לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה ערך העיתון ‘ישראל היום’ סקר מיוחד שביקש לבדוק את רמת הידע הכללי של תלמידי ישראל ובקיאותם בנושאים רבים שמופיעים בחומרי הלימוד של כיתות בית הספר התיכון, או שמופיעים תדיר בדיווחי התקשורת.
לשם כך, נבחר מדגם מייצג של 514 תלמידי כיתות י”א וי”ב במגזר היהודי, והם הועמדו בפני שאלות שונות בנושאי אזרחות, היסטוריה ואקטואליה. מדובר בשאלות זהות לאלו שהועמדו בפני מדגם מייצג של ציבור המורים בשנת ,2015 שהעלה גם הוא תוצאות בעייתיות.
מניתוח התוצאות עולה, כי רוב התלמידים סובלים מחוסר ידע בנושאים רבים. קצת קשה להאמין, אבל רק 30 אחוזים מתלמידי כיתות י”א וי”ב הצליחו לכתוב במדויק את ארבע השורות הראשונות של ההמנון הלאומי “התקווה”.
כשני שלישים מהנשאלים לא ידעו מה קרה בכ”ט בנובמבר, מחצית לא ידעו מהו הקו הירוק, וכמעט חצי לא ידעו למנות את חמשת חומשי התורה.
חוסר הידע הגדול ביותר התגלה בשאלה באיזה תאריך לועזי נרצח ראש הממשלה יצחק רבין – רק שבעה אחוזים ידעו לענות שמדובר ב-4 בנובמבר .1995
כשמשווים את שיעורי הידע של התלמידים לאלו של המורים בסקר שנערךו ב-,2015 ניתן לראות שבאופן כללי המורים הצליחו יותר מהתלמידים בשאלות שבדקו בקיאות בידע היסטורי ופוליטי.
בשאלה על ההמנון הלאומי וחומשי התורה, לדוגמה, שיעור העונים נכונה בקרב המורים היה יותר מכפול.
הסקר המלא, מגוון התשובות שהתקבלו וניתוח המסקנות יפורסמו בהרחבה ביום שישי במוסף “שישבת”.
הסקר נערך באינטרנט על ידי מכון ‘הגל החדש’ בשבוע האחרון של אוגוסט. בבחירת הנשאלים היתה הקפדה על חלוקה מגדרית (257 בנות ו-257 בנים), מגזרית (51% תלמידי בתי ספר ממלכתיים, 28% ממלכתיים-דתיים, 13% חרדיים ו-%7 פרטיים) וגיאוגרפית. כל השאלות היו פתוחות.