מאיזו עדה הגיעו רוצחי הנער הערבי?

הנערים החשודים, כך על פי השמועות, משתייכים למשפחות מזרחיות חרדיות, אליהן הועבר מסר גלוי וסמוי במשך כל חייהם החברתיים: הסתייגות במקרה הטוב, זלזול והתנשאות בשאר המקרים
ורד בכר
י"ג תמוז התשע"ד / 10.07.2014 22:48

במאמר זה העוסק ברצח המזעזע של הנער הערבי על ידי בחורים ‘משלנו’, אני מנסה להשמיע קול אשר יבקיע את חומת האילמות הלופתת בגרון הציבור החרדי.

המעשה החריג והקיצוני מחייב אותנו כחברה להתייצב נכוחה מול המציאות לגלות אומץ מנהיגותי ולערוך בדק בית אמתי .

הצורך הראשוני הוא לנער את בגדינו, לטהר את עיננו ולומר ידינו לא שפכו את הדם הזה… אך לא עוד, קצה הקרחון שנגלה אשר חשף רשעות ואכזריות לשמה מעורר סמני שאלה, אך יותר מכך מציב סמני קריאה.

בן גוריון  ראה ברוצח יהודי ביטוי של נורמליזציה . בישיבות בהן התחנכו החשודים לא לומדים את מורשת בן גוריון ולא מעברתים את המלה נורמליזציה. אך לומדים סוגיות העוסקות בליבה המוסרית של האנושות, הופכים את אבני היסוד התורניים לפני ולפנים כדי לזקק את הנפש ולתקן את המידות. ובכל זאת 6 נערים צעירים קמו ועשו מעשה (לעת עתה לכאורה) והשאלה המרכזית היא על איזה מצע אידיאולוגי ומוסרי התפתחו קוצים אלה, מהו יין התרעלה אותו לגמו אשר הדף אותם לזרועות האכזריות של רצח בדם קר של נער חף מפשע.

במאמר מערכת של העיתון החרדי-ליטאי “יתד נאמן” מגדיר הכותב את הנערים כמי שפלטו עצמם מהחברה הסובבת אותם והפתרון אותו הוא מציע הינו הגבהת וחיזוק החומה.

האמנם?! למרות שאני מאמינה בבחירה חופשית האם נוכל להטיל את האחריות לניתוקם החברתי על כתפיהם בלבד?

החברה החרדית הינה חברה של קבוצות זרמים ועדות. החרדיות האשכנזית שהיא הזרם  המרכזי, מקדשת את  הישן מפני החדש ומאופיינת בתרבות מובלעת מסתגרת ומתגוננת.

למרות שבשנים האחרונות ניתן להצביע על תהליכי שינוי ומעבר, הרי שהנרטיב החרדי האשכנזי מעדיף את הדומה על השונה, דחיית ה”אחר”  וביטולו. זו אחת הסיבות לכך שהחרדים המזרחים סבלו לאורך השנים ממעמד נמוך ומיחס מפלה בכל תחומי החיים. הזרם הליטאי הנותן את הקול ואת האידאולוגיה החרדית נוהג בפטרונות גלויה למול צבור זה.

הנערים החשודים משתייכים למשפחות מזרחיות חרדיות, אליהן הועבר מסר גלוי וסמוי במשך כל חייהם החברתיים, הסתייגות במקרה הטוב זלזול והתנשאות בשאר המקרים.

 הנער החרדי-המזרחי-הנושר, התגלגל לקצה שרשרת המזון החברתית. הוא נושא “שיוכים” רבים, אך כולם על דרך השלילה.

הוא משויך לקבוצת המיעוט החרדית בתוך קבוצת הרוב הישראלית, הוא חלק מקבוצת  המיעוט המזרחית בתוך קבוצת הרוב האשכנזית והוא “פרענק”, “ארס” ו”שבבניק”.

הוא מסתובב בשולי החברה אך מחפש שייכות, הלאומנות היא  נתיב חיבור פוטנציאלי לחברה הישראלית, אקלים הנקמה הגזעני אשר שטף את רחובות ארצנו מהווה ערוץ תקשורת לגיטימי למי שצובר בתוכו זעם ותסכול התוססים ועולים על גדותיהם, עלינו לערוך חשבון נפש חברתי ותרבותי נוקב.

קריאת המציאות בצורה מעוותת ותרגומה למעשה הזוועה אינה נובעת רק מנטילת כדורים פסיכיאטריים (כפי שטוענת משפחת החשוד העיקרי) אלא מסיבות עמוקות הרבה יותר.

• ורד בכר היא חרדית, עמיתה במכון מנדל למנהיגות.

 

הדפס כתבה

14 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא תרצח
    11/07/2014 00:04
    ר.ר. מ.
  1. כתוב “לא תרצח ” וזה לא כתוב רק אם ההוורים אוהבים אסור זה אסור לא משנה מה הסיבה

  2. בולשיט
    11/07/2014 00:40
    עלה תאנה
  3. בכל מיגזר זה יכל לקרות

  4. מקרה קלאסי של האשמת כל הסביבה בתוצאות במקום האשמת מי שאשם - הרוצחים
    11/07/2014 01:08
    צפור דרור
  5. איזה יופי, עכשיו הם כבר לא אשמים כי קראו להם “פרענקים”, נכון?
    אני גדלתי בסביבה שבה דחו את משפחתי כל הזמן. אחים שלי סבלו במוסד הלימודים מהמלמדים שלהם. אז מה??? אז הם יצאו רוצחים בגלל זה? לא. הם יצאו תלמידי חכמים שמוכיחים לסביבה שלמרות שהציקו להם, הם כאלה.
    מצטערת, גברת מנדל, אבל איכשהוא השגת את ההפך ממה שהתכוונת. את, כביכול, הוכחת את מה שטוענים: בגלל שהם “פרענקים”, הם יצאו כאלה. זו המהות שלהם, זה לא מה שעשו להם.

  6. איזה נס שכל החיים קראו להם פרענקים!!!
    11/07/2014 10:20
    אחת
  7. אחרת הם היו סתם רוצחים נאלחים…….

  8. גזענות ושנאת חינם!
    11/07/2014 10:44
    יוסל'ה
  9. את לא חושבת שבכך שאת כותבת בצורה כזאת ומדגישה את מוצאם של החשודים את מובילה לשנאה והסתה??? זה בדיוק מה שקרה עם התקשורת השמלאנית שישר מדגישים על כל ארוע שזה חרדי!

    עד מתי רשעים יעלוזו.

    • יוסל'ה   11/07/2014 15:21

      אז כנראה שהאמת כואבת, ורד בכר תוציאי הודעת התנצלות לגזע המובחר!

  10. ואם הם היו אשכנזים?
    11/07/2014 16:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. מעניין איך היית מתרצת את זה

  12. אם היו מלמדים את התורה נכון אז לא היה מושג של התנשאות וגזענות.
    11/07/2014 18:01
    יפה יוסף
  13. כל התורה שלהם מזוייפת.תורת הד’ מגדלת ילדים לתפארת.כל נער צריך לדעת שהוא עולם שלם בפני עצמו בלי קשר לחברו כלל וכלל.אצל הקב”ה אין קנאה שנאה ותחרות כי יש לו מספיק כדי לתת לכל אחד הכל ,ובלבד שיקיים את התורה כראוי. חבל שהנערים נהרסים מחוסר דעת.הגאוותנים בדרך כלל מצליחים יותר אבל בשמיים הם נמצאים למטה.

  14. הם פשוט באו מתרבות שמתירה נקם כמו אצל הערבים.
    11/07/2014 18:39
    יוסי
    • תגובה   13/07/2014 10:31

      שכונת רמת שלמה למשל, סובלת מהבחורים האלו בלי סוף.בלילות שבת הבחורים הללו מסתובבים בשכונה מטילים אימה על עוברים וש/בים זורקים חפצים לכיוון בתי כנסת, מבהילים עוברי אורח וכד’ כששניים מהם עוברים ברחוב הרעש שהם מקימים, ולא משנה כמה מאוחר בלילה, זה כאילו קבוצה של 20 אשכנזים עוברים. שלא לדבר כשהם קבוצה גדולה יותר. יש מהם שנתפסו בשעת גניבה בבתים ויש מאלה שיושבים בגינות עם פלאפונים ומעשנים סיגריות. כן ! בלילות שבת. בתוך גינות בשכונה! הרי הוריהם יודעים מה קורה איתם, הרי הרבנים בשכונה יודעים על כך. אלא שכנראה גם ההורים וגם הרבנים פוחדים מאלימות שלהם. ולא פלא שביום הראשון אחרי הרצח הנוראי של הנער הערבי הסתובבות שמועות שעצרו 3 בחורים מרמת שלמה.! אלו לא בהכרח בחורים שפגעו בהם ! אלו בחורים עם אופי אלים שאוהבים את האלימות. נכון שלא נעימם שמתוכנו יצא רוצח נוראי זה, ובוודאי מעשה אכזרי זה גם מנוער שוליים זה, לא רבים מסוגלים לזה. אבל הכתובת היא על הקיר. . הכתובת חקוקה בקיר. אילו המשטרה המשפחות והרבנים היו מסיירים בלילות שבת בשכונתם ומטפלת בהם ביד קשה, כנדרש, הצעירים, שמחפשים אקשן ונדבקים לקבוצות כאלה כדבורים לדבש, לא היו מצטרפים לקבוצה כזו והפושעים היו עוזבים את השכונות. אל תחפשו סיבות מתחת לאדמה מדוע הם כאלה. הם כאלה כי הם משועממים הם כאלה כי הם הרפתקנים הם כאלה כי אולי בבית יש בעיה הם כאלה כי הם כאלה. היהודים הם עם נרדף בכל הדורות ושנוא אצל כל גויי העולם וזה לא הפך אותם לאלימים!

  15. רצח מתועב וגם הגזענות שנוטפת מהכותבת.
    13/07/2014 15:00
    אשכנזי
  16. נמאס כבר שבכל ארוע מיד מקטלגים את הנוגעים לפי מוצא. כן. אנחנו האשכנזים טהורים
    והאחרים……אצלנו אין נושרים ואין נוער ברזלים. פשוט בא לי להקיא…..עליך.

  17. ומה עם ברוך גולדשטיין גם הוא היה פרענק???
    14/07/2014 12:22
    יוסי
  18. לא זכור לי שמישו אז דיבר על המוצא שלו

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   15/07/2014 16:36

      חוץ מברוך גולדשטיין, רוצחי דרק רוט, גרושתו של העיתונאי אהוד יערי…

  19. ומדוע כשתינק יהודי נרצח
    12/05/2015 16:10
    יעקב
  20. אין מדברים על גזענות ואנטישמיות כאילו היה מדובר בעניין ‘נורמלי’ לחלוטין ועוד הגדיל לעשות אחד העיתונאים “היהודים” (לכאורה) והצדיק את מעשה הנבלה ועל זה אין פוצה פה ומצפצפת , ידעו הערבים וילמדו שאם הם מתירים את דם היהודים ומחנכים לרצח ואנטישמיות כך גם יעשה להם