“להחזיר מאות מצבות”: כך נחשפה, 70 שנה אחרי, התעלומה הגדולה

לפני כ-70 שנה נעלמו במפתיע מאות מצבות שעמדו בסמוך לציונו של רבי ישראל מרוז'ין בבית העלמין בצ'רנוביץ • התעלומה מי גנב את המצבות לא נפתרה, עד לשיחת טלפון מפתיעה שקיבל הרב מנחם גליצנשטיין בשבוע שעבר • "מדובר באירוע היסטורי ממש. יש שם מצבות של גדולי החסידים"
נתן פרל
כ"ט תשרי התשע"ט / 08.10.2018 15:10

פרסום ראשון: ערב יום ההילולא ה-168 של רבי ישראל מרוז’ין זיע”א שיחול בסוף השבוע – בג’ מר חשוון, נחשפו מאות מצבות שנגנבו מבית החיים בעיר צ’רנוביץ שבאוקראינה, שם ממוקם ציונו הקדוש.

כעת, במבצע מורכב עליו פיקד הרב מנחם גליצנשטיין, רבה של העיר צ’רנוביץ והמחוז ושליח חב”ד, הוחזרו המצבות למקומן בבית העלמין היהודי בעיר.

גניבת מאות המצבות מבית העלמין התרחשה לפני כ-70 שנה – אז נעלמו במפתיע מאות מצבות שעמדו בסמוך לציונו של רבי ישראל מרוז’ין.

התעלומה סביב האחראי לגניבת המצבות לא נפתרה, עד לשיחת טלפון מפתיעה בשבוע שעבר.

לפני מספר ימים פנה קצין בכיר בצבא האוקראיני אל רבה של העיר צ’רנוביץ, הרב מנחם מענדל גליצנשטיין, וחשף בפניו כי המצבות נלקחו מבית העלמין היהודי לבסיסים צבאיים באזור, שם היו זקוקים לאבנים כדי לרצף את המבנים.

מדובר היה במבנים אוסטרים, שלאחר כיבוש האזור בידי הקומוניסטים – הפכו לבסיסי צבא.

הרב גליצנשטיין, שבמשך כל השנה דואג רבות לשימור וטיפוח בית העלמין, מספר: “בימים האחרונים קבלתי טלפון מבכיר בצבא שהתוודה על גניבת המצבות על ידי הצבא, וביקש שאטפל בזה. הוא אמר שהם מבקשים להחזיר את המצבות למקומן הטבעי בבית העלמין היהודי.

“כמובן שלא עיכבנו את העניין. ראינו את זה בבחינת מת מצווה.. שכרנו מיידית רכבים ופועלים להחזיר את המצבות לבית העלמין, יחד עם אנשי הצבא האוקראיני”.

בימים הקרובים יתחיל מיון המצבות ולנסות לאתר עליהן שמות מיוחדים.

קברים בצרנוביץ

“מה שברור לנו”, אומר הרב גליצנשטיין, “שישנן שם מצבות של גדולי החסידים ורבנים חשובים. ראינו שם מצבות מלפני מאה וארבעים שנה ויותר. מדובר באירוע היסטורי של ממש, כאשר הפעילות שלנו במהלך כל השנים לשימור בית העלמין מניבה תוצאות בשטח, וגם אנשי השלטון הפנימו את החשיבות העצומה של בית העלמין וחשיבות שמירתו. לא האמנו שנקבל את המצבות בחזרה”.

לקראת יום ההילולא ג’ בחשוון, שיחול ביום שישי, מצפים בצ’רנוביץ לאורחים רבים שיגיעו לפקוד את ציון רבי ישראל מרוז’ין – וכפי הידוע, בבית רוז’ין נחשב יום ההילולא כקדושת יום הכיפורים.

קברים בצרנוביץ

צילום: אדיבות המצלם

הרב גליצנשטיין נערך לקליטת האורחים, ומספר כי בשנים האחרונות רבים מאד פוקדים את הציון הקדוש.

בצ’רנוביץ קיימת קהילה יהודית גדולה, המונה לפי ההערכות כשלשת אלפים נפש, ויש בה מוסדות חינוך ומרכז יהודי, בתי ספר, גנים ובית כנסת הפועל במהלך כל השנה, בו מתקיימים תפילות ושיעורי תורה מידי יום.

“אנו מרגישים עד היום כיצד קדושתו של רבי ישראל מרוז’ין חופפת על הקהילה במהלך כל השנה, ובעקבות המאורע המרגש בו הוחזרו המצבות אנו רוצים להודות לקציני הצבא ואנשי הממשל שהחזירו את המצבות ובכך הוכיחו הלכה למעשה את חשיבות קדושת בתי העלמין היהודיים”.

קברים בצרנוביץ

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין על חב"ד. בכל מקום מקדשים שם שמיים
    08/10/2018 17:28
    אהרן וייס
  1. בלי הרבי לא הייתה יהדות היום!!!!

  2. שהחיינו!
    08/10/2018 18:00
    דוד
  3. מעניין. נשמח אם יפורסמו כל השמות הרשומים על המצבות. מדובר בחסד של אמת.
    יצויין, כי באתר ג’ואישג’ן ישנם צילומים של כל המצבות שקיימים היום שם, ואכן חסרים שם שמות רבים. למשל של רבי יודל לנדא רב העיר מחבר שו”ת יד יהודה. מעניין אם כן אילו שמות מופיעים במצבות שהושבו למקום.