הרשתות המובילות בת”א: למרות האיסור – הסניפים יהיו פתוחים בשבת

AM:PM ו'טיב טעם הודיעו כי למרות החלטת שר הפנים, יפעלו במתכונת רגילה בשבת • בעל פיצוציה: "הקטנים לא יכולים לספוג דו"חות של 730 שקל, אז ניאלץ לסגור - והגדולים ירוויחו"
נחמן גור
ו' תמוז התשע"ד / 04.07.2014 13:36

הלילה ייכנס לתוקף צו סגירת המרכולים בתל אביב שהוציאה עיריית תל-אביב, אבל נראה  כי ברשתות השיווק הגדולות לא מתרגשים: חלק גדול מרשתות השיווק והמרכולים הצהירו כי לא יצייתו להחלטה, בעקבות הוראת שר הפנים גדעון סער, ויפתחו את חנויותיהם גם ביום שבת הקרוב.

“אנחנו עובדים כרגיל, אלה ההנחיות שקיבלנו מהנהלת החברה”, אמרה שלי ועקנין, עובדת ברשת AM:PM לחדשות 10.

גם רשת ‘טיב טעם’ ישאירו בשבת הקרובה את כל נקודות המכירה פתוחות. מנכ”ל הרשת שלח לעובדיו מייל בו כתב: “אנו ממשיכים לפעול כרגיל במקביל להובלת המאבק על השבת ומקום העבודה”.

למרות שאנשי משרד הפנים הודיעו, כי בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, קנסות בלבד לא יספיקו, והעירייה תחויב להוציא צווי סגירה לעסקים שייפתחו בשבת – מנהלי החנויות הגדולות כבר הבינו שעיריית תל אביב לא תוציא להם מחר צווי סגירה. לדבריהם, קודם כל יוטלו עליהם עוד קנסות, התראות, בית משפט ורק אז יגיעו צווי סגירה, מה שיעניק להם זמן.

מי שמוצאים עצמם הנפגעים העיקריים הם בעלי העסקים הקטנים. שכן, גם אם יפתחו את חנויותיהם בשבת, הקנסות הגדולים יכבידו על חלק לא קטן מהם, ולכן הם יפעלו על פי ההחלטה ולא יפתחו את העסק.

בעל הפיצוצייה בפינת הרחובות מסריק ופרישמן, משתדל להסתכל על חצי הכוס המלאה. הוא עדיין לא קיבל את ההודעה של העירייה, אבל יודע שזו תגיע. “האמת? אין לי בעיה עם זה”, אמר ל’דה מרקר’. “ברור שאני חושב שזה חשוב לצביון של העיר ושתל אביב צריכה להישאר חילונית, אבל אני אבא לשני ילדים, אני צריך להחזיק עובדים ולפעמים צריך לעבוד בשבת.

“אין לי בעיה שעד צאת השבת הכל יהיה סגור ל-24 שעות. אבל”, הוא מדגיש, “מה שחשוב זה שכולם יהיו סגורים. גם הסופרים והמרכולים. לא שהם יחטפו דו”חות וימשיכו לעבוד, כמו שהם כבר טוענים שיעשו.

“אנחנו הקטנים לא יכולים לספוג דו”חות של 730 שקל או להסתכן בצו סגירה. אז אנחנו ניאלץ לסגור – והגדולים ירוויחו. אני, תן לי מנוחה של 24 שעות – ההכנסות שלי קצת יירדו, לא אסון, כולה 24 שעות – אבל תדאג שכולם ינוחו אתי”.

עיריית תל אביב-יפו חילקה ביום רביעי ל-311 מרכולים וקיוסקים ברחבי העיר התראות, לפיהן תנקוט בהליכים לסגירתם אם יפעלו בשבת. ההתראות חולקו לעסקים הפועלים בשבת בעקבות החלטת שר הפנים, גדעון סער, שלא לאשר את התיקון לחוק העזר העירוני, שהיה אמור לאפשר את פתיחתם בשבת.

בהודעת העירייה נאמר: “בעקבות הליכים משפטיים שננקטו כנגד מדיניות האכיפה של עיריית תל אביב-יפו בנוגע לאיסור פתיחת עסקים בשבת, נדרשה העירייה על ידי בית המשפט העליון להפעיל אמצעי אכיפה נוספים על מתן קנסות, ובכלל זאת הגשת בקשות לבית המשפט למתן צווי איסור פתיחה כנגד עסקים הפתוחים בימי שבת ומועדי ישראל.

“בנסיבות אלו העירייה מחויבת לפעול כמצוות בית המשפט ולנקוט באופן מיידי באמצעי אכיפה, לרבות הגשת בקשות לצווי איסור פתיחה בימי שבת ומועדי ישראל כנגד עסקים שלא ייענו להתראות וימשיכו לפעול בניגוד לחוק העזר”.

כזכור, שר הפנים, גדעון סער, אסר בתחילת השבוע על עיריית תל אביב לפתוח מרכולים בשבת. סער פסל את חוק העזר של עיריית תל אביב המאפשר למרכולים לפעול בשבתות, אך לצד זאת אפשר לפתוח בשבת במתחמים מסחריים מיוחדים. גם חנויות הנוחות בתחנות הדלק יוכלו להמשיך לפעול.

בחודש מרץ תיקנה עיריית תל אביב את חוק העזר העירוני, לאחר שנדרשה לעשות כן על ידי בית המשפט העליון. העירייה הגדירה אילו חנויות יוכלו להישאר פתוחות בשבת בכל רחוב מרכזי בעיר מבלי לקבל קנסות כפי שהיה נהוג עד אז.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בעלי העסקים שפותחים בשבת במה אתם יהודים?
    04/07/2014 15:28
    יגאל
  1. בעלי העסקים שפותחים בשבת במה אתם יהודים?

  2. jחרם!!!!!!!!!!!!!!!
    04/07/2014 17:33
    שבת קודש
  3. לא קונים בתכלס’ מי שפוגע בשבת בת”א שידע שבבני ברק ובירושלים לא יתנו לו פרנסה אוהבים את שבת המלכא…………………………………. ה’ מלך…………………… אין עוד מלבדו