חברת אל-על פרסמה היום (שני) הודעת ‘הבהרה’ על אירועי ‘טיסת השבת’ שהמריאה לפני כ-10 ימים מניו יורק בליל שישי ונאלצה לנחות באתונה – והעניקה ל-400 הנוסעים כרטיסים הלוך חזור חינם ליעד באירופה.
מהן ההשלכות הכספיות של הפיצוי והעלויות הנוספות שעלו ל’אל על’ בפרשה?
לפי בדיקה של עמליה דואק מ’החדשות’, חברת ‘אל על’ ספגה לא רק פגיעה תדמיתית, אלא גם שילמה על ההתנהלות הכושלת – והרבה. דואק שוחחה עם גורמים בענף התעופה, כדי להבין מה תג המחיר.
על שתי טיסות שיצאו במיוחד ביום שישי מישראל לאתונה, כדי לאסוף את הנוסעים החילונים – אל-על שילמה 150 אלף דולרים.
על אירוח של כ-200 נוסעים שומרי שבת באתונה, כולל ארוחות השבת, החברה שילמה עוד 60 אלף דולרים.
מטוס מיוחד יצא במוצאי שבת לאסוף את הנוסעים הדתיים: הוא עלה לאל-על עוד 100 אלף דולרים.
הפיצוי של כרטיס טיסה חינם לאירופה – יעלה לחברה עוד 100 אלף דולרים.
אגרות שונות מוסיפות לסיפור עוד כ-40 אלף דולרים.
בסך הכול הסאגה הזו עלתה לאל-על כ-450 אלף דולרים, שהם כ-1.7 מיליון שקלים.
כתב חרדים 10 מציין, כי כל זה עוד לפני החרמת החברה מצד נוסעים חרדים שיעדיפו מעתה חברות תעופה אחרות, ולפני התביעות שמתכננים להגיש נוסעים שהיו על הטיסה.
צרות בצרורות
וכשהצרות באות, הן בצרורות: היום ספגה החברה הישראלית מהלומה נוספת, כאשר נחשפה פרשיית הסמים.
בחדשות עשר הזכירו הערב, כי לפני כשבועיים נעצר פיני גינצבורג, מבעלי השליטה בחברה, בחשד לשימוש במידע פנים על הפסדים של החברה. זאת, לאחר שכבר הואשם על ידי רשות ההגבלים בתיאום מחירים בפרשת קרטל הנסיעות לפולין.
ואם לא די בכל אלה: בגזרה הכלכלית הצרות של החברה גדולות בהרבה. לפי חדשות עשר, נתח השוק של ‘אל על’ ממשיך להצטמצם, כאשר בחודש אוקטובר הוא ירד כמעט באחוז. זאת, ברקע הנסיקה הגדולה של שאר חברות התעופה, שדווקא מנצלות את העובדה שישראלים מרבים לטוס לחו”ל בשנים האחרונות.
כך לדוגמה צמחו חברות לואוקוסט שונות בלמעלה מ-60%, ואפילו חברות מסורתיות של מדינות אחרות הראו גידול במספר הנוסעים.
אחת הסיבות לכך היא הטיסה המקוצרת מהודו לישראל בנתיב שבו לאל-על אסור לטוס.
כעת, עלולה לנחות על החברה מכה נוספת: ראש הממשלה שואף לאפשר נתיב טיסה מקוצר לדרום אמריקה – ברקע ביקורו של נשיא צ’אד בישראל.