הרשות הפלסטינית פנתה לביה”ד בהאג • זעם בישראל: מהלך ציני

הפלסטינים פנו לבית הדין בהאג בבקשה לחקור ''פשעי ישראל'' כלפי הפלסטינים • משרד החוץ: ''בלי תוקף משפטי" • היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ: לפלסטינים אין בכלל זכות עמידה בבית הדין בהאג
יוני גרין
ח' סיון התשע"ח / 22.05.2018 14:29

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי פנה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בבקשה לחקור את מדיניות ההתנחלות של ישראל בשטחי יהודה ושומרון ואת ”פשעי ישראל” כלפי הפלסטינים המתפרעים ברצועת עזה.

הבקשה הפלסטינית תסמיך את התביעה בבית הדין לחקור פשעים שלכאורה ביצעה ישראל, משנת 2014 ואילך.

בישראל רואים בחומרה את הפנייה הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

במשרד החוץ אומרים, כי פניית הפלסטינית להאג ”מהווה מהלך ציני שאינו תקף משפטית. הרשות הפלסטינית ממשיכה לנצל לרעה את בית הדין למטרות פוליטיות במקום לפעול לקידום משא ומתן מדיני.

“מגוחך שהפלסטינים עושים זאת בעוד שהם ממשיכים להסית לטרור ולהשתמש בילדים ונשים כמגנים אנושיים במסווה לניסיונותיהם האלימים לפגוע בביטחון אזרחי ישראל”.

בירושלים מוסיפים כי הפנייה הפלסטינית להאג אינה תקפה מבחינה משפטית, ולבית הדין אין סמכות בנושא הישראלי-הפלסטיני; מכיוון שישראל אינה מדינה חברה בבית הדין והרשות הפלסטינית אינה מדינה.

”ישראל מצפה מבית הדין והתובעת לא להיכנע ללחצים הפלסטינים ולא לאפשר לפלסטינים להביא לפוליטיזציה נוספת של בית הדין או להסיטו מהמנדט המקורי שלו. ישראל פועלת בהתאם למנגנוני בקרה וביקורת שיפוטית עצמאיים ויסודיים, כראוי למדינה דמוקרטית, ובהתאם לדין הבינלאומי”, נמסר ממשרד החוץ.

אלן בייקר, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ אומר היום, בתגובה לפנייה של הפלסטינים לבית הדין בהאג, כי מה שהפלסטינים אינם מבינים הוא שבית הדין הפלילי הבינלאומי הוא בית דין המורכב רק ממדינות, וסמכות שיפוטו מוגבלת לפשעים אמיתיים – החמורים והרציניים ביותר על פי חוקתו – שהתבצעו בשטח ריבוני של מדינות.

“אמנם הפלסטינים טוענים, על סמך החלטה בלתי מחייבת של העצרת הכללית של האו”ם, שהם מדינה בעלת שטח ריבוני הכבוש על ידי ישראל, אך שופטי בית הדין טרם פסקו אם בכלל יש להם זכות עמידה, האם הם אכן מדינה, ואם, בטרם ההגעה להסדר קבע עם ישראל, יש להם שטח ריבוני מוגדר שבו ניתן לממש את סמכות השיפוט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות