ארגון יוצאי הונגריה רותח: למה ‘יד ושם’ הזמין את מרב מיכאלי לנאום?

ניצולי שואה הונגרים פנו במכתב זועם להנהלת 'יד ושם' בגלל דברי הפתיחה של חברת הכנסת לשעבר, נכדתו של ישראל קסטנר, בסמינר בנושא נשים יהודיות שהצילו יהודים בשואה
חרדים 10
כ"ו ניסן התשע"ט / 01.05.2019 15:18

ארגון יהודי הונגריה, שורדי מחנה ההשמדה אושוויץ ומשפחות הנספים, פנו במכתב מחאה להנהלת ‘יד ושם’ ומחו על החלטתם להזמין את חברת הכנסת לשעבר מירב מיכאלי לדבר היום (רביעי) בסמינר על נשים יהודיות שהצילו יהודים בתקופת השואה. כך דווח הג’רוזלם פוסט.

“נכדתו של ישראל קסטנר, הוזמנה על ידי יד ושם להעביר דברי פתיחה בסמינר”, נאמר במכתב. “לא רק בגלל קשרי הדם שלה לקסטנר, אלא משום שהדבר מעביר מסר פעיל ורווי אג’נדה, אותה היא גם בעצמה מעבירה על בימת הכנסת במספר מקרים, בהם ניסתה להכתיר אותו כ’גיבור’ ולא כמשתף פעולה עם אדולף אייכמן בהשמדת יהודי הונגריה”.

מיד ושם מיהרו להגיב: “ביד ושם מאמינים כי זה לא צודק לשפוט את מעשיהם של יהודים בזמן השואה, אלא להתמודד עם מנעד רחב של נקודות מבט, מקרים ובעיות שקרו במהלכה”.

בתגובה ענה עורך הדין שור: “מלבד המעשה המפוקפק של הזמנתה של מיכאלי, נכדתו של קסטנר, אין לה דבר לתרום לנושא המדובר ביד ושם. הסמינר שבו הוזמנה לנאום דן עם נשים יהודיות שהצילו יהודים במהלך השואה. קסטנר לא היה ‘אישה יהודית’ ונכדתו היא אפילו לא חברה בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי”.

סבה של מיכאלי, רודולף ישראל קסטנר, היה עיתונאי ועורך דין ברומניה ולאחר מכן בהונגריה, שחתם הסכם עם אייכמן לשחרור כ-1,700 יהודים מרומניה ומהונגריה. הם הובלו בשתי רכבות שונות הידועות בשם ‘רכבות קסטנר’.

קסטנר הואשם על ידי יהודים מהונגריה כי שיתף פעולה עם הנאצים, וכי לא הזהיר את היהודים ההונגרים מהצפוי להם. בנוסף, לאחר המלחמה הוא העיד לטובת צוררים נאציים.

קסטנר נשפט בישראל, והשופט בנימין הלוי שלל כל טיעון של ההגנה עליו, ואף קבע: “הוא מכר את נשמתו לשטן הגרמני”.

בשנת 1958, בית המשפט העליון דחה את רוב ההאשמות וזיכה את קסטנר, באומרו כי מטרתו היחידה הייתה “להציל יהודים הונגרים”.  ברוב של ארבע מול אחד קבעו השופטים כי בית המשפט “שגה באופן חמור”. השופט שמעון אגרנט כתב בפסק הדין שלו: “קסטנר יישפט על ידי ההיסטוריה, ולא על ידי בית המשפט”.

קסטנר נרצח על ידי זאב אקשטיין בן ה-22, כאשר הצעיר ירה בו מחוץ לביתו בתל אביב בשנת 1957.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות