היום הראשון של ‘צוק איתן’: טילים, חיסולים, גיוס מילואים

בירושלים ובערים במרכז הארץ פתחו היום מקלטים; חופים פונו • לראשונה בסבב הירי הנוכחי נורו טילים לגוש דן • נתניהו הורה: "להיות מוכנים ללכת עד הסוף" • יעלון: "זה לא יסתיים בתוך ימים ספורים"
שי וייספיש
י' תמוז התשע"ד / 08.07.2014 12:04

מבצע ‘צוק איתן’ גבה היום מהמחבלים מחיר יקר: דובר משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה אמר היום (שלישי) אחר הצהריים, כי שבעה בני אדם, בהם ילדים, נהרגו אחר הצהריים בתקיפה של חיל האוויר על בית בחאן יונס. לפי דיווח של סוכנות הידיעות ‘מען’, ישנם בצד הפלסטיני כ-25 פצועים, חלקם במצב קשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום בבוקר התייעצות ביטחונית בקריה בהשתתפות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, ראש השב”כ יורם כהן וגורמי צבא, בה הוחלט להרחיב את מבצע ‘צוק איתן’. זאת בעקבות מטחי הרקטות שנמשכים גם היום אל עבר יישובי הדרום.

בעקבות כך, הקבינט אישר בצהרים לצה”ל לגייס 40 אלף חיילי מילואים במסגרת מבצע ‘צוק איתן’.

מאז שעות הבוקר נורו עשרות רקטות על יישובי עוטף עזה. רובן נפלו בשטחים פתוחים, ובחלק מהמקרים בוצעו יירוטים. הטילים נורו לעבר אשדוד, אשקלון, גן יבנה וקריית מלאכי, ואזעקות צבע אדום נשמעו בערי הדרום.

בפעילות משותפת של השב”כ וצהל בג’בליה בוצעה תקיפה נוספת בצהרים אל עבר רכב בו נסע מחמד שעבאן, המזוהה עם עז א-דין אל-קסאם. שעבאן היה מאמן ומפקד חוליה בכוח הקומנדו הימי של החמאס. על פי הדיווח יחד עמו חוסלו לפחות עוד שלושה.

בנוסף, בשעות הצהרים תקף צה”ל שלושה בתים של מחבלי חמאס. המחבלים שבתיהם נפגעו: מוחמד שבאת, פעיל בכיר במערך הרקטי בבית חנון, שהיה מעורב מרכזי במספר אירועי ירי לשטח הארץ, גם בסבב הנוכחי. אמין אברהים מוחמד אלע’לבאן, מחבל בכיר הפועל בחאן יונס. אבו ג’ראד, מחבל בכיר בצפון רצועת עזה, אשר לוקח חלק בפעילות טרור נגד ישראל. משעות הלילה הותקפו כ-100 יעדי טרור.

מלב ים: כך נראה יירוט הרקטות

קודם לכן תקף צה”ל באמצעות כלי טיס של חיל-האוויר, בפעילות משותפת עם שירות הביטחון הכללי, את ביתו של חאתם מוחמד עבדל רחמן גודה, מחבל חמאס ותיק הפועל ברפיח. ביתו שימש כתשתית פלוגות שדה של הארגון.

דובר ‘פלוגות אל-קדס’, מאיים כי טווח ה-45 ק”מ אליו הגיעו הטילים עשוי לגדול לטווחים גדולים בהרבה.

על פי ההנחייה של ראש הממשלה, על צה”ל להיערך למבצע ממושך, רציני ותקיף נגד חמאס ובמקרה הצורך “להיות מוכנים ללכת עד הסוף”, כלשונו, כדי להשיב את השקט בדרום, כשגם פלישה קרקעית מונחת על השולחן.

המטרה של נתניהו היא לגבות מחיר כבד מהחמאס ולייצר מתקפה משמעותית שתייצר הרתעה. “יש להוריד את הכפפות מול חמאס”, אמר נתניהו לפני ההתייעצות.

בנוסף הוחלט להמשיך בגיוס מילואים. במהלך היממה האחרונה שוחח ראש הממשלה עם מנהיגים בעולם ועדכן אותם במצב.

חברת החשמל הודיעה, כי לאור המצב הביטחוני, תימנע מניתוק אספקת החשמל ביישובי הדרום ללקוחות חייבים, ותחבר לקוחות שנותקו בגין אי תשלום חשבון החשמל. בימים האחרונים פועלת החברה בשיתוף הרשויות באזור הדרום לחבר מקלטים ומבני ציבור שנדרש עבורם חידוש אספקת חשמל, כתוצאה מניתוק.

צה”ל בסרטון הסברה בינלאומי ‘צוק איתן’

יעלון: “זה לא יסתיים בתוך ימים ספורים”

לאחר שצה”ל פתח לפנות בוקר (שלישי) במבצע ‘צוק איתן’ ברצועת עזה, ותקף 50 יעדי טרור, השקט הופר כבר בבוקר: אזעקות נשמעו הבוקר באשדוד, אשקלון, יבנה ויישובים במועצה האזורית אשכול – ומטח רקטות נוסף נורה לעבר ישראל. רקטה שנורתה לעבר אשקלון יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. אחת נוספת התפוצצה בשטח פתוח באשדוד.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון סיים הבוקר דיון בהשתתפות מפקד פיקוד העורף האלוף איל איזנברג, מנכ”ל משרד הביטחון דן הראל וראש רח”ל בעקבות ההתפתחויות האחרונות בעימות מול חמאס. בסיום הדיון סיכם שר הביטחון כי יכריז על מצב מיוחד בעורף ביישובים ובמועצות אשר נמצאים בטווח של 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה.

במהלך הדיון אמר שר הביטחון: “אנחנו נערכים למערכה מול חמאס, שלא תסתיים בתוך ימים ספורים. חמאס מוביל את העימות הנוכחי למקום בו הוא שואף לגבות מחיר מהעורף שלנו. יש צורך באורך נשימה. להתנהגות הנכונה של האוכלוסייה יש חלק מכריע ביכולת שלנו לא לספוג נפגעים, ולהישמע להוראות פיקוד העורף ביחס לקרבה ולכניסה למרחבים ממוגנים”.

כך זה נראה מתוך עזה

הופצצו ארבעה בתי בכירים

דובר צה”ל מסר, כי בשעות הלילה הופצצו כ-50 יעדים ברצועה, בתגובה לירי עשרות רקטות אתמול לעבר ישראל. סוכנות הידיעות “אל-ראי” של חמאס פרסמה לפנות בוקר, כי צה”ל ביצע כ-85 תקיפות ברחבי הרצועה.

בין היתר, הותקפו מערכי שיגור, משגרים מוטמנים, מנהרות טרור, מחנות אימונים, אתר לאחסון אמצעי לחימה ומוקדים אחרים. שלוש מהמטרות הותקפו מהים.

בין היתר תקף הלילה חיל האוויר ארבעה בתים של בכירי חמאס בחאן יונס: איאד סכיכ, פעיל בכיר במערך הרקטי בעזה, עבדאללה חשאש, פעיל בכיר במערך הרקטי ברפיח, סאמר אבו דקה, פעיל חמאס בכיר בחאן יונס וחסן עבדאללה, פעיל חמאס בכיר במערך הרקטי בחאן יונס. כל הארבעה היו מעורבים בירי רקטות ופעולות טרור נגד ישראל.

תקיפות חיל הים נגד מטרות בעזה

קודם לתקיפה קיבלו בני הבית הודעה שעליהם לפנות אותו. כמו כן הותקפו 18 בורות שיגור. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי לפחות 17 בני אדם נפצעו בתקיפות, בהם שלושה פצועים קשה.

במהלך הלילה נורו מספר רקטות לעבר קריית מלאכי, באר טוביה והמועצה האזורית יואב. בכל המקרים לא היו נפגעים.

בצה”ל הוחלט לפתוח במבצע צבאי, בתגובה למטחי הטילים לעבר שטח ישראל. השם שניתן למבצע: ‘צוק איתן’.

בתגובה לפתיחת המבצע, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, איימו ב”רעידת אדמה”, ואישרו כי שיגרו עוד רקטות לעבר ישראל. בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית, הוגדרו התקיפות האחרונות כ”חציית כל הקווים האדומים”, ואיימה לשגר רקטות לטווחים ארוכים יותר. “נגיב בהרחבת הטווח של מטרותינו”, נכתב בהודעה.

במערכת הביטחון מעריכים כי השקט לא ישוב בקרוב לאזור. גורם צבאי בכיר התייחס למבצע ‘צוק איתן, ואמר כי בצה”ל מתכוננים ל”מבצע משמעותי”. הגורם הוסיף כי בצה”ל בוחנים אפשרות לגיוס מילואים נוסף לצורך מבצע קרקעי, והדגיש כי חטיבות צנחנים וגבעתי מוכנות לכניסה קרקעית.

החל מהשעה 20:00: עליית מדרגה

אתמול בערב, החל מהשעה 20:00 הייתה עליית מדרגה בתקיפות מעזה. לראשונה מאז סיום מבצע ‘עמוד ענן’ הופעלו אזעקות באזור השפלה: בין היתר נשמעו אזעקות בגדרה, ביבנה, בקריית מלאכי, באשדוד וברחובות – וזאת בעקבות שיגור רקטות גראד לאזור. אזעקה נשמעה גם באזור בית שמש וירושלים – אולם ההערכה היא שמדובר בהתרעת שווא. נפל רקטה אותר בשטח פתוח סמוך לגן יבנה.

מערכת ‘כיפת ברזל’ יירטה 12 רקטות מעל אשדוד, נתיבות ואופקים. אדם אחד נפצע קל מרסיסי רקטה שיורטה באשדוד.

איחוד הצלה דיווח: “שמונה נפגעו קל הערב כתוצאה משלוש אזעקות שנשמעו בעיר אשדוד. חובשים מתנדבים באיחוד הצלה העניקו טיפול רפואי ראשוני לנפגעים, ומדווחים כי נפגע אחד סובל מרסיסים, ו-7 נפגעים קל מחבלות ופציעות עקב הריצה למרחב מוגן”.

לפחות 70 רקטות נורו מאז השעה 20:00 מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה, הדרום והשפלה. מדובר במטח הגדול ביותר מאז ‘עמוד ענן’.

לאור ההסלמה והגדלת טווח הירי, הורה הערב פיקוד העורף לפתוח את המקלטים הציבוריים בבאר שבע, באשדוד ובאשקלון.

בעקבות ההסלמה של השעות האחרונות, בפיקוד העורף מחריפים את ההנחיות ובאופן חריג מורים לעיריות בבאר שבע, אשקלון, אשדוד ועוטף עזה לפתוח את המקלטים. בנוסף לימודים וקייטנות יתקיימו באזורים אלה אך ורק במקומות בהם יש מרחבים מוגנים.

באשקלון ובאשדוד לא יפעלו מחר קייטנות, ת”תים, גני ילדים ובתי ספר.

בפיקוד העורף החליטו להחמיר את ההנחיות בצל המטחים הכבדים לדרום, ואסרו על התקהלויות של יותר מ-300 איש בטווח של עד 40 ק”מ מרצועת עזה. קודם לכן נאסרה התקהלות של יותר מ-500 איש.

הקבינט אישר: להגביר התקיפות

צה”ל קיבל אישור מהדרג המדיני להגביר את התקיפות ברצועה. עם זאת, המטרה היא לא להיגרר למלחמה, אלא לשמור את העימות בטווחים הנוכחיים ולא להכניס ערים נוספות בדרום ובמרכז לטווח הירי.

במקביל, גורם ביטחוני בכיר אמר כי צה”ל נערך להסלמה בגזרה הדרומית. לדבריו, שתי חטיבת חי”ר מוכנות להתקפה בעזה. נוסף על כך, צה”ל השלים גיוס של 1,500 חיילי מילואים – רובם חיילי מפקדה בפיקוד העורף וכיפת ברזל.

בתוך כך הותר לפרסום כי מנהרת טרור התפוצצה ביום ראשון בלילה בדרום רצועת עזה. בפיצוץ נהרגו שבעה פעילי חמאס. מדובר במנהרה גדולה שבימים האחרונים פעל צה”ל לאיתורה.

דובר צה”ל אשר כי צה”ל ידע על קיומה של המנהרה מספר ימים לפחות, וסריקות ארוכות בוצעו לאיתורה. במנהרה היו חומרי נפץ רבים, שהיו מיועדים לפגוע באנשי כוחות הביטחון. גורם צבאי בכיר התייחס אחר הצהריים להמשך הירי מרצועת עזה ולפעילות צה”ל ואמר כי “האירוע הלילה הוא מה שמוגדר כתאונת עבודה בידי ארגון החמאס”. הגורם הסביר: “איתרנו בתקופה האחרונה מנהרת תופת מאוד משמעותית ומאז עשינו פעולות רבות כדי ללמוד על המנהרה וגם כדי למנוע את המשך פעילותה”.

ירי הרקטות המאסיבי נמשך במהלך כל היום, כולל שיגור של טיל גראד לעבר באר שבע. רקטה אחת יורטה מעל נתיבות ואחת פגעה בלול באחד מישובי אשכול. שאר הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים.

במקביל, תקף חיל האוויר באזור ג’באליה שבצפון רצועת עזה. מדובר צה”ל נמסר כי יעד התקיפה היה שלושה משגרים מוטמנים, שבהם נעשה שימוש לירי על ישראל.

אחרי דיון בן כ-3 שעות בקבינט, התפזרו השרים מבלי להגיב לשאלות הכתבים. מיד לאחר מכן החל צה”ל לתקוף מהאוויר יעדי טרור נוספים ברצועה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות