ב-06:00 בבוקר: מטחי טילים לכוון אשדוד ומרכז הארץ • מתעדכן

שלמה בן חיים
|
י"ד תמוז התשע"ד / 12.07.2014 20:42
היום נפתח במטח רקטות מעזה לעבר מרכז הארץ. 3 רקטות יורטו בשמי רמלה ועוד אחת באשדוד • דובר צה”ל מסר: כוח שייטת 13 פשט על מתחם בעזה, ארבעה חיילים נפצעו קל • צה”ל מתכונן להגביר התקיפות: “סג’עיה תהפוך לדאחיה” • צפו בתיעוד מיוחד: כך מתבצע נוהל ‘הקש בגג’ בעזה

דובר צה”ל מוסר כי בשעות אלה מטיל צה”ל כרוזים בצפון רצועת עזה. תוכן הכרוז הועבר לתושבי בית להיה גם בהודעות מוקלטות ובמסרונים. בהודעה שנזקרה מן האוויר נכתב: “אל תושבי בית להיה, בכוונת צה”ל לתקוף מהאוויר תשתיות טרור ופעילי טרור באזור שממזרח לאל-עטטרה ולרחוב אל-סלאטין וממערב ומצפון למעבסכר ג’בעליה. ישראל תוקפת ותתקוף כל אזור ממנו מבוצע ירי לעבר ישראל. על האזרחים לפנות את בתיהם עד השעה 12:00 בצהריים 13/07/2014 לכיוון דרום לג’בעליה אל-בדר דרך שארע אלפלוג’ה הפעולה של צה”ל עומדת להיות זמנית וקצרה. מי שלא יקשיב להנחיות צה”ל יסכן את חייו ואת חיי משפחתו. היזהרו והישמרו”.

היזהרו והישמרו • הכרוז שהוטל בבית להיא

הודעת דובר צה"ל

נהג משאית חסם את מעבר כרם-שלום למעבר משאיות במחאה על המשך העברת הסחורות לעזה.

דובר צה”ל פרסם היום נתונים ולפיהם מתחילת המבצע בוצעו כ-1,320 תקיפות ברחבי רצועת עזה. בין היתר הותקפו 750 משגרים, 130 מפקדות, 163 מוקדים החשודים כפתחי מנהרות, 64 מחנות אימונים ו-34 מוסדות שלטון.

על פי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני, 164 בני אדם נהרגו בתקיפות צה”ל, ויותר מ-1,000 איש נפצעו.

אנשי מגן דוד אדום טיפלו ביום החמישי למבצע ב-44 בני אדם, מתוכם 5 פצועים, 14 שנפצעו בדרכם לממ”ד ו-21 נפגעי חרדה. מתחילת המבצע טיפלו כוחות מד”א ב-208 בני אדם.

לוחמים של שייטת 13 פשטו על מתחם שככל הנראה שימש לייצור רקטות בסמוך לחופי הרצועה, עם עלייתם לחוף הותקפו הלוחמים באש נק”ל וארבעה מהם נפצעו באורח קל. הארבעה פונו חזרה לישראל, ובסיוע ירי מסוקים ומטוסים סיימו הלוחמים את הפשיטה.

כמה דקות לפני השעה 06:00 שוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 3 מהן יורטו בשמי רמלה ועוד אחת מעל אשדוד.

בין השאר, נשמעו אזעקות בנמל התעופה בן גוריון, במודיעין עילית, בבית דגן ובצריפין, ברחובות ובנס ציונה, בראשון לציון ובאשדוד, ביד מרדכי ובכמה מיישובי עוטף עזה.

במהלך הלילה נשמעו אזעקות גם במועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון. לא היו נפגעים, אך שני מבנים ניזוקו מירי תלול-מסלול. אמש נורו שתי רקטות לגליל המערבי. הן התפוצצו בשטחים לא מיושבים. איש לא נפגע, אך שני מבנים ניזוקו מרסיסים.

פשיטה רגלית ראשונה: דובר צה”ל דיווח כי כח מיוחד של שייטת 13 פשט על מתחם ברצועת עזה בו הוחזקו טילים ארוכי טווח. הלוחמים ניסו לנחות בחוף אל סודניה שבצפון רצועת עזה אך נתקלו באש עזה שנורתה לעברם. במהלך העימות הוזנקו מסוקי קרב של חיל האוויר. ארבעה חיילים נפצעו קל והם הועברו לבתי החולים ברחבי הארץ.

מוקדם יותר, אחרי מטח על המרכז, שלא גבה נפגעים, התפוצצו במוצאי שבת שתי רקטות בשטחים פתוחים בסמוך לנהריה שבגליל המערבי. ארגון לא מוכר בשם ‘גדוד השהיד מוחמד אבו חדיר’ נטל על עצמו את האחריות לשיגור. אזעקות נשמעו בכל יישובי הגליל המערבי, אך לא דווח על נפגעים וגם לא על נזק.

מוקדם יותר במוצאי שבת איים חמאס בירי מסיבי על תל אביב. “אנחנו מזמינים את כל כיפות הברזל להיות ערוכות לקראת השעה 21:00. אז נירה לתל אביב טילים חדשים מסוג J 80” – כך הודיע בעברית, במסיבת עיתונאים, דובר הזרוע הצבאית של חמאס.

ואכן, באיחור אלגנטי של 7 דקות מימש הארגון את איומו ואזעקות נשמעו בכל רחבי גוש דן. לפחות 3 רקטות יורטו מעל הערים בני ברק ותל אביב. לראשונה מאז פרוץ המבצע נשמעה אזעקה גם בעיר מודיעין עילית.

לפי חמאס, נורו עשרה טילים מן הדגם המשופר. בצד הישראלי לא דווח על כל נפגעים. כחמישים דקות לאחר הירי הראשון תקף צה”ל את המשגר ממנו נורו הרקטות בבית להיא שבצפון רצועת עזה.

הטילים עליהם מדבר חמאס הינם טילים הקרויים על שמו של מפקד הזרוע הצבאית אחמד ג’עברי, שחוסל בפתיחת מבצע ‘עמוד ענן’ לפני שנה וחצי. לטילים אלו יכולת פגיעה גם בטווחים ארוכים.

חיל האוויר הגיב למטח של חמאס בתקיפות אינטנסיביות למקומות מהן יצא הירי ברצועת עזה, וכלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כבר הערב על עשרות הרוגים בהפגזת מסגד, שם הוסתרו טילים, לפי צה”ל והשב”כ.

דובר צה”ל מוטי אלמוז אמר לחדשות 2: “אנחנו נערכים לכל אירוע מהסוג הזה, אני מגיע לכאן מהערכת המצב המטכ”לית – המאמץ ממשיך ואנחנו נגביר את התקיפות נגד המטרות של חמאס, נמשיך באותה הדרך”.

גורם בכיר בצה”ל אמר לערוץ 10 כי כבר הלילה יעבור צה”ל לדפוס תקיפה משמעותי יותר. אותו גורם הוסיף, כי תושבים רבים בשכונות שלמות ברצועת עזה ייקראו להתפנות מבתיהם מחשש לחייהם, לקראת מה שמסתמן כמתקפה אינטנסיבית. “סג’עיה = דאחיה”, אמר הגורם בהתבטאות חריפה, תוך שהוא מתייחס לשכונת סג’עיה ברצועת עזה וטוען כי היא תיהרס כפי שנהרס רובע הדאחיה בביירות במלחמת לבנון השנייה. “נהיה מאוד אגרסיביים בהפעלת האש שלנו בשעות הקרובות”.

שבת תחת אש

הירי לעבר הדרום, השפלה וגוש דן, נמשך אמש, אחרי כניסת השבת, ביתר שאת. בבאר שבע נפצעה באורח קל-בינוני קשישה בת 86, שהייתה בבית בעת שרקטה התפוצצה על ביתה. היא חולצה מההריסות כשהיא סובלת בפגיעות בגפיה ופונתה לבית החולים סורוקה בעיר. לבית נגרם נזק רב מאוד. בבת ים נפצעה בפניה קשישה בת 83 שנחבלה כשמיהרה למרחב המוגן.

נוהל ‘הקש בגג’ • צפו: צה”ל משגר פגז התרעה ונותן שהות בת דקה לפינוי מבנה לפני פיצוצו

בשעות אחר הצהריים, נשמעו אזעקות בכל יישובי הדרום. בבאר שבע התפוצצה רקטה בשטח פתוח, ולא גרמה לנפגעים או לנזק. מוקדם יותר נפלו שלוש רקטות נוספות בעיר, שלא גרמו לנפגעים או לנזק. כמו כן, בשמי מועצת חוף אשקלון יירטה מערכת “כיפת ברזל” שתי רקטות ובמועצה האזורית בני שמעון התפוצצה רקטה נוספת. לא דווח על נפגעים או על נזק.

מטח כבד לעבר אשדוד, יישובי עוטף עזה, המועצה האזורית אשכול ויישובים רבים באזור השפלה, כמו ראשון לציון, אשקלון, נס ציונה, יבנה, רחובות ובן שמן. מערכת “כיפת ברזל” יירטה שתי רקטות בשמי אשדוד. לא דווח על נפגעים או על נזק לרכוש. שתי רקטות נוספות יורטו בשמי יבנה, וחמש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים באזור העיר. כמו כן, שש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שני בני אדם נפצעו באורח קל בעת שרצו למרחב המוגן ביבנה. שניים נוספים, אחד מראשון לציון ואחד מאשדוד, מוגדרים נפגעי חרדה.

אזעקות נשמעו הערב גם בירושלים, בית שמש, מועצה אזורית מטה יהודה, אזור ים המלח ודרום הר חברון. מערכת “כיפת ברזל” יירטה שלוש רקטות בשמי ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. רקטה נוספת התפוצצה בפתח בית בשכונת אום-דליה שבחברון, ולא גרמה לנפגעים. בעל הבית, איאד א-ראבעי, אמר כי הטיל, או חלק ממנו, נפל בפתח ביתו וגרם נזק לרכוש. עוד רקטה נפלה באזור העיר בית לחם. לא דווח על נפגעים או על נזק. במקביל, נורה מטח לעבר יישובי הדרום. אזעקות נשמעו באשקלון, במועצה האזורית אשכול, ביישובי עוטף עזה ובמועצה האזורית שער הנגב. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח באשכול.

הבוקר פורסם בהרחבה בכלי תקשורת בערבית כי ארגון הג’יהאד הסלפי “אנסאר בית אל-מקדס” הפועל בחצי האי סיני שיגר חמש רקטות לעבר היישוב בני נצרים הסמוך לגבול מצרים. מדובר בשיגור הראשון מסיני מאז החל מבצע “צוק איתן”.

הפלסטינים דיווחו כי מניין ההרוגים מתחילתו של מבצע “צוק איתן” האמיר הלילה ל-121 ומספר הפצועים עלה לכ-900. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי שלושה שוטרים נהרגו הבוקר בשכונת תופאח. עוד קודם לכן דווח כי שתי נשים נהרגו בתקיפת חיל האוויר בבית לאהיא שבצפון הרצועה.

תקיפת בית אבו נקירה

ביתו של עטיה אבו נקירה, בכיר חמאס ברפיח שהיה מעורב בפיגועים נגד ישראל ובירי רקטות לשטחה ולעבר כוחות צה”ל, הותקף במהלך השבת. ב-2001 היה מעורב אבו נקירה בהנחת המטען שהתפוצץ מתחת למוצב טרמית שליד רפיח. בהמשך השתתף בפעילות טרור בתקופת “עופרת יצוקה” ו”עמוד ענן”. כמו כן, הותקף מבנה הקשור לג’יהאד רנאם, הנחשב לבכיר בזרוע הצבאית של הג’יהאד האיסלאמי. רנאם השתתף בירי רקטות לעבר שטח ישראל, בין היתר במהלך מבצע “עמוד ענן” וכן בימים האחרונים. הותקפו גם מבנים הקשורים לתיסיר מבאשר ומהדי כוארע, פעילי חמאס מאזור חאן יונס.

בשעה 4:00 לפנות בוקר, אז שוגרו שלוש רקטות לעבר באר שבע. שתיים מהן התפוצצו בשטח פתוח, ואחת יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”. במועצות האזוריות אשכול ומרחבים הסמוכות יותר לרצועה נשמעה גם כן אזעקה בלילה. לא זוהו נפילות, ולא היו נפגעים או נזק.

במקביל, צה”ל המשיך הלילה והבוקר לתקוף ברצועה מהאוויר וכן באמצעות ספינות טילים של חיל הים. דובר צה”ל מסר כי במהלך הלילה הותקפו יותר מ-60 יעדי טרור ברחבי הרצועה, ובכך עלה מספר התקיפות מתחילתו של מבצע “צוק איתן” בלילה שבין שני לשלישי ליותר מ-1,160. עשרה פעילי טרור חוסלו הלילה, שישה מהם היו מעורבים בירי רקטות לעבר ישראל. נמסר גם כי בדרום הרצועה הופצץ משגר שבלילה שוגרו ממנו הרקטות לבאר שבע. ספינות טילים של חיל הים תקפו כמה מטרות, בהן עמדת תצפית של חמאס ומוקד פעילות של פעילי חמאס וועדות ההתנגדות העממית.

הפלסטינים דיווחו על תקיפות לאורכה ולרוחבה של הרצועה, ולראשונה מאז החל המבצע בלילה שבין שני לשלישי – גם על תקיפה של מסגד. מדובר במסגד אל-פארוק במחנה נוסיראת במרכז הרצועה, ששימש כמחסן לרקטות ולאמצעי לחימה וכמתחם לפעילות טרור. לפי אתר החדשות הפלסטיני “אל-קודס”, מטוסי F16 שיגרו שני טילים לעבר המסגד והרסו אותו כליל. עוד דווח כי כמה אנשים נפצעו כתוצאה מההפצצה.

יצויין כי עד כה נמנע צה”ל מלתקוף מסגדים על אף שמידע מודיעיני הצביע על כך שהם משמשים לפעילות טרור הכוללת הסתרת פעילים, מרכזי פיקוד ושליטה, אחסון אמצעי לחימה ושיגור רקטות.