שורת הסכמי ‘נתיב לדירה’ שאושרו בקבינט הדיור, כוללת בשורה גדולה לתושבי בית שמש ולציבור החרדי: אל מול שיווק 10,000 יח”ד בבית שמש, תשחרר המדינה תקציב בסך 430 מיליון ש”ח נוספים לשדרוג והרחבת המקטע הדרומי של כביש 38.
בימים אלו החלו עבודות ההרחבה בפועל במקטעים הצפוני והמרכזי – שבין מחלף שער הגיא לצומת ישעי. שדרוג והרחבת המקטע הדרומי ישלימו כביש רחב עד לצומת האלה, הכולל בתוכו מחלף כניסה מרכזי לרמת בית שמש.
משרדי הממשלה – התחבורה, האוצר, הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל חתמו השבוע על סיכום תקציבי בהיקף של כ-4 מיליארד ש”ח אשר יחול בין השנים 2014-2020 למימון כ-45 פרויקטים תחבורתיים בעלי זיקה לדיור, תוך הקדמת ביצוע פרויקטים והתאמתם ללוח הזמנים הצפוי לבניית יחידות הדיור.
הסיכום בעניין אושר בקבינט הדיור, והנתיב המרכזי לבית שמש – כביש 38 הוא פרויקט בולט התופס כ-10% מנפח התקציב הכולל שהוקצה להסכמי נתיב לדירה.
מאחורי הקלעים של הכללת בית שמש בפרויקט זה, עמדו מאמצי שכנוע מצד יו”ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה בבית שמש משה מונטג, שקיים פגישות בנושא עם בכירים במשרד השיכון, ובסיוע מיוחד מצידו של ראש העיר משה אבוטבול.
הפעילות מצידו של מונטג התמקדה בנטרול החשדנות שנוצרה כלפי העיר בית שמש, עקב ההיטפלות התקשורתית לעיר, ומאורעות מערכת הבחירות.
כיום, כתוצאה מפעילות זו, משרדי הממשלה רואים את הבנייה בבית שמש כיעד לאומי, מתוך הבנה שמדובר בעיר שבונה לכולם ולא רק למגזר מסוים. הבנות אלו, אפשרו את קידום התכניות לבניית 15,000 יחי”ד ברמת בית שמש ד’ וברמת בית שמש ה’, שתחילת שיווקן בתוך מספר חודשים.
כפועל יוצא מכך, הסכימו משרדי הממשלה לאשר את התקציב העתק להשלמת שדרוג כביש 38 גם במקטע הדרומי וכחלק מפריסת התשתיות המרחבית לקליטת עשרות אלפי הדיירים החדשים בעיר. במידה ובית שמש תעמוד ביעד השיווק שהוצב לה, וסביר להניח שאכן תעמוד בו, יצטרף המקטע הדרומי אל המקטעים הצפוני והמרכזי שכבר תוקצבו וכבר נבחרו בהם קבלני ביצוע, ועומדים כיום בפני תחילת עבודות השדרוג וההרחבה בפועל.
השלמת השדרוג גם במקטע הדרומי תקצר ותייעל את הנסיעה מבית שמש לאזור הדרום כולו, ומרמת בית שמש לעבר אזור המרכז וירושלים.
במסגרת תכנון המקטע הדרומי, יבוצעו מחלפים גם בצמתים הבאים: מחלף קטן בצומת ישעי – הכניסה למרכז בית שמש, מחלף מרכזי בכניסה לרמת בית שמש – נחל צאלים. מחלף בצומת עזקה, וככל הנראה מחלף נוסף בצומת האלה – שם מסתיים הכביש.
תכנון הרחבת הכביש מתבצע בשנה האחרונה על ידי משרד “אפשטיין מתכנני כבישים” שנשכרה לכך, על ידי החברה הלאומית לדרכים.