הילדים שלכם לא יעלו על ההסעה: תפוח האדמה הלוהט של רביץ

בקריית יערים יש ילדים שאינם מתקבלים לבתי הספר ונאלצים ללמוד בירושלים • ואיך נוסעים? ההורים מארגנים הסעה, העירייה משתתפת במימון • אלא שמספר תלמידים לא מורשים לעלות ונאלצים לנסוע בתחבורה ציבורית • למה, בעצם? ומדוע המועצה מעבירה כסף להורים ולא מפעילה הסעה?
כ' אדר ב' התשע"ט / 27.03.2019 13:56

1.

זו מעשייה המתרחשת בכל בוקר בעיירה טלזסטון-קריית יערים.

גם שם, בקריה החרדית הממוקמת בדרך לירושלים, ישנם ילדים שמסיבות שונות – מהן מוצדקות ומהן שלא – אינם מתקבלים לבתי הספר המקומיים ונאלצים למצוא מקום לימודים חלופי. נושא כאוב בפני עצמו, אבל לא לשם כך נתכנסנו הפעם.

עד לבחירות האחרונות כיהן בראש המועצה המקומית אברהם רוזנטל ז”ל, שהשכיל לצעוד בין הטיפות: הוא העמיד תקציב כדי לממן עבור הילדים הסעה יומיומית, הלוך-חזור, לבתי ספר בירושלים. זה לא שלמועצה יש כל-כך הרבה כסף, אבל את מה שחסר היה, הוא כיתת רגליים כדי להשיג תקציב, בדרך כלל באמצעות ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני.

לימים הפך הנושא למורכב יותר: הילדים הנוסעים לבירה הלכו ורבו, העובדה ש’יש הסעה מסודרת’ הובילה יותר ויותר הורים לראות באופציה הירושלמית סוג של ‘לכתחילה’, וההוצאה שהוטלה על כתפי המועצה צמחה וגדלה.

ראש העיר שוחח עם ההורים, הסביר את המורכבות, ודרש השתתפות במימון ההסעה.

מכאן העסק הסתבך. המועצה הקציבה 500 שקל לכל תלמיד מתחת לגיל 9, ו-243 שקלים לילדים הבוגרים יותר. את התקציב העבירה המועצה לנציגי ההורים שנבחרו לפעול מולה, כאשר אחד מהם פתח חשבון בנק ייעודי להסעות – וכך מתנהל העסק מזה תקופה.

האם זה תקין שמועצה מקומית מעבירה כסף להורים, ולא מסתפקת במתן שירותי ההסעה עצמם? שאלה טובה, עליה בדיוק כתב השבוע יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, מכתב. אבל לכך נגיע בהמשך.

2.

היו הורים שלא אהבו את ההסדר. גם לא את העובדה שהם נאלצים לממן מכיסם חלק מהתשלום. מבחינתם, העירייה אמורה לדאוג להסעה וגם לממן אותה. לא הם אלה שצריכים לשאת בעלות.

במקביל, התבקשו ההורים להפקיד במועצה מכתב לפיו ילדיהם נוסעים לירושלים ‘מרצונם החופשי’.

איציק רביץ. צילום: שלומי כהן

יש הורים, שלא הסכימו לתנאים הללו. לשלם? לחתום? כל ההסדר היה לצנינים בעיניהם. מה שהוביל לכך שכשילדיהם ניסו לעלות להסעה – הם נבלמו.

יש להדגיש, כי בתחילה מדובר היה בילדים בודדים שלא מצאו לעצמם מקום לימודי תואם בישוב עצמו, ואז המועצה דאגה להסעה. אבל כשמספר הילדים הלך וגדל, קופת העירייה כבר לא יכלה לממן זאת, וכך נולד הפלונטר הנוכחי.

היו תקופות בהן הפגינו ההורים במשרד החינוך, ניסו להיפגש עם כל ה’מי ומי’, אבל מאבקם לא צלח.

יצחק רביץ, ראש המועצה החדש של טלזסטון, שנבחר לתפקידו בחודש דצמבר, קיבל לידיו, בעצם, תפוח אדמה לוהט, מאת קודמו לתפקיד. הוא מעדיף לתת להורים להסתדר בעצמם, אבל זה לא קורה בשטח.

מטבע הדברים הוא המשיך את מסורת קודמו והעביר להורים את התקציב, מבלי לבצע שינויים.

אבל יש הורים שכעת דורשים לשנות.

הבעיה: בעיירה קטנה כל שינוי עשוי להותיר אנשים כועסים. אז למה לו, בעצם?

3.

מי שנכנס לעובי הקורה היה, כמו תמיד, ח”כ יעקב מרגי, שמיהר לשגר מכתב לראש המועצה יצחק רביץ, וביקש ממנו  לפעול.

“נתקבלו בלשכתי פניות הורים בעניין הסעת ילדיהם מקרית יערים למוסדות חינוך בירושלים”, פתח מרגי. “מפנייתם עולה כי בשל חוסר במוסדות חינוך בקרית יערים המתאימים לתלמידים אלו, כאשר בירושלים ישנם מוסדות המתאימים לתלמידים ולאורח חיי משפחותיהם, קיים הסדר בין הורי התלמידים לרשות המקומית בגין השתתפות הרשות בעלויות הנסיעה בכל יום למוסדות החינוך בירושלים.

מספר הורים התארגנו ברכב הסעה גדול בו נוסעים התלמידים בכל יום למוסדות החינוך.

אולם, מסתבר כי מספר תלמידים אינם מורשים ואינם זכאים ליהנות משירותי הסעה זו למוסדות החינוך, מסיבות לא ברורות ונאלצות להסיע את ילדיהם בתחבורה ציבורית – ובשל כך פנו אלי בבקשה לסיוע בעניין.

מבירור שקיימתי עולה כי הרשות משלמת מידי חודש מאות שקלים לכל משפחה עבור ההשתתפות בעלויות הנסיעה, מעבר לתשלום המגיע להורים על פי נוהל כמחיר נסיעה בתחבורה הציבורית.

יעקב מרגי. צילום: Miriam Alster/FLASH90

למיטב הבנתי, מצב זה אינו תקין כאשר מחד גיסא הרשות משתתפת בחלק נכבד מעלות הנסיעה, אולם מאידך גיסא אינה מפעילה שירות זה ומשאירה לתושבים והורים להפעיל את מערך ההסעות.

ראשית, כפי הידוע רשות מקומית אינה זכאית להעביר תשלום לתושבי הרשות כלל, הרשות המקומית נדרשת לספק שירותים לכלל תושבי הרשות ותו לא.

שנית, מצב זה פותח פתח לניהול לא תקין של שרות הסעות זה, כאשר חלק מן התלמידים מודר מהסעות אלו, וייתכן כי לא משיקולים ענייניים אלא מתוך גחמות אלו או אחרות, עניין אשר מתייתר באם הרשות המקומית האמונה על שירות יעיל והגון לכל תושביה הייתה מפעילה שירות זה”.

מעניין יהיה לראות איך ינהג ראש העיר הנבחר. האם יבצע שינוי ויארגן הסעה במימון המועצה? אם כן, מי ישלשל לכיסה את ההפרש? האם ח”כ גפני ישיג את התקציב או שמא יבחר להשאיר את ההסדר הקיים על כנו ולא לגעת בו.

אבל אז, מעניין יהיה לעקוב איך יטפל בהורים הממורמרים ובאלו שילדיהם אינם מורשים לעלות להסעות.

פנינו לעירייה בבקשה לתגובה, אולם משם נמסר: “מפני כבוד המשפחות והרצון לפשר בין כולם, לא נמסור תגובה”.

שאלנו, ומה בעניין העברת הכסף, כפי שעולה ממכתבו של ח”כ מרגי? על כך בחרו שלא להגיב. מן הסתם ישיבו במכתב תשובה לחבר הכנסת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות