100 שנה להקמת בית חינוך עיוורים: ספר חדש מספר את הסיפור המרתק

במלאות 100 שנה למוסד המהפכני 'בית חינוך עיוורים בירושלים', יוצא לאור ספר חדש ומהודר, פרי ערו של מנחם מיכלסון • הספר את סיפורו של המוסד המרתק שהקימו בני היישוב הישן
משה ניסנבוים
כ"ז סיון התשע"ח / 10.06.2018 09:34

ספר חדש, צבעוני ומהודר בשם ‘רואים את הקולות’ יצא לאור בשבוע שעבר (בהוצאת ראובן מס, 512 עמודים), וחושף את סיפורו של ‘בית חינוך עיוורים בירושלים’.

הספר הוא למעשה אלבום, שמגולל בתמונות עתיקות ונדירות ובשפה מרתקת, בעקבות מחקר ממושך, את סיפורו של ‘בית חינוך עיוורים’ בירושלים, שהשנה מציין 100 שנים להקמתו.

מדובר במוסד ירושלמי להוראה ושיקום של בני נוער ובוגרים הלוקים בעיוורון ובעלי צרכים מיוחדים.

משנת 1932 הוא ממוקם ברחוב דגל ראובן שבשכונת קריית משה בירושלים.

בית חינוך עיוורים שואף להכשיר עיוורים ולקויי ראיה לחיים עצמאיים ככל הניתן בקהילה. המטרה המרכזית היא יצירת הזדמנויות לאוטונומיה מלאה בתחומים חינוכיים, חברתיים, תוך אישיים ותעסוקתיים, על מנת להביא את העיוור לתפקוד עצמאי מרבי. בית חינוך עיוורים רגיש לצרכים המשתנים של אוכלוסיית העיוורים במציאות המודרנית.

בית חינוך עורים

צילום: בית חינוך עיוורים

אז איך הכל התחיל?

התברר שמי שאחראי להקמת המקום הוא נער בשם שבתאי ניסנבוים. הוא היה ילד עיוור שעבר בסמטה צרה בעיר העתיקה ונפגע מגמל. הוא נפל על הרצפה ונחבל. התקרית הייתה ליד בית הסוחר נחום נתנזון והוא מיהר לטפל ולעזור לילד, ואף לקח אותו לחנותו.

בעקבות האירוע הוא תהה, יחד עם חבריו, מדוע הילד לא נמצא במסגרת חינוכית או תעסוקתית. אחרי שהבינו שאין כזה מקום, הם החליטו להקים מוסד מיוחד באמצעותו יוכלו ללמוד ולרכוש כלים.

כתוצאה מהתקרית, ביחד עם חיים מיכל מיכלין, מנחם וולפינזון, אברהם משה לונץ שהיה עיוור בעצמו, וד”ר גרשון יצחק קרישבסקי, הם החליטו לייסד מסגרת חינוכית ותעסוקתית לילדים עיוורים, על מנת שיזכו לחינוך ולא ישוטטו ברחובות.

הספר מתאר את ההתחלה וגם את מה שמתרחש כיום במוסד המצליח והמיוחד.

בית חינוך עורים

צילום: בית חינוך עיוורים

במוסד שתי חטיבות: החטיבה החינוכית-שיקומית הכוללת בית ספר, פנימייה ומערך טיפולי-שיקומי לילדים ולנוער והחטיבה לשרותי קהילה, המספקת שירותי טיפול, שיקום ומסגרת חברתית הן למבוגרים והן לתלמידים צעירים המשולבים בחינוך הרגיל.

כמו כן כולל המוסד ספרייה המצוידת בספרי ברייל בתחומי לימוד מגוונים, ובספרים מוקלטים – ביניהם ספרים תורניים וספרי קריאה וכן מרכז ספורט ייעודי לעיוורים הכולל בריכת שחיה, אולם ספורט וחדר כושר מפואר.

שם הספר שעל הכריכה נכתב בכתב ברייל ומובלט. הספר מומלץ למי שרוצה להכיר את הסיפורים המופלאים של אנשי היישוב הישן בירושלים ולשמוע על מוסד שהוא כולו חסד נתינה וראיית הזולת.

המחבר, מנחם מיכלסון, הוא איש הגות ומחקר שעוסק בכתיבה על נושאים היסטוריים ואקטואליים בצורה מעניינת ומסקרנת. הוא גדל והתחנך בבני ברק, למד בבית ספר תיכון עירוני דתי בני ברק. שירת בנח”ל ושימש כתב צבאי של ‘במחנה נח”ל’ .

הוא בוגר אוניברסיטת בר-אילן בחוגים לספרות עברית ומדע המדינה, ונמנה עם מקימי המגמה לתקשורת ביחידה ללימודי המשך באוניברסיטה. משנת 1969 היה חבר מערכת ידיעות אחרונות והיה עורך חדשות בעיתון, עורך-משנה של מוסף ‘7 ימים’, מעורכי המוסף הפוליטי וכתב לעניינים כלליים.

בית חינוך עורים

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המוסד הוקם לפני 119 שנה
    10/06/2018 14:14
    מושיק
  1. ניתן למצוא בחיפוש פשוט באתר של האונברסיטה העברית