סער קבע: מרכולים ייפתחו בתל אביב בשבת – רק במתחמי בילוי

שר הפנים ביטל חוק העזר העירוני של עיריית ת"א המאפשר לפתוח מרכולים בשבתות • פעילות עסקית תותר רק במתחמים מיוחדים • סער: החוק החדש של העירייה - לא פחות מתגמול לעבריינות • "השמירה על צביון השבת אינה עניין דתי בלבד"
אליעזר היון ושרי רוט
א' תמוז התשע"ד / 29.06.2014 15:18

מלחמת השבת בתל-אביב מקבלת גיבוי משר הפנים גדעון סער: אחרי שעיריית תל-אביב חוקקה את חוק העזר שיאפשר את המשך פעילותם של מרכולים שהיו פתוחים עד היום ברחובות העיר, פסל שר הפנים חלקים מן החוק.

השר אישר פעילות עסקית במתחמי בילוי מיוחדים, והפעלת חנויות נוחות במתחמי תחנות הדלק.

בהחלטתו כתב השר: “לא נידונה במועצת העיר ולא הוסבר בדברי ההסבר כיצד הוחלט באלו רחובות ניתן יהיה לפתוח מרכולים ומה מאפיין רחובות אלה; כיצד הוחלט כמה מרכולים ניתן יהיה לפתוח בכל רחוב; מדוע ברחוב מסוים הותר לפתוח מרכול אחד בלבד ואילו ברחובות אחרים הותר לפתוח מספר גבוה יותר של מרכולים, בעוד שביתר הרחובות לא הותר כלל לפתוח מרכולים; לא הוסבר מדוע נקבע כי הכללים יחולו דווקא לגבי מרכולים ששטחם עד 800 מ”ר”.

שר הפנים הסביר כי החוק החדש של העירייה הוא לא פחות מתגמול לעבריינות: “אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך שנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בשבת, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת ‘פרס’ בדמות היתר רשמי לפתיחת עסקיהם בשבת, היתר שמקורו נובע מהפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לתיקון חוק העזר. וזאת, מבלי שהצורך הציבורי בכך – ואיזונו עם ערכים ומטרות ציבוריות אחרות – הובהר דיו”.

סער קיבל את הטענה אותה הציגו בעלי העסקים בעתירה שהגיש עורך הדין דוד שוב, כי חוק העזר העירוני של העירייה יוצר מצב לא שוויוני ,לפיו עסקים גדולים יכולים להרשות לעצמם להעסיק לא יהודים בימי המנוחה, ואילו העסקים הקטנים נאלצים להפעיל את חנויותיהם על-ידי יהודים.

“הוראות חוק העזר המוצע פוגעות בשוויון ההזדמנויות המסחרי ומאפשרות תחרות בלתי הוגנת בין בעלי עסקים בעלי האמצעים ובין עסקים קטנים. הן מייצרות לחץ על בעלי העסקים הקטנים לפתוח את החנויות שלהם בשבת בניגוד לחוק, פוגעות ביום המנוחה שלהם ובזכותם לבלות עם משפחותיהם ביום המנוחה הכללי המשותף לכולם”.

כזכור, קבע בית המשפט העליון כי פתיחת מרכולים בשבת מנוגדת לחוק. בהמשך, ניסתה העירייה לעגן את הפעילות בחוק עזר, אלא שעל שר הפנים גדעון סער היה לאשר מהלך שכזה.

פנייה אל השר סער הולידה ‘הכשרת’ פתיחתן בשבת של כמה מהמתחמים – וביניהם מתחמים מסחריים בנמל תל אביב, בנמל יפו ובמתחם התחנה בנווה צדק, וכן חנויות נוחות הנמצאות במתחמי תחנות הדלק.

יחד עם זה, שאר המתחמים לא ישולבו בחוק העזר להיתר פתיחתם בשבת, לדברי סער, משום ש”חוק זה פגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל” וכי “השמירה על צביון השבת אינה עניין דתי בלבד, אלא לא פחות מכך עניין תרבותי, לאומי וחברתי חשוב במעלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כחרדי אני לא מבין מה אנו מרויחים מזה
    29/06/2014 18:33
    משה
  1. רק עליהום, מלחמה מגדילים מפלגות כמו יש עתיד – בגלל כמה רוסים שקונים במדינת תל אביב