כמה תלמידים ילמדו בחינוך החרדי בשנת תשע”ט? • נתוני משרד החינוך

אריה ריבקינד
|
ג' אלול התשע"ח / 14.08.2018 17:46
משרד החינוך הציג בוועדת החינוך של הכנסת נתונים: כמה תלמידים לומדים בחינוך החרדי בשנת תשע”ט? כמה בחינוך המיוחד? וכמה מוסדות יש בממלכתי-חרדי?

ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, קיימה היום (שלישי) ישיבת היערכות מיוחדת לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע”ט בהשתתפות מנכ”ל המשרד שמואל אבואב.

במהלך הדיון נמסרו נתוני משרד החינוך על פתיחת שנת הלימודים תשע”ט במגזר החרדי:

• 444,449 תלמידים בחינוך החרדי בשנה”ל תשע”ט ב-6977 מוסדות חינוך רגילים.

• בחינוך המיוחד ייפתחו בשנה”ל תשע”ט 1666 כיתות ל-23,989 תלמידים.

• מוסדות החינוך בממלכתי חרדי (ממ”ח) – 49 בחינוך יסודי, 60 תיכונים לבנים ו-105 גני ילדים.

• 94.1% ממוסדות החינוך יחלו את שנת הלימודים עם רישיון – יותר מ-50% מהם קיבלו רישיון רק עד ארבע שנים.

• • 40 בנות סמינר מתוך 11,000 שעולות לכיתה ט’, טרם סודרו במוסדות החינוך.

• התקבלו במשרד החינוך מתום הרישום 100 פניות לעזרה לקבלה לסמינר ונעשתה פעולה מאוד אינטנסיבית בנושא – 36 מהם נכנסו למוסד שביקשו, אחרים התקבלו על ידינו למוסד זהה וליתר אנו עדיין עמלים למצוא פתרון.

בנתון העוסק בחינוך המיוחד במגזר החרדי, הצביע מנכ”ל משרד החינוך על כך שמדובר בגידול של 7.8% – פי שלוש מהגידול הרגיל בחינוך החרדי. לדבריו, “צריך לדון ולבדוק האם אכן זה פרופיל מובהק של המצב והמגמה בחינוך החרדי או שאנו לא יודעים להתמודד עם שילוב של מישהו שהוא קצת שונה בתוך המסגרות הרגילות…”

עוד אמר אבואב בישיבה: “האתגר של המערכת החינוך בכלל זה הלחימה בנשירה ממוסדות הלימוד ובציבור החרדי הוא גדול עוד יותר”.

דוד שרפר ממוסדות המוכש”ר אמר בדיון: “לא הגיוני שמשרד החינוך ידרוש מהמוסדות את מלוא הדרישות אך יתקצב אותן רק ב40%. בנוסף, ישנה הוראה שלא לקחת בחינוך המיוחד תשלום מההורים ואנו מחויבים להעסיק גננות בתארים ולשלם להן אף סכום גבוה – מנגד, אנו לא מקבלים את התקצוב לכך”.

יו”ר הוועדה ח”כ יעקב מרגי נעל את הישיבה בקריאה למשרד החינוך: “יש להחזיר את המתווה לקדמותו ומוסדות המוכש”ר יקבלו 75 אחוז מהסכום הכולל שמקבלים במוסדות הרגילים ולא את ה40% כפי שהם מקבלים היום. היום המצב הוא שיש חוסר במערכות האלו וכשיש חוסר, המענה לא ניתן בכסף ממקום אחר אלא נאלצים לפגוע בשכר מורים”.