עושים שiק • ההוא מהציורים של הכטקופף, והפרלמנט של הנייעס

מי הסתובב עם פרחים והזמין 'מזל טובים' מכל עבר, איזה עוזר פוליטי ניסה להסתתר, איפה עוד ממתינים בתור לטלפון ציבורי, ושטרות הכסף שהתעופפו מכיסו של בעל 'היימישע העסין' • הכל בשישי במחניודה
בועז בן ארי
ט"ו תמוז התשע"ד / 13.07.2014 00:24

אווירת המלחמה הוציאה רבים מתושבי הדרום אל אזור המרכז, וכשהתברר שהחזית התקרבה למרכז, מיהרו חלקם להימלט לירושלים. חלפו כמה ימים והחזית הגיעה לירושלים, לים המלח, וגם צפונה. רבים מהאנשים לא חיפשו לטייל וליהנות, אך תושבי הבירה למדו מזמן שאי-אפשר על ירושלים, וביום שישי יצאו בהמוניהם ומילאו את שוק מחנה יהודה. לא נותרתי בביתי, לא ירדתי דרומה, והגעתי השוקה כדי להביא את המראות בציפייה לאזעקה שלא באה. בעצם היא הגיעה, אבל זו שהעידה על כניסת השבת.

IMG_1336

שבת אתה נח • נח קורלנסקי. לא, אל תטעו עם התמונה, הוא לא עשה קניות באמת, הוא בא להנות מאוירת היום שישי בשוק. “תראה,” אמר לי, “לא מלא השוק, אין הרבה אנשים וזה כיף”. ואז, כששאל למקום מגורי והרמתי גבה, הסביר לי כי רצה לוודא שאני גם מחוץ לקו האש, ומישהו מהצד זעק: ‘כל הארץ מלחמה’.

IMG_1339

בורקס ירושלמי • הם הגיעו כמעט בהרכב מלא, קנו בורקסים בחנות טריים וחמים והתיישבו לאכול בצד. הם ראו שאני מצלם, הניפו יד ללייק והמשיכו באכילה.

IMG_1341

יותר טוב מהמקור • יומי ברגשטיין, איש עם חיוך של מיליון דולר, יצא עם הרעיה לקניות. הוא סחב את השקיות, היא הלכה רק עם הארנק. הוא לא הבין מדוע אני צריך לצלם. כשאמרתי לו שהוא כפיל של הזמר יידל ורדיגר, הוא חייך ואמר: אני בזכות עצמי. כמה שהוא צודק, מהמקורי נראה שהייתי מקבל צעקות. אבל בינינו, תגידו, אני לא צודק שהוא כפיל?

IMG_1346

IMG_1577

אבות וילדים • כמידי שבוע אני עוקב אחר האבות שיוצאים לקניות ומשאירים את האישה לנוח בבית לקראת שבת. אני מקווה שאתם לא באמת מאמינים שהם משאירים את האישה לנקות ולהבריק את הבית ולבשל בזמן שהם נהנים. אז הנה עוד כמה שעלו בעדשתי.

IMG_1357

IMG_1364

כהנא חי • משמר כבוד – מושג שהיה שמור לפסלי אדם בבית המלוכה הבריטי. היום ראיתי את משמר הכבוד היהודי בשוק מחנה יהודה: צעירים הלומדים את משנתו של הרב מאיר כהנא הי”ד, ולְמה התורה התכוונה כשהקב”ה הבטיח לנו את ארץ האבות. הם חייכו וסירבו להצטלם. בינינו, מי רוצה את השב”כ מאחוריו. אבל לפחות את הסמל על הגב יכולתי להביא לכם.

IMG_1370

רב הסלבס • מרדכי חסידים המכונה בז’רגון התקשורת ‘רב הסלבס’ הגיע לשוק מחנה יהודה בשיאה של שיחת טלפון קולחת. “לא באתי לבלות כאן”, הסביר מיד אחרי שצילמתי. “בית המדרש של הרב בניהו שמואלי נמצא בצמוד לשוק, ותוך כדי שיחת הטלפון נכנסתי לשוק”.

IMG_1374

לקראת שבת • ברוגע ובשלווה, עם בירה ושניצלוני דגים מטוגנים ניסו להבין מי הוא זה שמכין סנדוויץ’ עם מיונז ועגבניה. כשלא קיבלו הסבר (מיהרתי) הם ביקשו רק חמש דקות. עצרתי, הסברתי, הם הזמינו אחד כזה.

IMG_1379

מתוק וצבעוני • יש כאלו שזה החיים שלהם: יוותרו על עשרים שקל עבור נסיעה באוטובוס כדי לקנות עוד מאתיים גרם מהמתוק המתוק הזה. רציתי לקנות כמה קילו מהצבעוני הזה ולשלוח לאלו שממש אוהבים את זה, אבל נזכרתי שבאתי בלי כסף בכיס. לפחות צלמתי.

IMG_1385

לכבוד שבת • כמו יצא מציור של ה. הכטקופף הוא שוטט לו בשוק, עורך קניות. העולם הרועש סביבו אינו משפיע עליו בכהוא זה, הוא בוחר את החלות לשבת, ממלמל לעצמו ‘לכבוד שבת’ וקונה עוד גאלע וקישקע.

IMG_1390

ישמח לבב אנוש • ילדיו היו עימו, הוא היה שקוע בקריאת תווית היין, הם הסתובבו בחוץ ובפנים, קפצו על מדרגות החנות וחזרו החוצה. הוא בדק בקבוק אחר בקבוק, כנראה חיפש את המיטב לקידוש ליל שבת. ובסוף, כשקנה את מה שאהב, הוא נפרד מסכום כסף מכובד, וילדיו שבו לחסות תחת כנפיו.

IMG_1396

טועמיה חיים זכו • איש העסקים הישראלי-אוקראיני גלנט הגיע לשוק לקניות, לא מיהר לשום מקום (כמיטב המנטליות), נעמד ליד דוכן האוכל המוכן וקנה בשפע וללא הגבלה. “איך הקובה שאל?” והמוכר נותן לו לטעום. “טוב תביא קילו, איך הזיתים המושחרים?” ושוב המוכר נותן לו לטעום, וכך על כל מה שקנה ביצע את מצוות טועמיה.

IMG_1408

IMG_1416

שלושה בדי הדס • עמנואל סבן תושב קרית-ספר ומבעלי הקייטרינג המוצלח ‘הדס’ שבקריה, הגיע לשוק לעשות קניות לשבת לביתו. הוא מיהר, אין לו טיפת זמן, הרכב בחניון שתכף עומד להיסגר, והוא אחרי “שתי שבתות” שהכין למאה איש ופיזר אותם במקומות האירוח בירושלים. “מה אתה מצלם? אתה רוצה לעזור לי להכין שבת?” כשחייכתי, אמר: “תארוז את עצמך ובוא לשבת בקריה”.

IMG_1426

IMG_1429

לפנק לפנק • איש העסקים רפי פישר ניצב לו בשוק. הוא כל השבוע ספון במשרדו שב’תנובת הארץ” – מוכר ובונה דירות. ביום שישי זה השקט שלו, לעשות קניות בשוק. הוא לבד, בלי עוזרים ובלי מזכיר שיענה לטלפונים. בין הבסטות הוא פשוט נהנה, כל מה שעלה על המשקל הובהר למוכר שזה על חשבונו. דקות ארוכות לקח לקונים להבין שמישהו החליט לפנק אותם. זה התחיל בבננות ונגמר כשכבר עזבתי. ככה זה שאתה במצב רוח טוב, חבל שדירות הוא לא מוכר בשוק.

IMG_1446

IMG_1450

היימשע גאלד • חיים ספרין הגיע לשוק ונכנס לחנות פיצוחים, כששמע את הקריאות: “אדוני! אדוני! הכסף נופל לך…” הוא היה עסוק מדי בהתלבטות האם לקנות פיסטוקים או שקדים. לקח לו זמן להבין שמדברים אליו וכי כספו נוזל מכיס החולצה. כשראה שצלמתי, אמר: “אל תחשוב, עבדתי על הכסף קשה, אבל שיהיה רק בשפע…”

IMG_1453

מחמאה בונה • אברימי שפירא ממקור ראשון פגש בשוק את דב אייכלר, סיפר לו כי הוא עוקב אחרי כל מה שהוא כותב, וכי הוא חושב שאייכלר ‘סופר משובח’. אייכלר הסמיק, לא ידע מה לומר, וכשביקשתי מהם להצטלם יחדיו, אמר לי שפירא: “עם אייכלר זה כבוד להצטלם”.

IMG_1460

הפרלמנט • הם לא נפגשים כל יום שישי בשוק, אבל כשהם מגיעים זה הופך לשיח רב משתתפים שחוסמים את המעברים. הפעם הם היו בצד ליד הבאסטה שבעליה מיהר לצאת לקראת שבת.

IMG_1464

IMG_1466

IMG_1469

עו”ד יהיה טוב • את עורך הדין יחזקאל רוזנבלום, ממקימי תנועת ‘טוב’ ראיתי כשהוא משגיח על השקיות שניצבו מחוץ לחנות. מידי כמה שניות הציץ לוודא שהן עדיין שם. כשהתקרבתי לשאול אם הכל ‘טוב’ – ענה לי בחיוך: “כעת שאתה שומר על השקיות שלי הכל מצוין”. שמרתי, אלא מה. לא מתעסקים עם עו”ד, לימד אותי אבי בקטנותי.

IMG_1475

IMG_1478

IMG_1481

IMG_1486

מחווה לעזרא • הצלם עזרא לנדאו היה עושה מהילד הזה והעגלה עם המוצרים תמונה שתפתיע אתכם. אני לא עזרא לנדאו, ובסך הכל תיעדתי אותו רץ בהפתעה מולי על העגלה, כשאחותו מאחור קוראת לו ביידיש: ‘גיב אכטינג’.

IMG_1488

חסד של אמת • דוד פרל הוא איש זק”א מהתוססים שקמו כאן. לא משנה מתי תראו אותו, בתרגיל, באימונים, או בעבודה בשטח. “החיוך והשמחה הם הסיבה לחיים טובים” הוא אומר לי.

IMG_1496

מה פרצת פרץ • פרץ זילגנבוים מצחיק ושנון כתמיד. עם משקפי שמש על עיניו לא מזהה את קריאת מלווי, לעצור ולדבר, הוא מתנצל שהקניות כבדות בידיים. ולא, הוא לא מתכונן לרדת שבת לדרום, טוב לו בירושלים עם אזעקה פעם בכמה ימים.

IMG_1499

מסע ימי • ישראל מסלתי, איש יקר, הוביל אותי ברכב שחור לחופתי לפני כמה וכמה שנים. הוא ממהר ללחוץ את ידי ולשאול בשלומי, ואני מבקש ממנו שיתחייב לי על סיבוב באופנוע הים שלו, ולא רק פעם אחת בדרך לחופה. הוא הבטיח, אני רשמתי, אתם קראתם.

IMG_1508

משי & קרויס • נתן משי ומני קרויס, צמד בלתי ניתן להפרדה, עשו את הסבב השבועי בשוק. בתמונות נראה שמתלווה אליהם איש אבטחה. הם הכחישו, אך הלה הקיף אותם הלאה.

IMG_1518

IMG_1544

הבירה עלי • כשקובי אלתר פגש אותי, הוא הגיש לי בירה קרה. הרב הראשי דוד לאו היה איתו על הקו, ולא פלא שבחר בו כעוזרו האישי.

IMG_1558

IMG_1562

פרחים לשבת • עם קסדה לראשו סירב הבמאי והתסריטאי נתן סברדלוב לענות לשאלה למי הוא קנה פרחים. אחרי התמונות שבהן הוא נראה ממש מוצלח, בפרט בזאת שדב אייכלר משתקף בקסדה, הוא התרצה לענות: “עוד לא התארסתי, אבל זה מיועד להורים שלי לשבת. רוצים שאקנה לכם גם?” סירבתי בנימוס, לא היה לי מקום לסחוב עוד משהו.

IMG_1568

ילד טוב ירושלים • מלווה בעגלת שוק קטנה וחמודה הוא סובב ברחבי השוק, ממלא את העגלה במצרכים. בצד ישב וחישב כמה הוא הוציא והאם קבל את כל העודף. “איפה אתה גר?” שאלתי. “ממש כאן קרוב, בגאולה, וכל יום שישי אתה עושה את הקניות לבדך?” “כן, אני אוהב את זה”. אחח, איזה נחת להוריו.

IMG_1531

אחים לקניה • הם נכנסו לשוק בזריזות, קנו מה שרצו, וחמקו לעבר היציאה. לעמלי השבת שלום.

IMG_1533

שיחת עידוד • “אתה חושב שאני לא זוכר מה היה המתח בזמן המלחמה הקודמת?” שאל המבוגר את הצעיר שניסה להסביר לו שאין פחד. “הקב”ה זה שזורע את הפחד בלבות. הפעם הוא רק רצה שתהיה מלחמה כדי שננצח וידינו על העליונה, את הפחד הוא שומר לפעמים אחרות”, אמר האיש וזיכה אותנו לדבר תורה של צוק איתן ובלי פחד.

IMG_1574

דובר בשiק • שלומי הוא מעוזריו של יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט. עם כובע על הראש ומשקפי שמש חשב שלא נזהה אותו. תפסתי אותו באמצע שיחה פוליטית לוהטת עם קולגה במרכז השוק, אבל כאדם שמבין תקשורת לא בירר למי אני מצלם. “יצאתי טוב בתמונה?” שאל והציע: “או שאתה רוצה לצלם עוד אחת?”

IMG_1586

IMG_1590

ברכה והצלחה • שכונת גאולה הסמוכה. עם השקיות בידיהם ובגדי השבת הם מיהרו הביתה, להניח את הקניות ולצאת מיד לתפילת שבת. כשראה החסיד החב”די שצלמתי, הוא חייך ואמר: “נו, חודש תמוז מסוגל להכל, שפע ברכה והצלחה”.

IMG_1591

ד”ש מהבית • יש עוד כאלו שמשתמשים בטלפון ציבורי ומתקשרים גם בערב שבת הביתה לאחל שבת שלום ומבורך, לשאול בשלום המשפוחע ולהקפיד על העברת החוויות מעיר הקודש. לא משנה מהיכן אתה, מישיבת גור או מפורת יוסף, תמיד הד”ש מהבית מחמם את הלב.

IMG_1596

IMG_1604

IMG_1613

מגיד מישרים • ממש לא רחוק מהבית, המרפסת שוב ריקה, לא רציתי לצלמה בלי הזוג המתוק. אמתין שתהיה מלאה. מולי עובר המשפיע הברסלבאי ר’ מרדכי שיף, נכדו של ר’ חיים ברים זצ”ל, בשעה שהתקדם עם משפחתו בצעדים זריזים. השבת הוא לא שובת במירון או בבית-חלקיה. יש גם שבתות שכולן קודש למשפחה.

ברכת מזל טוב למנהלת המכירות הבכירה של רדיו ‘קול ברמה’ אושרת מועלם ובעלה לרגל החאלאקע לבנם איתי, שלא ויתר על גזיזת השיערות על קברו של מרן.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בטוב טעם
    13/07/2014 08:18
    זלמי
  1. נהנה כל פעם מחדש

  2. העוזר של הרב לאו
    13/07/2014 13:24
    ישראל
  3. דווקא חתיך הנער

  4. ברסלבר
    14/07/2014 19:47
    גולש
  5. ראובן שיף* לא מרדכי.

  6. מאוד חשוב
    12/08/2014 23:34
    ארחה
  7. דוד פרל הצדיק. בעלה של אוקסנה מאומן. איש חשוב מאוד