הרגע בו מתה האחדות ובאה השנאה

בשעת הלוויות עמד בניהו יום טוב בפקק ודמע עם נהגים • כששמע את ההספד של יאיר לפיד, התפלל שהרגע המכונן לא יגמר לעולם • אלא שאז הוא ראה את מיכאל בן ארי מונף על כתפי המפגינים והבין שזהו. זה נגמר
בניהו יום טוב
ה' תמוז התשע"ד / 03.07.2014 15:53

אנו עומדים בסיומו של שבוע סוער ומטלטל, שבוע שבתחילתו איש לא דמיין שכך יראה סופו. כל יום בשבוע הזה טלטל אותנו רגשית ונפשית.

ביום ראשון התאספו רבבות לעצרת אחדות ותפילה בכיכר רבין. צעירים ומבוגרים מכל גווני הקשת של הציבוריות הישראלית הקשיבו לנאום האמונה של האימהות, האזינו להצהרות הפוליטיקאים והתחבקו עם שירת האמנים.

באוויר ריחפה רק תקווה אמונה ואחדות.

עם ישראל נשא תפילה לשלום ‘הבנים של כולנו’, היו שארגנו עצרות תפילה וערבי שירה והיו שהסתפקו בצילום עצמי עם שלט שקרא להשבת הבנים הביתה. הסיסמא שחלחלה ללבבות העם הייתה “עם אחד בלב אחד”.

היום שלמחרת כבר היה שונה לחלוטין.

הייתי בלמודים, המרצה דיבר והתלמידים צללו לסמארטפונים, הווטסאפ רעש וגעש, דיווחים, הכחשות, תמונות, ואינספור השערות התחלפו בכל הודעה עד שהגיע ההודעה המכריעה:

“זה סופי”.

שבועיים מתוחים של חיפושים, עם שלם שהתאחד ותקווה גדולה שהתנפצה בשתי מילים: ‘זה סופי’.

יום שלישי הגיע, באוויר ריחפה התחושה של יום אבל לאומי, אירועים בוטלו, מסיבות נדחו ועם ישראל כולו הרכין ראש לזכר הנרצחים.

הלוויות יצאו משלושה מוקדים. עשרות אלפי בני אדם נהרו להלוויה המרכזית בבית העלמין במודיעין, וכל השאר האזינו להספדים באמצעות כלי התקשורת. קולות האימהות קרעו את הלבבות ופרצו את מחסומי הדמעות.

כך מצאתי את עצמי עומד בפקק באיילון עם יד אחת על ההגה ויד שניה מנגבת את הדמעות, וכשהבחנתי שגם ברכב שלידי הנהג עושה אותו הדבר, הבנתי את המשמעות של “במותם ציוו לנו את החיים”.

עם אחד, לב אחד, גורל אחד.

אפילו יאיר לפיד דיבר על זה, על האחדות, על צוואתם של הילדים שבטח היו מבקשים שנכריז כל בוקר “הריני מקבל על עצמי לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשי ומאודי”.

כן, יאיר לפיד, מבקש שנאהב יותר ונשנא פחות, שנעסוק במאחד ולא במפריד ושנאהב כל אחד ואחד גם אם הוא חרדי, חילוני, מתנחל או שמאלני.

זה היה רגע מכונן. התפללתי לבורא עולם שלא יגמר לעולם. תאסוף לנו בבקבוק את רגעי האחדות הללו ותטפטף כל יום טיפה אחת, אנחנו חייבים את זה אבא, חייבים את זה כמו סם חיים למדינה המורכבת והמשוסעת הזו, קיוויתי, התפללתי, אבל לא ידעתי כמה מהר אתבדה.

כשפתחתי את המחשב וראיתי את תמונתו של מיכאל בן ארי מונף על כתפי המפגינים כשידיו קמוצות לאגרופים, הבנתי שזהו. זה נגמר.

מה שהיה, לא יהיה יותר, השנאה תפסה את מקומה של האהבה, ההתלהמות החליפה את האמונה והאימפולסיביות ניפצה את התקווה.

את מיכאל בן ארי פגשתי לא פעם ולא פעמיים. הוא אדם משכיל ואינטליגנט, אני מזדהה עם רוב האמירות שלו כי האמת היא נר לרגליו. הצטערתי שהוא לא נבחר לכנסת הנוכחית.

אבל כל כך כאב לי לראות שבמקום להשתתף בלוויות הקדושים, במקום לשיר יחד עם כל העם ולשמר את האחדות הזו הוא בחר להפגין בירושלים, לצעוד ברחובות העיר ולחקות את טובי אויבנו בתהלוכות מתלהמות וקריאות נקם עם דם בעיניים.

הציבור היהודי המאמין נתגלה בשיא תפארתו בשבועיים האחרונים, הציבוריות הישראלית נחשפה לעוצמתה של האמונה, לגדלותה של התפילה ולמיוחדותם של הציבור שומר התורה והמצוות, יאיר לפיד חבש כיפה וסיפר על סידור התפילה שלו, חילונים גמורים הדליקו נרות לכבוד שבת, ועשרות צעירים שאלו אותי במפגשים איך אפשר להגיע לדרגת אמונה כזו.

זו הייתה שעתה היפה של היהדות בארץ ובעולם. העולם השתומם מול העוצמה שעם ישראל הקרין באיפוק, בתקווה ובאמונה מול השפלים שבאדם, עד שבאה אותה קבוצה קיצונית וניפצה לנו את הכל בפנים.

הפגנות כח, תהלוכות נקם, קריאות לרצח, לינץ’ בעוברים ושבים – זו לא דרכנו!

זו דרכם של אויבנו השפלים באדם, וכדי לנצח אותם לא צריך לרדת לרמה שלהם. גאוותנו היא שהעם היהודי הוא לא שוחר מלחמות ותאב רצח. ידועה אמרתו של מרן הרב שך שאמר לאחר השואה: “מאושר אני, שאני בן מעם הנרצחים ולא מעם הרוצחים”.

נכון, הכאב הוא עצום. תחושת ההשפלה כואבת וגוררת מיד תאוות נקמה, אך אל לנו לשכוח את גערתו של יעקב אבינו בבניו, לאחר שהרגו את כל אנשי שכם: ” ויאמר יעקב אל שמעון ואל לוי עכרתם אתי להבאישני ביושב הארץ… ונאספו עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי”.

והיום, בדיוק מתגשמת נבואתו של יעקב אבינו. היינו בשיא תהילתנו, עם ישראל הזדהה עם הציבור האמוני והעולם הזדהה עם ישראל, ובתהלוכה אחת איבדנו את הלגיטימציה לפעול נגד אויבנו וכבלנו את עצמנו מלהשיב להם מנה אחת אפיים.

התקשורת מיהרה לקשר בין הרצח של הנער הערבי להסתה של הימין הקיצוני וברגע אחד “הובאשנו ביושב הארץ”.

כמה חבל ששבוע שהתחיל בעוצמה ובאהבה של עם ישראל מסתיים ברדידות ובשנאה שמתפרצת לכל עבר, וכל זה דווקא בשבוע שבו אנו קוראים על בלעם, הנביא הבכיר ביותר של אומות העולם שמברך את עם ישראל ומתפעל “מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל… הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב”, “מה טובו אוהליך יעקב” מפני ש”בגויים לא יתחשב”.

עלינו להוקיע את אותם קיצוניים שמנסים לחקות את הרדידות של אויבנו, ובכך לפגוע בייחודיות של “אוהלי יעקב ומשכנות ישראל” ולזכור שרק באהבה – ננצח!

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ווואאאאאו
    03/07/2014 16:19
    איציק
  1. כמה שאתה צודק..
    הם עשו לנו יותר נזק מאשר תועלת!!

  2. גם לי ירד מבן ארי
    03/07/2014 16:49
    ימית
  3. אחרי ההפגנות המטורפות שלהם בירושלים..
    למה להרוס את האוירה?
    למה להראות את הצד המכוער של הדתיים?
    טור נכון בזמן הנכון.
    המשך כך!

  4. בין לפיד לבן ארי, איפה אתה??
    03/07/2014 22:13
    יונו אוקו
  5. לפיד שמחזר אתמול את קביעת שרון ‘איפוק זה כח’, בניסוח מתנצל ‘סבלנות זה גם סוג של כח’. אתה איתו? כיף לך? הבנאדם שבעצמו לא יודע מה דעתו הפוליטית, וכמו הטור בעיתון, ממציא אותה שניה לפני הדד-ליין. מתאים לך?
    יאיר לפיד מאוחד אתך, כמו שטפלון מאוחד עם שניצל: לשעה קלה בלבד, על פי האינטרס. אל תבנה אל אחדות כזאת, על עקביות כזאת, על הצהרות כאלה.

    בן ארי אינו מגניב, והטקט שלו לוקה בחסר, אבל איך אמרת? הוא דובר אמת. אז זהו.

    • איציק   04/07/2014 09:46

      אף אחד לא השווה בין לפיד לבין בן ארי.
      האחדות לא הגיעה בגלל לפיד אלא למרות לפיד.
      אין ספק שנתנהלותו של בן ארי גרמה לפירוד ולשנאה ולזה התכוון הכותב.

  6. יפה כתבת !!
    04/07/2014 09:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. אבל עשית מבן ארי סמל ההתפרעויות שלא בצדק
    לקח לי כמה דקות להבין שאתה מדבר על ההפגנה
    לנקמה

    נראה לי לענ״ד שהכותרת מכפישה את שמו של אדם גיבור לכל דבר , גם אם אני לא מסכים עם דעותיו

    הפכת אותו פה לטרוריסט ברמה של אויבנו כדבריך

  8. כמה צדק כמה שהמילים חדות
    04/07/2014 14:30
    נחמה
  9. כמי שמכירה את אותו ימין מקרוב, הרבה צדק יש במילותיך, הנזק שנגרם כואב עד מאוד. עם זאת המילים חדות, חדות כתער, כואב שבשבוע כ”כ עצום צריך לעלות על הכתב את הצדדים הלא יפים, והקצוות הפרומים שבעם, היה עדיף שנשאר כבת יענה רק עם העוצמה והאחדות ופשוט להתעלם מאותן קצוות, כי זה כואב וחד, וגם אין מה לעשות מנגד.

  10. ירושלים
    06/07/2014 13:00
    חיים
  11. האחדות נגמרה בבן ארי? אתה הזוי? אולי היא נגמרה כשנתנו ללפיד להספיד? אולי היא נ גמרה כשלפיד קיבל על עצמו לאהוב כל יהודי,אבל המשיך להפלות את החרדים בקייטנות? בן ארי יהודי יקר שבאמת אוהב כל יהודי,ואי אפשר להכחיש זאת,גם אם לא מסכימים לכל מעשיו. אבל לפיד צריך להוכיח שהוא באמת אוהב כל יהודי, אחרי מה שעשה בשנה האחרונה. טור הזוי.

    • חיים   06/07/2014 13:32

      אף אחד לא התכוון להשוות בין בן ארי לבין לפיד.
      הוא התכוון שיש רגעים ש”אפילו” לפיד לא מתלהם ומיישר קו עם האחדות אז למה לבוא ולהרוס עם תהלוכות והפגנות
      עד שקיבלנו תדמית חיובית לבוא ולהרוס אותה?