הבחירות בי”ז אלול • ליצמן: ליברמן רק רצה להסית נגדנו

החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה שנייה ושלישית • המפלגות החרדיות הסכימו לפשרת נתניהו על חוק הגיוס, אבל ליברמן התנגד • דרעי: "במשך חודש שיכנעתי את ביבי שליברמן ייכנס לממשלה. נתניהו אמר לי כל הזמן שליברמן פועל באופן אישי נגדו ולא ייכנס לממשלה. לצערי הוא צדק"
חרדים 10
כ"ה אייר התשע"ט / 29.05.2019 23:28

הכנסת ה-21 התפזרה, פחות מחודשיים אחרי שנבחרה: החוק לפיזור הכנסת אושר הלילה בחצות בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 74 תומכים מול 45 מתנגדים.

תאריך הבחירות הסופי לכנסת ה-22 – 17 לספטמבר: י”ז אלול.

סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן אמר לאחר פיזור הכנסת: “קיום בחירות חדשות כחודש אחרי הבחירות האחרונות, מנוגד לרצון העם ומנוגד לכל הגיון בריא. מדובר בכפיה פוליטית ללא שום סיבה אמיתית, תוך בזבוז משווע של מיליארדים מיותרים שיכולים ללכת לדברים חשובים כמו תוספת משאבים למערכת הבריאות, לחינוך או כל מטרה אחרת לטובת הציבור”.

לדבריו, “השימוש הציני בחוק הגיוס הוא תירוץ מקומם שנועד לבלבל את הציבור, במטרה להסית נגד הציבור החרדי ולגרוף הון פוליטי על גביו. לימוד התורה היה תמיד ויישאר תמיד ערך חשוב ונעלה בעם ישראל. שמירת מעמדם של בני הישיבות שתורתם אומנתם תמיד היה היסוד להצטרפות שלנו לכל ממשלה ולכל קואליציה. ברור לכל אחד שלא נוכל להסכים לשום חוק שמגביל לומדי תורה בישראל”.

הוא הוסיף:  “לאורך כל הדרך הודענו כי לא נוכל להסכים לקביעת יעדי גיוס ומכסות לבני ישיבות בחוק הגיוס. לא הפתענו אף אחד ופעלנו ביושר ובשקיפות. מי שמנסה לכפות על יהדות התורה יעדי גיוס ומכסות בחוק, בניגוד לאמונתנו, בניגוד להוראות שקיבלנו ממועצת גדולי התורה – חותר נגד ממשלת ימין ופועל ממניעים פוליטיים להפיל את ראש הממשלה מסיבות אחרות.

“יחד עם ראש הממשלה נתניהו וצוות המשא ומתן של הליכוד הפכנו כל אבן בדרך למניעת בחירות חדשות. לצערי דחה אביגדור ליברמן כל פשרה וכל ניסיון להידברות והסכמה. במקום זאת, יצא למסע הסתה פרוע ומשמיץ, נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, תוך האשמה בדברים שלא היו ולא נבראו.

“ההיסטוריה תשפוט הובלת מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת והזויה, תוך ניסיון להסית בין האוכלוסיות והמגזרים, בניגוד לרצון רוב העם”.

ליברמן: “ישראל הולכת לבחירות חוזרות רק בגלל הליכוד”

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן, אמר: “לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות בגלל סירובן של הליכוד והמפלגות החרדיות לקבל את הצעת ‘ישראל ביתנו’ ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בנוסח המקורי כפי שעבר בקריאה הראשונה, כשהח”כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. במקום זה הוצעו הצעות שונות ומשונות במטרה אחת – למשוך זמן ולמוסס או לרוקן את החוק מתוכן”.

הוא הדגיש: “מדובר בכניעה לחרדים וכפי שהבהרנו, אנחנו שותפים טבעיים לממשלת ימין אך לא לממשלת הלכה. יש לציין, כי גם בשאר הדרישות שלנו היתה התקדמות מסוימת, אבל לא הגענו לסיכומים סופיים באף נושא וכפי שידוע לי גם עם אף סיעה אחרת הליכוד לא הצליחה לחתום על הסכם קואליציוני. לכן מי שנושא באחריות על כך שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות היא הליכוד בלבד”.

יו”ר ש”ס, השר אריה דרעי, אמר לחברי סיעתו: “ביקשתי הערב סליחה מנתניהו על שבמשך חודש שיכנעתי אותו שליברמן ייכנס לממשלה. נתניהו אמר לי כל הזמן שליברמן פועל באופן אישי נגדו ולא ייכנס לממשלה. לצערי הוא צדק”.

ה’הצעה אחרונה’ של נתניהו

מוקדם יותר הערב פנה ראש הממשלה ב’הצעה אחרונה’ למפלגות החרדיות ולאביגדור ליברמן, כדי “למנוע בחירות מיותרות בעוד כמה שעות”.

לפי הצעת ראש הממשלה, מיד עם הרכבת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש על ידי מליאת הכנסת – בקריאה ראשונה. לאחר אישורו, החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית בהסכמה משותפת.

בליכוד הזכירו: “אם לא תושג הסכמה עד סוף יולי ובהתאם להחלטת בג”ץ, יפוג ההסדר של ‘תורתו אומנותו’ ויחול חוק שירות חובה לכולם. פירוש הדבר: החרדים ייאלצו לבחור בין החוק של ליברמן לבין חזרה לחוק המקורי שמשמעותו גיוס מלא לחרדים כמו לכל חלקי הציבור”.

“ההצעה הוגשה כעת לצדדים ואנו ממתינים לתשובתם החיובית כדי להקים ממשלת ימין עוד הלילה ולמנוע בחירות מיותרות”, נמסר מהליכוד.

בישראל ביתנו הגיבו ל’הצעה האחרונה’ של ראש הממשלה: “ההצעה שלנו ידועה והיא עדיין בתוקף” – ודחו אותה.

יו״ר שס אריה דרעי, לעומת זאת, קיבל את הסכמתו של נשיא המועצת ל’הצעתו האחרונה’ של ראש הממשלה. “הסכמנו בכדי למנוע בחירות מיותרות ומול הסכנה בהקמת ממשלת שמאל אנטי דתית”, צוטט דרעי.

גם הגר”ח קנייבסקי אישר לח”כי דגל התורה להסכים להצעת נתניהו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות