אחרי שהבוקר (שלישי) חשפו אמיר איבגי, מגיש ‘חדשות היום הזה’ בערוץ 20, וכתב התכנית בן זגדו, כי האישה שתועדה בסרטון התפילין בנתב”ג היא פרופסור לחינוך ותרבות, פנינה פרי – כעת היא מגיבה לראשונה לטענות, בשיחה עם ערוץ 20.
לדבריה, הסיפור הוצג “בצורה מעוותת וחד צדדית”, והיא נפלה “קרבן לשיימינג מהסוג הנבזי ביותר”.
וכך היא טוענת: “בזמן שהמתנתי להמראה, הגיעו שני גברים והתחילו להניח תפילין ממש מעל לראשי. ביקשתי בנימוס הרב ביותר, עם כל הכבוד שאני מייחסת להנחת תפילין, לאפשר לי את המרחב הפרטי שלי.
“בתגובה הותקפתי על ידי השניים בצורה הנוראית ביותר, צעקו עלי שאזוז מהמקום וקיללו אותי גם במשפט: ‘חבל שהיטלר לא רצח אותך ואת כל משפחתך’. כבת למשפחה שרבים ממנה נספו בשואה ושגדלה בצל השואה מרבית שנותיה, משפט זה הוא שגרם לי להתפרצות”.
פרי ממשיכה וטוענת: “מפיץ הסרטון החלקי והמעוות החליט לעשות לי שיימינג כשהוא מעלים את החלק הראשון של התפתחות האירוע. חשוב לי לומר שאני לא נגד ערכי הדת ומאמינה שאיש באמונתו יחיה, אבל הניסיון לומר לי שחבל שלא הרגו אותי ואת משפחתי בשואה גרמה לי להגיב בחריפות, במיוחד כשהיא באה מבני עמי ובישראל.
“בוודאי שאני מתנצלת על הצורה שבה יצאתי מכליי, אבל אני גם מצפה להתנצלות על הדברים הנוראים שהוטחו בי וגרמו לי להתפרץ”.
הבוקר נחשף כי פרופ’ פרי היא רעייתו של יורם פרי, פרופסור לסוציולוגיה ומי שכיהן כנשיא הקרן לישראל חדשה בין השנים 1999-2001. בשיחת טלפון עם בן זיגדון ואמיר איבגי, טען בתחילה פרי כי “היה עסוק ולא שמע על התקרית”, אך אישר כי רעייתו עזבה את הארץ הבוקר. מאוחר יותר העביר את תגובתה.
פרי כיהנה כמרצה חיצונית בשתי מכללות בארץ. היא מומחית בתיאוריות רב-תרבותיות וידועה כמי שערכה ספרים בנושא – דוגמת “חינוך בחברה רבת תרבויות: פלורליזם ונקודות מפגש בין שסעים תרבותיים”.
בני הזוג פרי מתגוררים בשנים האחרונות במרילנד, לשם טסה אתמול פנינה פרי זמן קצר אחרי שתועדה בנמל התעופה בן גוריון כשהיא מנסה למנוע מחסיד חב”ד ואזרח ישראלי להניח תפילין.
כיום מכהן פרי כראש המכון ללימודי ישראל ע”ש ג’וזף ואלמה גילדנהורן באוניברסיטת מרילנד.
בשיחה שערך אתמול אמיר איבגי מערוץ 20 עם הרב מאיר הרצל, מנהל בית חב”ד בפסגת זאב, הוא סיפר: “היום הגעתי לשדה התעופה בן גוריון רבע שעה לפני ההמראה החלטתי לנצל את הזמן ולזכות יהודים במצוות תפילין. ניגשתי ליהודים והצעתי להם בעדינות להניח תפילין. ואז יהודי אחד התרצה בשמחה.
“לפתע נגשה אישה שישבה באחד מהכיסאות הסמוכים”, המשיך. “התחילה לצעוק ולדרוש שנעזוב מיד את המקום ושלא נתפלל לידה. לא התייחסתי אליה. המשכתי להניח ליהודי את התפילין והיהודי ביקש מהאשה שתיתן לו להתפלל בשקט. הוא רוצה להתפלל בכוונה כמה דקות. האישה לא אפשרה לו בשום אופן. היא צעקה, עשתה קולות משונים ודאגה להפריע לו עד סיום התפילה”.
על ההחלטה כיצד לנהוג בסיטואציה, אמר: “לא מצאתי טעם לנכון להתייחס אליה ובכלל להגיב לה, היות והרבי שבשליחותו אנחנו פועלים, לימד והדריך אותנו להתעסק אך ורק בהפצת האור. להגביר את האור של הקדושה בעולם, ואז החושך נדחה מאליו וממילא”.
בסרטון שהעלה אתמול לפייסבוק גד קאופמן, הוא כתב: “אירוע מדהים אירע הבוקר בשדה, כאשר נשאלתי בנימוס ע”י איש חב”ד, אם אני מעוניין להניח תפילין? השבתי בחיוב, או אז קפצה אישה והחלה לגדף, להציק ולהפריע! ממש מביש שלהיות יהודי בארץ זה להיות נרדף ע”י הבוהמה השמאלנית. אם הייתי מוסלמי או נוצרי, זה היה לגביה יותר לגיטימי..?”
בתחילת הסרטון היא נשמעת אומרת: “יש לך את כל המקום הזה, למה דווקא פה? יש כאן בני אדם, ציבור, לא רוצים להיות חלק ממך. תלך לשם”.
האישה מתרגזת על חיוכו ואומרת “תצחק”, ומיד לאחר מכן צוחקת צחוק מלאכותי.
“אתה הפרעת לי, למה אני צריכה לתת לך? תלך לשם! שם אין אף אחד”, היא ממשיכה.
לאחר שנוסעים נוספים העירו לה שהיא מפריעה, היא אומרת: “אתה מפריע לי, לא אני מפריעה לך. לך אתה לשם. למה אתה פה?”
אז היא צוחקת שוב בקול ואומרת: “נהדר, נכון?”
כאשר החסיד והאדם שלו הוא מניח את התפילין לא נרתעים היא שואלת: “למה אתה מתעקש? כאן זה מקום ציבורי, במקום ציבורי אתה צריך ללכת לצד, לא להיות כאן לידי במקום שאני יושבת”.