שלושה נעצרו בחשד למעורבות בקמפיין ה’נקמה’ בפייסבוק

העצורים: בן 37 מערד ושני צעירים בני 23 ו-22 ממבשרת ציון ופ"ת • שניים שוחררו למעצר בית של 5 ימים • טענו: פעלנו מתוך סערת רגשות ולא באמת התכוונו לגרום לרצח • בימים הקרובים צפויים ככל הנראה מעצרים של עשרות חשודים נוספים
שמוליק קרסיק
ט' תמוז התשע"ד / 06.07.2014 21:48

ארבעה ימים אחרי שמשטרת ישראל הודיעה כי “בעקבות פרסום דברי הסתה חמורים ברשתות חברתיות תפתח חקירת משטרה, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה” – עצרה הערב יחידת הסייבר של משטרת ישראל שלושה צעירים, אשר היו מעורבים בפרסום מסרים קיצוניים של הסתה למעשי אלימות ברשתות החברתיות באינטרנט בכלל ובפייסבוק בפרט.

על פי דיווח באתר מאקו, העצורים הם גבר בן 37 מערד ושני צעירים בני 23 ו-22 ממבשרת ציון ופתח-תקווה.

גל ההסתה ברשת החל לאחר מציאת גופות שלושת הנערים אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל הי”ד – ומאות אלפים קראו ל”נקמה”. על פי החשד, חלק מהמעורבים הקימו דפי פייסבוק לצורך זה וסחפו אחריהם מאות אלפי גולשים, שהשתתפו בקריאות לפעולה נגד ערבים.

קבוצה הנקראת ‘עם ישראל דורש נקמה’, צברה יותר מ-30 אלף לייקים בתוך יממה. היא כללה קריאות קיצוניות בעד שנאת ערבים, כולל קריאות כמו “לשנוא ערבים זה לא גזענות, זה ערכים!”

חברים בקבוצה, ביניהם חיילים רבים, העלו מאות תמונות שרובן מראות אנשים האוחזים דפים עם הסיסמא שבכותרת הדף. המסר של פותחי הקבוצה, לטענתם, היה לא כדי לעודד אלימות, אלא כדי ש”מישהו בממשלה יראה את כל מה שמדובר פה בקבוצה ויפנים שצריך לעשות משהו בנידון”.

אלא שגולשים רבים לא הסתפקו בהעברת המסר לממשלה וקראו לאלימות אזרחית.

קבוצת פייסבוק קטנה יותר נפתחה תחת השם “כנופיית אל יהוד”, המתיימרת להחליף את מבצעי תג מחיר: “רוצחים לנו את האחים. אונסים לנו את האחיות. נמאס לשתוק. נגמרו נוער הגבעות. נגמרו המתנחלים. נגמר תג מחיר. אנחנו השם הבא: כנופיית אל יהוד”.

בתחילה, לא מיהרה המשטרה לפתוח בחקירה, למרות שמדובר בעבירות של הסתה לרצח וגזענות, אלא המתינה עד אשר היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו לה לפתוח בחקירה מיידית.

שלושת העצורים שנעצרו הערב חשודים בעבירות של הסתה לאלימות, גזענות ופגיעה ברגשות דת.

שני הצעירים נחקרו במשך שעות ביחידת הסייבר של להב 433, ובתום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים למעצר בית של 5 ימים ונאסרה עליהם כל גישה לאינטרנט. החשוד השלישי יובא במהלך הערב לבית משפט השלום בפתח תקוה לדיון בהארכת מעצרו.

החשודים טענו כי פעלו מתוך סערת רגשות ולא באמת התכוונו לגרום לרצח.

לפי מאקו, בימים הקרובים צפויים ככל הנראה מעצרים של עשרות חשודים נוספים.

בימים האחרונים מיפו חוקרי יחידת הסייבר את כל הפוסטים והסטטוסים הקיצוניים ביותר, איתרו את כותביהם והם יידרשו להסביר את מעשיהם במהלך החקירה המשטרתית. ההערכה היא שבסופו של דבר יוגשו כתבי אישום נגד כמה מהם, במטרה להרתיע אחרים מביצוע מעשים דומים בעתיד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות