“זה היה צריך להיגמר עם 700 הרוגים – אחד על כל טיל”

חיים טוויל
|
א' אייר התשע"ט / 06.05.2019 08:58
צה”ל הודיע על הסרת כל המגבלות שהוטלו על העורף בעקבות ההסלמה • למרות הסרת המגבלות: בחלק מיישובי הדרום לא ילמדו • אחרי לילה של תקיפות ושיגורים: הפלסטיניים מדווחים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף ב-04:30 • ראש הממשלה סופג ביקורת קשה על ההחלטה לנצור את האש

הטלוויזיה של חמאס ומקורות פלסטיניים דיווחו הלילה (שני) כי הושגה הפסקת אש עם ישראל, שנכנסה לתוקפה בשעה 04:30.

עם זאת, בישראל לא אישרו את הדברים.

מפיקוד העורף נמסר לתושבי עוטף עזה כי הוסרו מגבלות התנועה בצירים ובכבישים והלימודים יתקיימו כסדרם. עם זאת, ככל הנראה בישובי שער הנגב ושדות נגב לא יתקיימו לימודים בשל קשיי היערכות לוגיסטית.

קודם לכן נמשכו המטחים לעבר הדרום. אזעקות צבע אדום נשמעו באשקלון ובמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ובני שמעון.

ערוץ אל-ערביה פירט את הסעיפים שעלו לכאורה בהבנות בין ישראל לארגוני הטרור ברצועת עזה.

על פי הדיווח, שמקורו במשלחת המצרית ובמקורות פלסטיניים, מרחב הדיג יורחב מחדש ל-15 מייל ימי החל מהיום, תתאפשר הכנסת דלק, יוסרו המגבלות על הכנסת סחורות ותחודש העברת הכספים לרצועה

כמו כן, ייפתחו מחדש המעברים לרצועה שנסגרו עם תחילת ההסלמה.

בדיווח נטען שיחלו העבודות להקמת איזורי תעשייה ופרויקטים לפיתוח תשתיות

סער: “המערכה לא נמנעה אלא נדחתה”

חבר הכנסת גדעון סער מותח ביקורת על הפסקת האש בין ישראל לארגוני הטרור: “הפסקת-האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל”.

הוא הוסיף: “טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה”.

יו”ר האיחוד הלאומי, ח”כ בצלאל סמוטריץ’, הגיב על הפסקת האש בדרום: “המערכה בעזה הייתה חייבת להסתיים בשבע מאות מחבלים הרוגים (אחד על כל טיל שנורה על ישראל) ובנזק פיזי אדיר לחמאס – כזה שייקח להם שנים להתאושש ממנו ולהעלות על דעתם לתקוף שוב”.

לדבריו, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מיליון וחצי אזרחי הדרום במקלטים כל כמה שבועות.

גם באופוזיציה מתחו ביקורת על הסכם הרגיעה.

יו”ר כחול לבן, ח”כ בני גנץ, אמר: “כמעט 700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים ו-4 הרוגים – כולם תוצר של אובדן ההרתעה – מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות חמאס ולארגוני הטרור. כל מה שעשתה הממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה”.

הוא הוסיף: “יש לצפות שאם תתחדש האש התגובה תהיה חמורה. ויש גם לצפות שאם יישמר השקט הוא ינוצל לקידום אמיתי של מהלך מדיני שיוביל להשבת גופות חללינו ונעדרינו ולהבטחת שקט ויציבות ארוכי טווח”.

“החמאס ראה היטב מה קורה ביממה האחרונה”

מקורבו של ראש הממשלה, השר יובל שטייניץ, מתייחס הבוקר להפסקת האש ולעובדה שצה”ל לא פעל באופן נרחב יותר בתגובה להסלמה הקשה בדרום.

“כדי לסלק את החמאס אנחנו צריכים לכבוש את עזה. זה צעד אפשרי, אבל זה יגבה מחיר כבד מאוד”, אמר השר שטייניץ בראיון לגלי צה”ל.

הוא הוסיף: “התקיפות הישראליות אמש היו במדרג הגבוה ביותר ב’צוק איתן’. אז הפלנו בניינים אחרי 50 ימים, כאן עשינו את זה תוך יממה. הצד השני הופתע שלא מיתנו את התגובה לקראת יום הזיכרון”, טען השר.

לשאלה האם ראש הממשלה מעוניין בפיצול בין עזה והרשות הפלסטינית כדי למנוע את פתרון שתי המדינות – ענה שטייניץ: “מי שגורם לפיצול בין עזה לרמאללה הם הפלסטינים”.

יו”ר ועדת החוץ והביטחון, ח”כ אבי דיכטר הגיב לטענות לפיהן נתניהו לא דיבר בפני אזרחי המדינה ועידכן אותם על הפסקת האש.

“אני לא חושב שעל כל דבר ראש הממשלה צריך להתייצב מול המצלמה. יש גורמים במערכת וזה לא משנה אם זה ראש הממשלה או שר הביטחון, היום אחד הם. אני באמת חושב שבדברים האלה יש פונקציונרים נוספים שיכולים לצאת ולהסביר לציבור”, אמר דיכטר בראיון לכאן רשת ב’.

הוא הוסיף: “החמאס והג’יהאד האסלאמי מבינים היטב את המחיר שהם משלמים. החמאס ראה היטב מה קורה ביממה האחרונה או בימים האחרונים, בעיקר ביממה האחרונה כשצה”ל עלה מדרגה בהיקף התקיפות, בבחירת היעדים ובעוצמה”.