‘הארץ’ בהלם: 50% מהצעירים בארץ לא מאמינים שמוצא האדם מן הקוף
סקר ‘הארץ־דיאלוג’ ניסה לבחון את אמונותיהם של יהודי ישראל, את מנהגיהם הדתיים ואת דעתם על נושאים שונים העומדים על סדר היום – ששיקולי דת משמשים בהם תפקיד מרכזי.
התמונה המתקבלת מהסקר, שבוצע בפיקוחו של פרופ’ קמיל פוקס בקרב 511 נשאלים מהאוכלוסיה היהודית בישראל, באמצעות פאנל אינטרנטי – מרתקת, אך גם מבלבלת.
מסקר ‘הארץ’, שנערך בימים האחרונים לקראת החג עולה, כי רוב היהודים בישראל מאמינים שיש אלוקים. לגבי חלק מהנתונים לא התאפק פרשן ‘הארץ’, חמי שלו, מלהביע את דעתו. יותר נכון, את ההלם שאחז בו.
כך, למשל, על מספר המאמינים בחיים שלאחר המוות הוא כתב “למרבה הצער”, ו”נתון מבהיל בפני עצמו”. ועל כך ש-37% מהציבור היהודי בישראל איננו מאמין שלאדם ולקוף אב קדמון משותף – כתב שוב: “נתון מבהיל בפני עצמו”.
האם אתם מאמינים באלוקים?
מאמינים: 54%
מאמינים בכוח עליון אחר: 21%
לא מאמינים כלל: 23%
אחר/מסרב: 2%
מבין המאמינים:
64% בני 18-24
22% בני 65 ומעלה
לפי עמדה פוליטית:
78% ממצביעי ימין
34% ממצביעי מרכז
15% ממצביעי שמאל
לפי אזור מגורים:
85% בירושלים
81% בהתנחלויות
44% במרכז
האם אתה מאמין שמוצא האדם מן הקוף?
כן: 44%
לא: 37%
לא יודע/מסרב: 19%
מבין מי שלא:
בני 18-24: 50%
בני 65 ומעלה: 12%
האם אתה מאמין בחיים אחרי המוות?
כן: 44%
לא: 35%
לא יודע/מסרב: 21%
מבין מי שכן:
בני 18-24: 58%
בני 65 ומעלה: 16%
החילונים, לפי הסקר, מהווים 56% מהאוכלוסייה.
פערים בהשקפה הדתית מגדירים ומגדרים גם את המחנות הפוליטיים; הימין, שעמו מזדהה רוב מוחלט של 51% ממשתתפי הסקר, יותר דתי באופן מובהק. השמאל, ששיעורו בסקר הוא 17%, הוא חילוני. המרכז (33%) נמצא, על פי הגדרה, במקום טוב באמצע, אבל עם פזילה ברורה לכיוון החילוני.
הפערים ברורים: האמונה באלוקים היא נחלתם של 78% מאנשי הימין, 34% במרכז ו–15% בלבד בשמאל.
45% מהציבור היהודי שומר על כשרות מלאה (ועוד 17% על כשרות “חלקית”), אבל המספר הזה כולל 69% מאנשי הימין, 27% מאנשי המרכז ורק 6% מאלה שהזדהו כשמאלנים.
האם אתה תומך בפתיחת מרכולים בשבת?
כן: 65%
לא: 27%
לא יודע/מסרב: 8%
מבין אלה שכן:
בני 18-24: 51%
בני 65 ומעלה: 84%
לפי שיוך דתי:
חילונים: 91%
מסורתיים: 46%
דתיים: 11%
חרדים: 0%
לפי אזור מגורים:
ירושלים:35%
חיפה: 77%
תל אביב: 63%
מעט יותר ממחצית הציבור היהודי משוכנע שזכותנו על ארץ ישראל נובעת מהבטחה אלוקית ו-56% מאמינים שיהודים הם עם נבחר.
79% מאנשי הימין מאמינים שאלוקים אכן בחר בנו מכל העמים, לעומת 13% בלבד בשמאל.
74% מאנשי הימין מאמינים שזכותנו על ארץ ישראל נובעת מהבטחה אלוקית, לעומת 8% בלבד בשמאל.
הארץ עצמה מחולקת גיאוגרפית על פי נטייה דתית. ירושלים, יהודה ושומרון ובמידה פחותה גם הדרום — דתיים. לעומת זאת, בתל אביב, חיפה, המרכז ובמידה פחותה אזור הצפון, החילוניות חוגגת.
85% מתושבי ירושלים היהודים מאמינים באלוקים, לעומת 44% בלבד בתל אביב ובמרכז. 25% מכלל הציבור היהודי מצהירים כי הם שומרים שבת במלואה, אבל בירושלים מדובר על 66% ובחיפה ותל אביב על כ-15% בלבד.
האם אתם שומרים שבת?
כן: 25%
באופן חלקי: 14%
לא: 60%
לא יודע/מסרב: 1%
לפי אזור מגורים:
ירושלים: 66%
חיפה: 15%
דרום: 43%
תל אביב: 17%
התנחלויות: 76%
האם אתם שומרים כשרות?
כן: 45%
באופן חלקי: 17%
לא: 37%
לא יודע/מסרב: 1%
לפי השתייכות פוליטית:
69% בימין
27% במרכז
6% בשמאל
‘הארץ’ מציין כי בישראל 2018, ככל שהיהודי צעיר יותר, כך הוא דתי יותר, קפדן יותר, שמרן יותר וגם נכון יותר לכפות את דתו ודעתו על זולתו.
65% מהציבור תומכים בפתיחת מרכולים בשבת, אבל בקרב בני 18–24 השיעור הוא 51% בלבד, בעוד שבקרב בני ה-65 ומעלה הוא מגיע ל-84%.
21% מהציבור היהודי מאמינים שדברי רבנים יכולים לעצב את המציאות, ועוד 25% מאמינים בכך באופן חלקי (לעומת 50% שאינם מאמינים). האמונה בברכות הרבנים גבוהה במיוחד בקרב צעירים ונמוכה באופן בולט אצל מבוגרים יותר.
האם אתה סבור שזכותנו על הארץ נובעת מהבטחה אלוקית?
כן: 51%
לא: 38%
לא יודע/מסרב: 11%
מבין מי שכן, לפי השתייכות פוליטית:
ימין: 74%
שמאל: 8%
האם אתה סבור שהדת ממלאת במדינה חלק גדול מדי?
גדול מדי: 58%
במידה ראויה: 21%
קטן מדי: 16%
לא יודע/מסרב: 5%
מבין מי שאמרו גדול מדי:
חילונים: 81%
מסורתיים: 39%
דתיים: 10%
חרדים: 7%
44% מכלל האוכלוסייה היהודית מאמינים בחיים שלאחר המוות,לעומת 35% בלבד שלא.
האמונה בחיים שלאחר המוות גבוהה במיוחד אצל חרדים (100%), דתיים (83%), תושבי ירושלים ויו”ש (71%) וצעירים בני 18-24 (58%). זה מסתדר יפה עם העובדה שרק 44% מהציבור מאמינים בתורת האבולוציה, ובקרוב, ככל שבתי הספר יירתעו ללמדה, הם כלל לא ידעו שהיא קיימת.
האם אתה מאמין שהעם היהודי הוא עם נבחר?
כן: 56%
לא: 32%
לא יודע/מסרב: 12%
מבין מי שכן, לפי השתייכות פוליטית:
ימין: 79%
מרכז: 41%
שמאל: 13%
עם זאת, גם אלה המצהירים על אמונתם בקדוש ברוך הוא, אינם ממהרים לקיים מצוות:
60% מהיהודים בישראל אינם שומרים שבת בשום צורה. 55% אינם שומרים כשרות מלאה. 45% אינם צמים ביום כיפור. רק 39% מדליקים נרות ועושים קידוש בשבת. 23% בלבד קראו בתנ”ך בשבוע האחרון, ורק 17% ביקרו במהלכו בבית כנסת.
ויש עוד נתון: רק 48% מעדיפים להיקבר בטקס דתי, ובהם 23% בלבד מהאוכלוסייה החילונית. 20% מהציבור היהודי מעדיפים קבורה אזרחית, 10% היו רוצים לתרום את גופם למדע ו-8% בכלל רוצים שגופתם תישרף.
גם כאן זה עניין של ימין ושמאל: 73% מאלה המגדירים עצמם ימניים יתעקשו על קבורה יהודית, לעומת 8% בלבד בשמאל.
ומה דעת הנשאלים על הנושאים העומדים בראש סדר היום הפוליטי והתקשורתי:
65% תומכים בפתיחת מרכולים בשבת; 67% בעד שבירת המונופול של האורתודוקסים על הנישואים; 61% בעד הכרה בנישואים גאים; 73% בעד גיוס נשים לצה”ל לתפקידי לחימה; ו-58% סבורים שהדת ממלאת תפקיד גדול מדי בחיי המדינה.
החילונים מתייצבים כמובן באופן כמעט אוטומטי נגד השליטה הדתית, בעוד החרדים והדתיים עומדים איתן כתמיד מאחוריה.
קבוצת המפתח, הקול הצף לצורך העניין, הם המסורתיים, שקרובים יותר לדתיים בענייני אמונה, אבל פוזלים לכיוון החילוני בכל הקשור לנוכחותה במרחב הציבורי.
הצבעתם בסקר היא שמעניקה לעמדות החילוניות את ניצחונותיהם: 46% מהמסורתיים בעד פתיחת מרכולים בשבת, 58% בעד נישואים שלא דרך הרבנות.
הקרבה בין המסורתיים והחילונים הכי מובהקת בכל הקשור לגיוס בנות לוחמות לצה״ל: 89% מהחילונים ו–83% מהמסורתיים תומכים בכך, לעומת 37% מהדתיים ו-8% מהחרדים.
האם אתה שומר מסורת יותר או פחות מהוריך?
יותר מההורים: 17%
באותה מידה: 48%
פחות מההורים: 34%
לא יודע/מסרב: 1%
שומרים יותר מההורים:
31% מהדתיים
26% מהמסורתיים
10% מהחילונים
-
צריך להפריד את הדתיים מהחילוניים, לבנות לחרדים בנפרד ובמנותק מהחברה השומרת מסורת וחילוניים.
המסורתיים יותר קרובים לחילוניים מאשר לחרדים שרוצים חהפוך את המדינה למדינת דת כמו אירן. -
אנחנו רובינו סבורים שבאמת 50 % מהאנשים מוצאם מהקוף. גם תלוי איזה קוף. למשל משפחת שוקן מוצאה מקוף נורדי, לעומת זה משפחת מוזס מוצאה מקוף רומני. וכך הלאה. בערך מחצית מהאנושות מוצאם אינו מהקוף אלא מבעלי חיים אחרים, כגון כבש או קנגורו או קאראקאל…
-
הנוסח בסקר “מוצא האדם מן הקוף” טועה ומטעה והכתב מבין את ההבדל בין “מוצאו מן הקוף” ובין “אב קדמון משותף” אך לא מרחיב על כך את הדיבור. בנוסף, “תורת האבולוציה” הינו נוסח טועה ומטעה אף הוא. המינוח הנכון הוא “תיאוריית האבולוציה” שכן, בתחום המדע מעלים “תיאוריות” (Theories) ובודקים את נכונותן שוב ושוב ושוב ושוב ומנסים לגלות תוצאות יותר ויותר מעניינות ככל שתיאוריה מראה סימנים של נכונות… ואם מתגלים סימנים של שגיאות, מחפשים תיאוריות חדשות ויותר מדוייקות (למשל “תיאוריית הקוואנטים”). לגבי “תיאוריית האבולוציה” שהעלה לראשונה לכתב דארווין בעקבות מסע לאיי הגלאפגוס (סיפור ארוך). בינתיים, יש ממצאים רבים מספור ב”עץ המאובנים” (כינוי לקטלוג של כל הממצאים). למשל, על פי תיאוריה זו, העריכו כי באבנים בעלי תיארוך בין 300 ל 400 מיליון שנה, נצפה לגלות מאובן עם מאפיינים שהם בין הסנפיר של הדג ובין הכפות רגליים/ידיים של הצפרדע האמפיבית — ואכן, נמצא מאובן כזה — שניתן לו השם Tiktaalik. בין אם תיאוריית האבולוציה נכונה או לא, היא תואמת את הידע שלנו לגבי הרבעת בעלי חיים (כלבים, סוסים, ועוד) וכן עודדה תגליות גדולות לגבי ההיסטוריה של כדור הארץ. לקרוא לזה “תורה” זו שטות גמורה, כיוון שתורה אינה ניתנת לערעור — ואילו במדעים, מותר ומומלץ להציע ניסויים ולבדוק את הסטייה בין התאורייה לתוצאות הניסויים.
-
ההפניה היותר ממרומזת כאילו עתון הארץ כופר ועוכר ישראל היא חסרת שחר. כל מה שהסקר שפורסם מלמד הוא על תופעת העדריות שפשה בעם ישראל היום. אכן חלק מהממצאים מעוררים דאגה, עד כמה נשטפת בינתו של ההמון ועד כמה גדול חלקו של הימין הדתי בדחיפת מגמה זו.