תכנית מסילות הגליל שכוללת ארבעה קווי רכבת חדשים, נכנסה באחרונה לתכנון מואץ במשרד התחבורה ובחברת התשתיות הלאומיות נתיבי ישראל. כך דווח הבוקר (ראשון) בגלי צה”ל.
בראש התכנית, קו רכבת שיחבר בין קריית שמונה לכרמיאל. אורכה המתוכנן של המסילה הוא 60 ק״מ, עשרים ושניים ק”מ מתוכם במנהרה באיזור מירון.
לאורך מסילה זו מתוכננות שתי תחנות עצירה ואיסוף נוסעים בצומת חנניה – לטובת הנוסעים לציון הרשב”י, ובאיזור צפת.
עלות ההקמה המשוערת עומדת על 10 מיליארד שקלים – מיזם הרכבת היקר בתולדות ישראל. אם תונח התשתית החשמלית לאורך כל הדרך מקריית שמונה ועד תל אביב, הנסיעה בין הערים צפויה לארוך שעתיים בלבד.
המסילה השנייה שכוללת התכנית, תחבר בין טבריה לעפולה. בנתיבי ישראל שוקלים לתכנן קו רכבת קלה, ולא רכבת כבדה כמו זו של רכבת ישראל, מה שיאפשר גמישות בתוואי הקו. במקרה כזה תתאפשר כניסה לתוך ישובים קטנים לאורך הדרך. העלות המשוערת של המיזם היא שלושה מיליארד שקלים.
בנוסף, מתוכננות ‘מסילות מנשה’ ו’מסילות חריש’, שיחברו את עפולה וכרמיאל ל’מסילה המזרחית’, שתוקם במקביל לכביש 6. מסילה זו תאפשר גישה מצפון, לתל אביב, מבלי לחלוף בחיפה ובקו החוף.
משרד התחבורה נערך לפתיחת כל מסילות הגליל בשנת 2030.