רבקי גליס מלמדת איך כל אחד יכול להצליח. מנסיון

אסנת דייטש • צילום: בועז בן ארי
|
ה' תמוז התשע"ד / 03.07.2014 19:57
בגיל 17 פתחה רבקי גליס את העסק הראשון שלה • אחרי ששותף נעלם עם כל כספה – התחילה הכל מחדש • היום היא שותפה בבית ספר למכירות ושיווק, ומלמדת בעלי עסקים: איך מוכרים נכון

האירועים הקשים של השבועיים החולפים הדירו שינה מעיניי. ביום שלישי האחרון, בזמן שמדינה שלמה קברה שלושה בנים, עיניי התמלאו דמעות כאב, וגבר בי הרצון להתחפר מתחת לשמיכה ולא לשמוע יותר מילה על אותם רוצחים שפלים בני עוולה.

בחוסר חשק קמתי, שטפתי את פניי העצובות והיגעות, ויצאתי אל אחת מרשתות הקפה הגדולות – לראיון.

כבר מרחוק חיוכה הגדול, הלבבי והאמיתי, כבש אותי. בבת אחת מצב רוחי הקודרני והעגמומי השתנה לחיוך גדול משחרר.

רבקי גליס, בת 30, תושבת בית שמש, נשואה ואם לשני ילדים בגילאים שלוש וחמש, מאמנת מכירות וליווי עסקי, לעסקים קטנים, במהלכם היא מעבירה קורסים בפני מאות אנשים בבית ספר למכירות שבו היא עובדת.

כשהייתה ילדה קטנה, ירד אביה מנכסיו ופשט את הרגל. הוריה נכנסו לחובות עצומים ובקושי רב הצליחו לקיים את עצמם ואת 12 ילדיהם. מידי שבוע חיכו להם ארגזי מזון מחוץ לדלת הבית שנתרמו על ידי ארגוני צדקה ואנשים טובים. “אני זוכרת את ההלם כשראיתי את ארגז המצרכים הראשן עומד מחוץ לדלת וכבר אז הבטחתי לעצמי שכל עוד זה תלוי בי, לעולם לא אהיה עניה”.

כמה חודשים לאחר מכן החלה רבקי לעשות כסף מכל דבר גדול שהזדמן לה. בייביסיטר, היא אומרת, מעולם לא עניין אותי. זה כסף קטן שמשם אי-אפשר לגדול ולצמוח.

“בגיל 13 למדתי כמו כל הכיתה בבית הספר לתפור, אך אני המשכתי למנף את זה הלאה. בגיל 17 פתחתי את העסק הראשון שלי, יחד עם חברה מאד טובה. פתחנו מפעל קטן ותפרנו חלוקי נשים, כל מה שהוצע למכירה – מיד נחטף.

“אני זוכרת שלקחנו כנהג את אבא של חברתי, ובילינו שעות על גבי שעות בנחלת בנימין בת”א, ובסופו של יום העמסנו כמויות אדירות של בדים, מכל הצבעים והסוגים, ברכב של אביה. שכרנו מתפרות ועובדות, ובמשך חמש שנים טובות ניהלנו את המפעל הקטן, עד שבסופו של דבר החלטתי שלא פה טמון הכסף הגדול ומכרנו את העסק.

“בזמן הזה גם הבנתי שלהיות תלויה בחסדי אנשים, ולחפש מידי יום טרמפים ואוטובוסים לצרכי עבודה זה לא לעניין, ולמדתי נהיגה. נכון שזה לא היה מקובל אז, ועדיין לא היום במגזר החרדי, ואני לא כזו שאמליץ לכל אחת לעשות, אבל לי באותו זמן זה נורא התאים. לא התרברבתי עם הרשיון תחת כל עץ רענן, אך זה קידם אותי המון ביכולות העבודה.

“במאמר המוסגר: אני חושבת שלדעתי יותר צנוע לאישה עם ילדים לנסוע ברכב לבד עם עצמה, מאשר לעלות לאוטובוס עם עוד עשרות גברים”.

IMG_8308

בגיל 22 התארסה רבקי עם בחיר ליבה וכמתנת אירוסין קנתה לחתנה הטרי רכב חדש. “אני זוכרת את הפגישה אחרי האירוסין, כשהבאתי לו את המפתח לרכב. הוא שאל בתדהמה: מה שכרת לי רכב? ועניתי לו: ‘לא, קניתי לך רכב!’

“מהשוק הוא לא ידע מה לענות לי, עד שהסביר לי שיראה לגמרי מוזר שהוא חוזר עם רכב לישיבה”.

במקביל לעיסוקים הרבים, היא עבדה כשכירה קרוב לעשר שנים, בבית ספר לחינוך מיוחד בשכונת רמות בירושלים. לאחר לידת בתה השנייה, החליטה להתפטר מעבודתה ולהקדיש יותר זמן בגידול ילדיה. במקביל השקיעה סכום כסף גדול, ביבוא לארץ של סילונית מים לניקוי השיניים וחלל הפה, אך השותף שאיתו השקיעו היא ובעלה – נעלם עם כספם ועם הקונטיינר שהוזמן.

“המכה הכספית הייתה כואבת”, מספרת רבקי. אך היא לא התייאשה והחליטה בכל מחיר להצליח ולצמוח מחדש.

“אי-אפשר לומר שהכל הלך חלק. אני זוכרת את עצמי שבוע שלם יושבת בבית, לא יוצאת, וזהו – בטוחה שחרב עולמי. בעלי, שבדיוק השתחרר לו כסף גדול משחרור קבע בצה”ל, בפרויקט שח”ר כחול, החליט שלא לחפש עבודה, כי למעשה השקענו במשהו עצמאי והיינו בטוחים במאת אחוזים בהצלחה של ההשקעה, אך בסופו של דבר נותרנו ללא מענה הולם להכנסה מיידית לפרנס את הבית”.

איך מתחילים מחדש?

“החלטתי שאני לא מרימה ידיים, לא נופלת או מוותרת למרות שהיו לי כל הסיבות הטובות לכך.

“נכנסתי לעולם האינטרנט והמדיה והתחלתי להתעסק בפרויקט של השקעות אינטרנטיות, אבל זה לא הייתי אני, והרגשתי שזה לא מתאים לי. למרות שעשיתי כסף, הייתה חסרה לי האינטראקציה עם אנשים, ואני כל כך בנאדם חברותי שאוהב לדבר, לשוחח ולעזור לאנשים.

“ניסיתי לשווק לאנשים מוצרים דרך האינטרנט, ותאמיני או לא, לא הייתה לי מכירה אחת. 200 אנשים אמרו שוב ושוב שהם לא מעוניינים במוצר שהצעתי להם. עד שהבנתי שלא יעזור שאהיה נחמדה, סימפטית, לבבית וחייכנית, וקלטתי שלמעשה לעולם המכירה והשיווק יש שפה מיוחדת משלו.

“יצאתי ללמוד את השפה בבית ספר ללימודי מכירות ושיווק, התאהבתי במקצוע החדש, למדתי אותו על בוריו – ונכנסתי כשותפה לדרך, יחד עם דניאל דוידזון, מנהל בית הספר sale masters למכירות ושיווק”.

אז מה למעשה את עושה?

“השיווק והמכירה למעשה זה מקצוע שכולו נתינה, כמה שזה ישמע הזוי. אנחנו פונים דווקא לבעלי עסקים קטנים ומלמדים אותם איך מוכרים נכון ומשווקים כמו שצריך את העסק הקטן שלהם, בעזרת מספר קורסים. בקרוסים שאנו מעבירים אנו מלמדים איך להכפיל את ההכנסות על ידי מכירה בלבד, ללא צורך במיתוג או דרכים שלא הוכחו את עצמם”.

אז איך מוכרים?

“במוח שלנו יש 12 מסננות והמסננת המרכזית היא מסננת הלוגית. אנחנו מלמדים את בעלי העסקים איך להסיר שלב אחר שלב על ידי כל מיני טכניקות, ולהגיע למסננת הרגשית שהיא הכי חשובה, ובסופו של דבר לגרום ללקוח לקנות.

“המון פעמים אומרים לי: מה עושים אם אין מזל? ואני עונה לכולם שאין דבר כזה חוסר מזל. יש מוכר שלא יודע למכור. כסף כל אחד יכול לעשות, הכל נמצא בראש שלנו, וברגע שנסיר את המכשולים, נראה הצלחה ועשייה בכל תחום שאליו נפנה”.

IMG_0224

למעשה את מוכרת ביטחון עצמי?!

“חלק מהתהליך בתוך הקורסים שאנחנו מעבירים בפרטני או כללי, זה למעשה הגברת הביטחון העצמי, העצמה פנימית, והשרשה של אמון עצמי. שאגב, זה משהו שאין להרבה אנשים”.

איך בעלך והילדים מקבלים את העובדה שאת המון מחוץ לבית?

“למעשה כמעט במשך כל השבוע אני עובדת מהבית. הכנסתי את בעלי בתור שותף שאחראי לכל הדברים הטכניים, כמו קידום ושיווק באינטרנט, ובעיקר להתעסק עם הרבה ניירת ביורוקרטית, אנחנו עובדים בשני חדרים נפרדים, לא חלילה כי אנחנו לא מסתדרים אלא כי כשאנחנו יחד אנחנו מפטפטים בלי סוף”, היא צוחקת.

והילדים, איך הם מקבלים את זה?

“אספר לך סיפור: לפני כחודש טסתי ללונדון ללמוד ולשמוע הרצאות אצל אחד המאסטרים הגדולים ביותר בעולם בשיווק ומכירות. אחד מהדברים המרתקים שהיו שם, זה היה הליכה על גחלים, כמו סוג של אימון, וכן ,תאמיני או לא, גם אני הלכתי על גחלים, ולא חטפתי כוויה, ולא כאב לי, הבנתי שהכל בראש.

“לקח לי קצת זמן ללמוד להסיר את רגשות האשם שלי ולהבין שלמעשה אני אמא טובה שדואגת, אוהבת וחיה בשביל הילדים שלה, ומספיקים לי ולהם שלוש עד חמש שעות ביום כדי לבלות יחד, וכשאני איתם אני כל עולמם והם כל עולמי.

“הבנתי שעדיף כמה שעות איכות, מאשר להיות עקרת בית ממורמת ומתוסכלת. בזמן הזה שאני איתם, אני מנתקת טלפונים ופלאפונים, ומקדישה את כל כולי בשבילם, וכך אני ממצה את הזמן איתם באיכות הכי טובה שיכולה להיות”.

מה החלום שלך?

“החלום זה ללמד אנשים ולתת להם תקווה שכל אחד יכול להצליח ולהגשים את עצמו.

“הייתה אישה אחת שלא הצליחה בקורסים, ובמפגש אחד על אחד סיפרה לי את טראומת חייה. האישה ניסתה להתאבד כמה פעמים ומעולם לא שיתפה אף אחד. היא חיה עם בן זוג שלא יודע שמץ של דבר על חייה הטרגיים, ופתאום היא התחילה להישפך מולי, לבכות, ולספר לי את כל סיפור חייה – וכל זה בעקבות הסדנאות שבהן השתתפה בבית ספר. בסופו של דבר הפניתי אותה לגורמים המתאימים שיוכלו לעזור ולטפל בה. הרגשתי שליחות עצומה ואדירה שהצלחתי פשוט להציל את חייה”.

איך את מסתדרת עם מטלות הבית?

“אני לא קורבן של הבית. לא נורא אם הכביסות יקופלו פעם בשבוע, אני כן מקפידה מאוד על סדר וארגון הבית כדי שיהיה נוח לחיות בו, אני משתדלת להכין כל יום ארוחה אחת חמה לפחות.

“וגם כשאני לא מצליחה, אני מכינה מראש ומקפיאה, כדי שהאווירה החמה של הבית תישאר”.

העבודה של השיווק והמכירה מלווה אותך בחיי היום יום?

“בוודאי, אני עושה עם עצמי המון שיעורים ואימונים בראש. גם אם לרגע אני נופלת, ישר אני מתחילה לפזם לי את האימונים שאני עושה ללקוחותי, ובכלל בניתי את עצמי נכון בעקבות כל זה.

“זה נורא מצחיק, כי זה משפיע מאוד על ילדי. יום אחד הגענו לביתו של אחד הסבים של ילדי, והבן שלי ביקש שיעשה להטוטים עם שני כדורים. הסבא אמר לו שהוא לא יכול, אז הבן שלי ענה: ‘סבא! אין דבר כזה לא יכול, יש לא רוצה'”.

IMG_0201

מי ההשראה שלך בחיים ?

“אמא שלי, ללא כל ספק היא ההשראה הגדולה ביותר בחיי. היא אישה שלכל ילד משניים עשר ילדיה מתייחסת כאילו הוא ילד יחיד, הכל אצלה ברוגע בשלווה, באהבה ואמונה, ועם המון הקשבה והבנת האחר”.

מה המוטו שלך?

“שכל אדם יאמין בעצמו ואז יבין שהוא יכול!”

הראיון הסתיים, אך שיחה ארוכה ועמוקה נמשכה בנינו. עד שהתחילו לקפל את השולחנות של בית הקפה שבו ישבנו.

חזרתי הביתה, חבוטה במקצת. אני לא יודעת אם זה היום הקשה שעבר על מדינה שלמה או מצב רוחי העגום שהביא אותי להרהר עם מחשבותיי, ולגרום לי לעשות המון חושבים ושיעורי בית, איתי ועם עצמי בעקבות השיחה איתה,

רבקי ללא ספק נגעה עמוק מדי בנבכי נשמתי, אפילו שלא הייתה מודעת לכך.

• מיוחד לקוראי חרדים10: מצורף קורס מכירות מתנה מרבקי גליס, אשת השיווק והמכירות. לקבלת עיצוב קורס מכירות במתנה מרבקי לחץ כאן.