“האיומים לפנות לאו”ם לא ישפיעו, לפלסטינים יש הרבה מה להפסיד”

שרי רוט
|
ו' ניסן התשע"ד / 06.04.2014 11:47
 בפתח ישיבת הממשלה התייחס הבוקר (א’) ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיצוץ בשיחות עם הפלסטינים. “צעדים חד-צדדיים מצד הפלסטינים ייענו בצעדים חד-צדדיים מצידנו”, אמר, כשהוא מתייחס לפניית הפלסטינים ל-14 אמנות בינלאומיות, תוך הפרת ההבנות שהושגו עמם במהלך השיחות עם ישראל. “האיומים לפנות לאו”ם לא ישפיעו עלינו, לפלסטינים יש הרבה מה להפסיד במהלך חד-צדדי”, הוסיף נתניהו. לדבריו,

 בפתח ישיבת הממשלה התייחס הבוקר (א’) ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיצוץ בשיחות עם הפלסטינים. “צעדים חד-צדדיים מצד הפלסטינים ייענו בצעדים חד-צדדיים מצידנו”, אמר, כשהוא מתייחס לפניית הפלסטינים ל-14 אמנות בינלאומיות, תוך הפרת ההבנות שהושגו עמם במהלך השיחות עם ישראל.

“האיומים לפנות לאו”ם לא ישפיעו עלינו, לפלסטינים יש הרבה מה להפסיד במהלך חד-צדדי”, הוסיף נתניהו. לדבריו, “הפלסטינים ישיגו מדינה רק במשא ומתן ולא בהצהרות ריקות מתוכן”.

 כפי שכבר דיווחנו אמש, היום תיערך פגישה בין הממונה על המו”מ מטעם הממשלה, שרת המשפטים ציפי לבני, לבין הנציג הפלסטיני סאיב עריקאת והשליח האמריקני מרטין אינדיק. בשבוע האחרון נערכו שתי פגישות, אך נערכו עשרות שיחות נוספות בתיווך האמריקנים, תוך ניסיון לערוך סיכום לפיו ישובו הצדדים לשולחן המו”מ.

ביום שישי העביר מזכיר המדינה ג’ון קרי מסר חריף, ולפיו תבחן ארה”ב מחדש את תפקידה בתהליך השלום. המסר הביא את הפלסטינים לרכך את המסרים שלהם. חבר הוועד המרכזי של פתח, נביל שעת, מיהר להכריז כי אבו מאזן לא רצה להרגיז את קרי בכך שחתם על הצטרפות לאמנות הבינלאומיות.

בהמשך נפגש ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת עם השליח האמריקני אינדיק והבהיר לו כי הפלסטינים לא מתכוונים לפוצץ את המו”מ או לחבל במאמצי האמריקנים לשלום. לדבריו, אבו-מאזן יעמוד בהתחייבות שלא להצטרף ליתר 48 האמנות, ההסכמים והגופים אליהם עדיין לא הצטרפו, בתנאי שישראל תבצע את הפעימה הרביעית.

יחד עם זה, גורמים בלתי רשמיים מיהרו להבהיר כי אין מצב לחזרה מההצטרפות ל-14 הארגונים, וזאת גם אם תשחרר ישראל את האסירים שהבטיחה לשחרר.

בישראל סבורים כי “הפעם המשבר רציני, זו לא הצגה”, וכי יש למצוא נוסחה כדי להיחלץ מהמשבר שנוצר.

ברקע עומדות הסנקציות בהן נקטה ישראל כ’עונש’ על הצטרפות הפלסטינים לאמנות הבינלאומיות. בישראל טוענים שמדובר בביטול הטבות והקלות שאושרו או שעמדו להיות מאושרים. בין השאר בוטל האישור להקמת תשתית דור 3 לרשתות הסלולר הפלסטיניות בגדה המערבית, בוטל האישור להרחבת פעילותה של חברת הסלולר הפלסטינית “ווטאניה” לרצועת עזה, הוקפאו כל המפגשים בדרג של שרים ומנכ”לים של משרדים ממשלתיים בישראל עם מקביליהם הפלסטינים, הוקפאו 19 תוכניות מתאר שכבר אושרו לקהילות פלסטיניות באזור C, הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה, והוקפאו תוכנית שנעשתה בשיתוף עם ארגונים בינלאומיים להקצאת 14,000 דונם באזור C והפיכתם לשטחים חקלאיים.

המפגשים הנערכים בדרגי שרים וכן הוועדות המקצועיות בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף פולי מרדכי ימשיכו להתנהל כסדרן.