הרוסים לחצו למחווה לאחר השבת באומל: שני סורים ישוחררו מהכלא

נתן פרל
|
כ"ג ניסן התשע"ט / 27.04.2019 21:39
לאחר השבת גופתו של זכריה באומל החליטה ישראל בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב • בכיר ישראלי: “המהלך נועד להמשיך ולאפשר פעילות לאיתור שבויים ונעדרים נוספים”

בעקבות העברת גופתו של זכריה באומל הי”ד, תשחרר ישראל מהכלא שני אסירים.

הסיבה לשיחרור: אחרי השבת גופתו של באומל, בסוריה זעמו על מה שהתברר כפעולה רוסית-ישראלית בשטחם. כדי להרגיע את הרוחות, ביקש בכיר רוסי מישראל לערוך מחווה לסוריה, כדי שניתן יהיה להמשיך ולפעול בעניין השבועיים והנעדרים.

בישראל הוחלט בעקבות כך להביא לשחרור שני האסירים, כאשר בכלא הישראלי נותר עוד לפחות אסיר סורי אחד.

שני האסירים שישוחררו הם חמיס אחמד, בן 35, פעיל פת”ח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה. הוא נתפס באפריל 2005 בניסיון לבצע פיגוע הסתננות לבסיס צה”ל בדרום רמת הגולן ופגיעה בחיילים. לאחר שאחד מקציני צה”ל הצליח להשתלט עליו, נעצר אחמד וסיפר שתכנן לחטוף חייל. הוא נשפט למאסר עד שנת 2023.

האסיר הנוסף הוא זידאן טויל, בן 57, תושב ח’דר שבסוריה, שכלוא בישראל לאחר שהורשע בהברחת סמים. טויל עצור מיולי 2008 וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, לפני כעשרה ימים חתמה שרת המשפטים איילת שקד על החנינה לאסירים ותהליך שחרורם כבר היה אמור להתרחש במהלך הפסח – כנראה מיד בערב החג – אך נדחה בגלל מות מפקד אונדו”ף.

בכיר ישראלי אמר הערב: “המהלך נועד להמשיך ולאפשר פעילות לאיתור שבויים ונעדרים נוספים. רוסיה לא העלתה דרישה לתמורה לפני השבת גופת באומל”.

מבית הנשיא נמסר הערב: “משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה”.

לפני פחות מחודש נטמן באומל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל – 37 שנים אחרי שהוכרז כנעדר בקרב סולטן יעקוב.

לפי דיווחים ערביים, הגופה נמצאה במחנה הפליטים ירמוכ ליד דמשק.