הסיכסוך הליטאי • הטרור הפרסומי בשידור חי: כך זה נשמע ונקרא

שרי רוט
|
ה' תמוז התשע"ד / 03.07.2014 20:17
מכתבים והקלטות שהגיעו לחרדים10 מלמדים על השיטות הננקטות במלחמה האין סופית המפלגת את הציבור הליטאי • “אם אינכם מתחשבים ברגשותינו, ותמשיכו לזלזל בנו, ניאלץ לחפש אלטרנטיבה אחרת” • קראו והאזינו

מסע הטרור שמצא את אחד מאנשי השיווק החרדים של חברת ‘גולד ליין למוצרי חשמל ביתיים’ – הותיר אותו בתדהמה.

האיש לא ממש הכיר את הניואנסים הפנים-ליטאיים, וכל שביקש הוא לערוך קמפיין שיווקי לחברה, על פי פילוח של המגזר החרדי. אנשים שונים עמם התייעץ המליצו לו לפרסם בעיתון ‘יתד נאמן’, ומכאן, הוא אומר,  החלו ‘צרותיו’.

“מהבוקר אני מקבל למעלה מ-50 טלפונים, היישר אל משרדי החברה, כולם במחאה על הפרסום. בין השאר היו ששלחו גם מכתבים בפקס. הרקע הוא קמפיין הקיץ למאוורר טורבו הוריקן של גולד ליין. המחאה אינה שנפסיק את הפרסום, אלא שננסה לנצל את הבמה שלכם, כדי לנסות ולפנות אל דעת הקהל – היתכן שהמחלוקת מגיעה עד לפסים כאלו?” – תוהה האיש.

הנה למשל תמלול של שנים מהמכתבים:

“צר לי שאני נאלץ שוב לפנות אליכם בנושא הכאוב עלי והוא המשך פרסומים בעיתון יתד נאמן. וחשוב לי לציין שעד התקופה האחרונה בכל פנייה ופנייה שפניתי אליכם, קבלתי יחס מכבד וטיפול מהיר ומידי, תוך התחשבות מדהימה בצבור הלקוחות שלכם. אולם משום מה בנושא הנ”ל ישנה אטימות בחברתכם אשר אינכם מוכנים לבוא ולהתחשב בתחושות שיש לאלפי לקוחותיכם הנמנים על מנויי עיתון הפלס, שכידוע נרדף עד חורמה על ידי הנהלת עיתון יתד נאמן. ולא רק העיתון עצמו נרדף אלא כל מי שמשויך לצבור זה נרדף על ידי חבורת הפשע בראשות הנהלת עיתון יתד נאמן, ואני באופן אישי קבלתי הטרדות טלפניות רבות בשעות הלילה המאוחרות מחבורת הפשע הזו.

ועל זה אני תמה מדוע לכם להיגרר לרדיפה זו ולהביע תמיכה בעיתון זה, ובמעשיו הנלוזים, ועל ידי זה לפגוע בצבור גדול מאד שנמנה על הלקוחות שלכם? ואין זה סוד שלמוצריכם הרבים והאיכותיים יש תחליפים ולמרות שעד היום העדפתי לקנות דווקא ממוצריכם (למרות שלפעמים זה גרם לי להוצאה כספית יותר ממוצרים של שאר החברות), באם אני וחברי נרגיש שאינכם מתחשבים ברגשותינו, ותמשיכו לזלזל בנו, ניאלץ לחפש אלטרנטיבה אחרת, וברור לי שאין זה מטרת הפרסום שלכם להניא מהלקוחות שלכם מלקנות את מוצריכם.

נקודה נוספת: חשוב לי לציין שלצערנו ישנו קרטל פרסומי בין חברות הפרסום להנהלת יתד נאמן, וזאת כדי להחרים ולרדוף את צבור בני התורה. וכל זה נעשה על האמון שיש לכם בחברת הפרסום שלכם, ולכן אני קורא לכם להתעשת ולהפסיק באופן מידי את שיתוף הפעולה שלכם עם עיתון יתד נאמן, עד שתופסק הרדיפה שלהם לצבור בני התורה – מנויי עיתון הפלס, ואז תוכלו לחזור ולפרסם בכל העיתונות החרדית בצורה מכובדת והולמת כבעבר”.

האיש, החותם בשמו, ישמח לקבל תגובה למכתבו, והוא משאיר גם מספר פקס:

 תמונה 1

המכתב השני

יהודי נוסף בשם מאיר מזכיר כי “לאחר הפרסום הערב בעיתון גלובס, על גודלה המשמעותי ועוצמתה של תנועת בני תורה ועיתון ‘הפלס’ שהוכח שוב במעבר היסטורי חד פעמי של 5,000 איש בין קופות החולים, אני סבור כי כבר אין צורך להוכיח את כוחנו ועוצמתנו לכל חברה וחברה באופן יחידני.

(כמובן, בנוסף לסקר T.G.I ששם את הפלס במקום הראשון בין העיתונים היומיים החרדיים בסופי שבוע, והבחירות לרשויות המקומיות לפני כעשרה חודשים שהוכיחו כי קבוצת הפלס מהווה כשליש מהציבור הליטאי ועשירית מכלל הציבור החרדי כולו)”.

בתחתית השורה מבקש גם האדון מאיר שלא לפרסם ביתד. למכתב נוסף מצורפים שמות ומספרי טלפון של כמה וכמה אישים.

תמונה 2

מדובר, כאמור, בשתי דוגמאות בלבד, מתוך רבים.

תמונה 4

מדובר בפרסום שלכם ביתד נאמן: ההקלטה

 לידי חרדים10 הגיעה גם הקלטה בנושא. הנה הדברים:

“רציתי לשאול, הפרסום שלכם מיועד לכלל הציבור או שיש לכם למי כן ולמי לא?”

האיש שמעבר לקו מתקשה להבין למה היא מתכוונת.

“יש לכם עניין שאנשים יעשו לכם דווקא? אתם פוגעים בציבור גדול השאלה אם יש לכם עניין שלא יקנו אצלכם. אתם נותנים יד לעיתון שמחרים ציבור שלם, ואתם מתערבים במחלוקת, מפרסמים רק שם, לוקחים חצי מהציבור החרדי ועושים חצי כן-חצי לא”.

“מדובר בפרסום שלכם ב’יתד נאמן” – מסבירה הגברת.

בן השיח מן העבר השני, אדם חילוני, מסביר לאשה כי “לא עלינו רק ב’יתד נאמן’, עלינו גם בלוחות מודעות של פשקוילים ובמקומונים. אנחנו פונים לכלל המגזרים בארץ, לכל נפש. יש תקציב ואותו אנחנו מחלקים למגזרים עצמם וביניהם לתת מגזרים”.

“אנחנו מסבירים לך שאנחנו רואים בזה פגיעה אישית, לקוחות שלנו שרואים שמפרסמים רק שם רואים בזה פגיעה אישית”, אומרת האשה.

הוא מבקש להבין מי מחרים את מי, והגברת מסבירה לו ש’יתד’ מחרים את ‘מי שיש לו בבית רק את עיתון הפלס, לא נכנס הביתה עוד עיתון’: “הם פועלים בצורה אינטרסנטית ופוגעים בנו, ויש להם הרבה פעילות נגדנו. מי שנותן יד לכאלו אנשים זה פגיעה אישית”.

הוא משיב שאינו מתמצא, ואם פגעו, סליחה ומחילה… היא מבקשת מודעה גם ל’הפלס’ – “או בשום מקום”, ומזכירה לו מה קרה למי שפגע בהם (קופות חולים, “הלקוחות עזבו אותם”).

“תבדקו איך אתם יכולים לתקן את זה. שלא יהיה פה מניע לא לקנות אצלכם.”

הוא מבטיח לבדוק מול מנהל התקציב, ומספר שהוא בסך הכל יבואן שמעוניין לפרסם את המוצרים שלו. “אם אני אפרסם בעיתון ‘יתד נאמן’ ולא בעיתון ‘הפלס’ אלפי לקוחות לא יקנו את המוצרים שלי?” הוא שואל.

“כן”, היא עונה, “אנחנו לא נכנסים לחנויות שפוגעים בנו”.

האשה מרחיבה: “בציבור החרדי יש פילוג אידיאולוגי שהם הפכו את זה למחלוקת. הם מנסים לפגוע בעיתון הזה, מחרימים כל מי ששיך למגזר הזה, הם רוצים למחוק אותנו מהמפה. מי שמפרסם בכזה מקום אנחנו רואים בזה שהוא נותן להם יד ופוגע בנו וברבותינו”.

כמפרסמת מיומנת מספרת לו המטלפנת גם על נתוני הטי.ג’י.אי ועל ההחמצה שלו בפרסום ב’הפלס’. הוא בתגובה מסביר ש”גם כשאנחנו מפרסמים בטלויזיה, לפעמים אנחנו מפרסמים בערוץ 10, פעם בערוץ 2, וכך הלאה”.

חילול ה’, בשידור חי.

מחברת יוסף חיים המשווקת את מוצרי גולד ליין בישראל נמסר כי הקמפיין הוצג בכל מדיה אפשרית ופנה לקהלי היעד השונים של החברה בכל הארץ, על לקוחות החברה נמנים כלל המגזרים בישראל, בינהם גם דתיים רוסים וערבים, כחברה שמוצריה נמצאים בכל בית אנו פונים לכלל הציבור בישראל כחלק מקמפיין הקיץ בו אנו מפרסמים את מאוורר טורבו הוריקן עלה קמפיין פרסום בציבור הכללי ובמגזרים דתי רוסי וערבי, בעזרת יועצי הפרסום של החברה אנו בוחרים את אפשרויות הפרסום מקמפיין לקמפיין.

חברת גולד ליין אינה קשורה בשום צד ואופן בשום מחלוקת כזו או אחרת בין מגזרים ופלגים, ושמחה לראות בכלל תושבי ישראל כלקוחותיה