צה”ל נערך להגן על נמל התעופה תמנע ע”ש אילן ואסף רמון, שייחנך בעוד מספר חודשים בערבה ויהיה נמל תעופה בינלאומי.
קצין בכיר בצה”ל אומר, כי למרות שהגבול המזרחי של מדינת ישראל הוא שקט באופן יחסי, כאשר מצידו השני שוכנת מדינת ירדן, אשר עמה יש למדינת ישראל הסכם שלום, עם הקמת שדה התעופה הבין לאומי החדש יש לדאוג למעטפת הגנתית משמעותית, על מנת לאפשר התנהלות תקינה של נמל התעופה.
לצורך כך, לאורך הגבול המזרחי נבנתה בשנתיים האחרונות גדר חדשה באורך של כ-34 ק”מ שמטרתה להגן על נמל התעופה החדש שנבנה.
על מנת לבנות את הגדר היה על צה”ל לפעול לפינוי המוקשים במרחב, פעילות שנעשתה בשיתוף חיל ההנדסה הקרבית ונמשכה זמן רב. השטח נחפר לעומק של כ-60 ס”מ מתחת לאדמה על מנת לוודא שלא נותרו נפלים או מוקשים במרחב.
בנוסף הוקמה רשת נ”ט ראשונה מסוגה, אשר תהווה רשת הגנתית ייחודית לשדה התעופה החדש.
“הגדר תגן על השדה מפני ירי תלול מסלול וטילי קרקע קרקע”, אומר הקצין, “והיא המצאה חדשנית וייחודית של מנהלת הגדרות בראשות תא”ל ערן אופיר, אשר הגתה את הרעיון לאור הצרכים הגזרתיים באוגדה”.
כדי לתת מענה לפעילות טרור בגיזרה, באוגדה ישנן שכבות הגנה נוספות ורבות הכוללות מעטפת חיצונית עליה אמון חטמ”ר יואב, מעטפת הגנתית פנימית באחריות משטרת ישראל וכן צוות עתודה מטכ”לי – פלוגת אימון מתקדם של בא”ח גבעתי וימ”ס הערבה, אשר מוכנים לקפוץ לזירה בעת אירוע מתפרץ.
התרחיש אליו נערכת הגזרה הוא חדירה ליישוב. “אנו מתרגלים את הכוחות באוגדה בהתאם ואנו מוכנים לכל תרחיש”, אומר הקצין.
נתונים על קטע הגדר ‘מקטע חמש’:
– אורכה של הגדר 34 ק”מ
– גובה גדר הגבול הוא 6 מטר
– מוטות הגדר נמצאים בבטון ששקוע 3 מטר באדמה
– הגדר נבנתה במשך שנתיים
– עלות התחזוקה של הגדר כולל רק שני אחוז מכלל ההוצאות
– במסגרת העבודות פונו 17.5 מ’ של אזור ממוקש
– קיימים בגדר 50 מעברים אירים – מאפשרים מעבר של מים, מה ששומר על הגדר בזמן שיטפונות
– קיים חמ”ל אחוד בעין יהב, שמטרתו להגן על קטע הגדר החדש שהוקם
– גובה רשת הנ”ט הוא 26 מטר
– ישנם 186 עמודי חשמל מחזיקים את רשת הנ”ט
– 550 חלונות ברשת הנ”ט
– עובי לוחות הנ”ט הוא 25 מילימטר
– העלות הכוללת של הגדר היא כ-288 מיליון שח
– רשת הנ”ט עלתה כ-60 מיליון שח