סקר: שני שלישים ממצביעי המרכז מתקשים להחליט עבור מי להצביע

חרדים 10
|
כ"ח אדר א' התשע"ט / 05.03.2019 19:02
סקר של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה: לפי מה הישראלים מחליטים למי מצביעים? מרוצים מרשימות המועמדים לכנסת? ומה יכריע את הבחירות – יוקר המחיה, המצב הביטחוני או חקירות נתניהו?

סקר מיוחד לקראת בחירות 2019 של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (שלישי) מצא, כי נוכח השינויים שחלו במפה הפוליטית בתקופה האחרונה, מחצית מהציבור מתקשה יותר מאשר בעבר להחליט באיזו מפלגה לבחור.

בנוסף, 46% מהישראלים סבורים שהרכב הממשלה הבאה שתקום לא ישפיע על מדיניות הביטחון, החוץ והכלכלה של ישראל.

רק מיעוט מהציבור (19%) סבור שתוכנית השלום החדשה של טראמפ תוביל להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

להלן עיקרי הממצאים:

לפי מה מצביעים?

25% מהישראלים מדווחים כי יחליטו לאיזו מפלגה הם מצביעים על בסיס עמדות המפלגה בנושאים חברתיים-כלכליים; 18% אומרים שיצביעו לפי מי שעומד בראש המפלגה, ו-16.5% בלבד יחשיבו כשיקול העיקרי את עמדות המפלגה בנושאי חוץ וביטחון.

רק 10% העידו שהשיקול העיקרי שלהם הוא טיב רשימת המועמדים של המפלגה, ועוד פחות מזה ביצועי המפלגה בכנסת האחרונה- 6.5%.

יוקר המחיה, המצב הביטחוני או חקירות נתניהו – מה יכריע את הבחירות?

30% מהציבור סבור שהמצב הביטחוני, לעומת 22% שחושבים שיהיה זה יוקר המחייה והדיור. חקירות נתניהו, אגב, נמצאות רק במקום השלישי מבחינת חשיבות הנושאים שהציבור סבור שישפיעו על אופן ההצבעה בבחירות, עם 19% בלבד מהישראלים.

מרוצים מרשימות המועמדים לכנסת?

רוב הציבור (63%) שבע רצון מרשימת המועמדים לכנסת של המפלגה לה הוא מתכוון להצביע.

פילוח לפי מפלגות מעלה כי 41% ממצביעי מפלגת העבודה אפילו מרוצים מאוד מרשימת המועמדים שלה לכנסת, בהשוואה ל- 40% מצביעי חד”ש, 39% ממצביעי ש”ס ויהדות התורה, 30% ממצביעי הליכוד, 24% ממצביעי כולנו ומרצ, 19% ממצביעי כחול לבן, 13.5% ממצביעי הימין החדש, 11% ממצביעי איחוד מפלגות הימין ו-10% בלבד ממצביעי גשר.

תהפוכות במפת המפלגות מקשות על ההחלטה?

לאור האיחודים והפיצולים הרבים שקרו בתקופה האחרונה במפת המפלגות, מחצית (50%) מהציבור מדווחים כי הם מתקשים הפעם יותר מבעבר להחליט לאיזו מפלגה להצביע.

פילוח לפי מחנות פוליטיים מגלה כי המבוכה רבה בעיקר במרכז: כאן 67% מתלבטים יותר מאשר בעבר בשאלת המפלגה לה יצביעו, בהשוואה ל-52% מהשמאל ו-48% מהימין.

ומה יהיה ביום שאחרי?

46.5% מהישראלים סבורים שכלל לא משנה איזו ממשלה תקום לאחר הבחירות – מדיניות החוץ והביטחון של ישראל ביחס לפלסטינים תישאר דומה, לעומת 42% שחושבים שיחול בה שינוי אם הרכב הממשלה ישתנה.

גם באשר לנושאי חברה וכלכלה, אחוז דומה של ישראלים (46.5%) סבור שמדיניות הממשלה תישאר כשהייתה, לעומת 41% הסבורים שתשתנה.

תכנית השלום של טראמפ תוביל להסכם?

רק מיעוט מהציבור (19%) סבור שתוכנית השלום החדשה של טראמפ תוביל להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, לעומת 71% (74% מהיהודים ו-54% מהערבים) שסבורים שהסיכוי לכך קטן עד קטן מאוד.

עם זאת, הרוב סבורים כי ממשלה בראשות נתניהו תייצג טוב ביותר את האינטרס הלאומי של ישראל במסגרת משא ומתן מדיני אם התכנית הזו תצא לדרך.

הסקר נערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.

הסקר נערך בטלפון ובאינטרנט על ידי מכון המחקר “מדגם” בתאריכים 25-27 לפברואר 2019. המדגם כלל 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם – 4.1%± ברמת ביטחון של 95%.