באישון לילה, במבצע מורכב, הועברה השבוע תצוגת הרכבות ההיסטורית של מוזיאון ארץ ישראל שבתל אביב, למוזיאון רכבת ישראל שבחיפה.
בעקבות תוכניות הפיתוח המעודכנת של מוזיאון ארץ ישראל, הממוקם בקרבת פינת הרחובות שדרות רוקח ודרך נמיר בתל אביב, נדרש המוזיאון לפנות את תצוגת הרכבות ההיסטוריות שניצבה בו בעשרות השנים האחרונות.
נציגי המוזיאון פנו לפני מספר חודשים להנהלת רכבת ישראל, ובעקבותיה סוכם שהפריטים הרכבתיים ההיסטוריים יושבו לרכבת ישראל, שהציבה אותם בתל אביב בשעתו.
על מוזיאון הרכבת ואגף הלוגיסטיקה של רכבת ישראל הוטלה משימת הארגון של פינוי המתחם.
עבודות הפינוי נמשכו יומיים: ביום הראשון הועמס כל הציוד במוזאון הארץ על משאיות באמצעות מנוף ענק של 300 טון. בלילה שבין יום ראשון לשני הועברו המשאיות בליווי שיירה משטרתית לחיפה וביום השני נפרקו הכלים הגדולים במקומם החדש במוזיאון הרכבת, בתחנת הרכבת ההיסטורית חיפה מזרח.
במסגרת הפרויקט, הועברו קרון נוסעים משנות החמישים – קרון ניהוג של קרונוע ‘אסלינגן’ לשעבר, שנרכש במסגרת השילומים ב-1955, שני קטרי עיתוק קטנים משנות ה-50, קרונית מנוע משנות ה-50 וכן קרון משא ארגזי ממלחמת העולם ה-2, שהועבר ל-‘מתחם הקטר’ שבתחנת באר שבע התורכית, שם יצטרף לקטר הקיטור ששוחזר כקטר מס’ 70414.
קבוצת ‘חובבי רכבת ישראל’, שמנהלה הוא ירון דוזנטס, עקבו מקרוב אחרי השיירה ההיסטורית, ותיעדו את הרגעים הגדולים.
מרכבת ישראל נמסר: “אנו גאים לקבל ולקלוט שוב את הפריטים ההיסטוריים השזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל. הפריטים החדשים צפויים לעבור בחודשים הקרובים עבודות שחזור ושימור, וישולבו בתצוגות המוזיאון השונות, לרווחת המבקרים. אנו קוראים לכל חובבי הרכבת באשר הם, וגם לכאלה שאינם יודעים עדיין שהם חובבי רכבת, להגיע ולהתרשם מהמוצגים החדשים-ישנים.”
ירון דוזנטס, מנהל קבוצת חובבי רכבת ישראל: “קצב התפשטות ‘חיידק חובבי הרכבת’ בישראל זהה לקצב המואץ של רשת הרכבות בישראל, ובשנים האחרונות מצטרפים עוד ועוד חובבים אשר מתעדים ומשתפים מידע מישראל מהעולם. חשיבות השימור הינו כציטוטו של יגאל אלון- ‘דור שלא מכיר את עברו – עתידו לוט בערפל'”.
מוזיאון רכבת ישראל ממוקם בסמוך לרציף חיפה-מזרח ההיסטורי, הרציף היחיד בעולם שממנו יצאו רכבות לשלוש יבשות שונות (אסיה – דמשק, אירופה – איסטנבול, ואפריקה – קהיר).
המוזיאון כולל מגוון מוצגים המתארים את התחנות היסטוריות בסיפורה של הרכבת בישראל, מתחילת דרכו של קו הרכבת הראשון בין יפו לירושלים בשנת 1892 ולאורך למעלה מ-125 שנות פעילותה.
בין הפריטים הרבים נמצאים שלטי רכבות, כרטיסי נסיעה, פנסי מסילה ומכשירי קשר עתיקים, אוסף בולי רכבות מכל העולם ותצלומים היסטוריים.
בחצר המוזיאון מוצגים קטרים וקרונות רכבת מקוריים, בהם קטר הקיטור האחרון שנותר בישראל, קרון נוסעים מפואר לאורחים רמי-מעלה (בו התארח גם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון), וקרון אמבולנס משוחזר ששימש להעברת חיילי הצבא המלכותי הבריטי הפצועים בימי מלחמת העולם הראשונה.
בחודשים הקרובים תחל עבודה לשדרוג כולל של מוזיאון הרכבת והרכבת פרוגרמה חדשה לשם התאמתו לעידן המודרני, תוך שימור ההיסטוריה המפוארת של הרכבות בארץ ישראל.