מי שמע על ‘מגילת וינץ’? נס הפורים הפרטי של קהילת פרנקפורט

בקהילות רבות חוגגים את חג הפורים הפרטי שלהם, ואת ההצלה האישית שלהם מ'המן המקומי' שלעיתים היה לא פחות גרוע מסבו האורגינלי • מי היה ינצנץ פטמילך, ומה הוא נס הפורים הפרטי של קהילת פרנקפורט?
קובי פינדרוס
י"ג אדר התשפ"א / 25.02.2021 18:58

בקהילות רבות חוגגים את חג הפורים הפרטי שלהם, ואת ההצלה האישית שלהם מ’המן המקומי’, שלעיתים קרובות ניסה להשמיד להרוג ולאבד את היהודים, בדיוק כמו סבו, בן המדתא האורגינלי ממגילת אסתר.

כרטיסים לרכישת מזון: מתי יחולק? מי זכאי לסיוע? כמה כסף מקבלים?

כנסו: ההרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

ג’וש וינר, צעיר יהודי הלומד בברלין לימודי רבנות, מספר באתר ‘הספריה הלאומית’ על גילויו של המן הרשע של קהילת פרנקפורט.

“סידור ‘שפת אמת’ הוא סידור ידוע למדי בגרמניה. הוא ראה אור לראשונה בשנת 1799, ברדלהיים (Rödelheim), בבית הדפוס הנודע מיסודו של ר’ וולף היידנהיים – ובעולם היהודי דובר הגרמנית שבים ומדפיסים אותו גם כיום. כמעט כל עמוד ועמוד בו מציין את המסורות המיוחדות הנהוגות בפרנקפורט. בפרנקפורט, נוהגים לומר כך וכך, בפרנקפורט נוהגים לשנות את הסדר, בפרנקפורט נוהגים להשמיט מילה זו.

במשך תקופה מסוימת השתמשתי בעותק שקיבלתי מסבי וניסיתי להתרגל אליו, ואז הבחנתי בהערה מעניינת. במסגרת רשימת המועדים לשמחה – חגים וימי מועד שבהם לא מקובל לומר את תפילת התחנון, מציינת ההערה, בפרנקפורט דמיין, גם פורים פרנקפורט [נחגג] ביום כ’ באדר”.

אני אוהב מאוד את פורים הרגיל, אבל מעולם לא שמעתי על ‘פורים פרנקפורט’. החלטתי לחקור מעט את הנושא, וזה מה שגיליתי.

‘פורים פרנקפורט’, המכונה גם ‘פורים וינץ’, מציין נס מקומי שהתחולל ביום העשרים בחודש אדר, שישה ימים בלבד לפני חג פורים. וינצנץ פטמילך היה אופה ומחולל צרות מקומי בעיר שראה עצמו “המן חדש”, ובשנת 1614 הוביל את הגילדות המקצועיות בעיר בהתקוממות נגד הקיסר החדש. בין שאר דרישותיהם להורדת מיסים דרשו המורדים גם לצמצם את מספר היהודים בעיר ולהוריד את שיעור הריבית שגבו יהודים בהלוואות כספים.

כשהקיסר התעלם מדרישותיהן של הגילדות בעיר או דחה אותן, הוביל וינצנץ המון בביזת הרובע היהודי בפרנקפורט, וזה תקף את השכונה, העלה אותה באש ובזז אותה, עד שהיהודים שבה אולצו לנוס על נפשם.

שנתיים לאחר מכן, בפברואר 1616, הורה הקיסר מתיאס להוציא למוות בתלייה את וינצנץ פטמילך וחמישה מורדים אחרים, והיהודים הורשו לשוב בבטחה לעיר. סמיכות הזמנים באותה שנה בין ההוצאה להורג לבין חג הפורים, וגם הדי הסיפור הפורימי כולו ברקע, עודדו את הקהילה לציין את השיבה לעיר כגאולה-זוטא, לרבות חיבור שירים מיוחדים והעלאת סיפור המעשה על הכתב – ביידיש, באריכות ובסגנון פואטי – בטקסט שזכה לשם “מגילת וינץ”.

ינר מסיים: “כמי שמתגורר בברלין וממשיך שם בלימודיי הרבניים, הסיפורים הללו, על מועדי פורים מקומיים, מוסיפים רבדים של חיוּת ושל מורכבות למדינה שבה אני חי כיום, ומחברים אותי לספריות ולבתי כנסת בפרנקפורט ובירושלים.

“ככל הידוע לי, כיום אף אחד בפרנקפורט לא חוגג את ‘פורים וינץ’, ומאז שסבי ז”ל הלך לעולמו, אין לי את מי לשאול – מלבד את הסידור ששימש אותו מנעוריו. הסיפור היהודי הוא סיפור צבעוני ומורכב, וסיפורו מחדש של מעשה כמו זה של פורים – לרבות הרלוונטיות המתמשכת שלו – משמש לי כיום מקור השראה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות