משרד החינוך מבולבל: הקרן לידידות תממן את קייטנות הקיץ?

קייטנות הקיץ הממומנות על ידי ה'קרן לידידות': משרד החינוך מכחיש כי תהיה התערבות בתכני התכנית, אך מסמך שנחשף בגל"צ מוכיח אחרת • לחרדים 10 נמסר: המימון מיועד רק להרחבת התכנית • מבולבלים?
א' תמוז התשע"ד / 29.06.2014 17:15

האם היתה זו הביקורת הציבורית שהביא לשינוי מהתוכנית המקורית או שמא אין באמת שינוי והיא נותרה בעינה? במשרד החינוך משגרים מסרים די סותרים בכל הנוגע לקיטנות הקיץ – ‘קיטנות של ידידות’, אותן התעתדה לממן, בין השאר, גם הקרן לידידות.

במהלך התקופה האחרונה ספג משרד החינוך ביקורת, בעיקר בתקשורת החרדית ומקרב חוגים רבניים שונים, בעקבות תמיכת הקרן בקיטנות. זאת מלבד הביקורת על כך שבתי הספר החרדיים אינם נהנים מקיטנות אלו. יחד עם זאת ברור היה לכל המתלוננים על האפליה, וביניהם ח”כ דוד אזולאי שאף איים בפנייה לבג”צ, שגם אילו יחליט משרד החינוך לממן קיטנות לציבור החרדי, רוב רובם של בתי הספר יימנעו מלקחת את התקציב, וזאת על רקע המעורבות של הקרן לידידות.

הבוקר, בגל”צ, חשף הכתב יאיר שריקי מסמך של הקרן, המוכיח כי הקרן תתערב בתכנים ובמסרים של קייטנות הקיץ. “לגלות תרבויות חדשות וללמוד מהן להכיר מנהגים של עמים אחרים”.

במשרד החינוך הגיבו ואמרו כי “אין התערבות”, אך נראה כי החשיפה חוללה שם חשיבה מחודשת. בהמשך דווח בגל”צ כי המשרד החליט לוותר על תקצוב הקרן, בסך עשרה מיליון דולר.

אז יש התערבות או אין?

פנייה של ‘חרדים 10’ למשרד החינוך הביאה את התגובה הבאה.

“בתכנית “בתי הספר של החופש הגדול” ישתתפו כ- 180 אלף תלמידים. התכנית מהווה חלק מהמדיניות של המשרד, “מחנכים מסביב לשעון”, לפיה האחריות על הילדים והנוער אינה מתקיימת רק בשנת הלימודים, אלא גם במהלך החופשות. המטרה להבטיח לילדים ולבני הנוער חופשה בטוחה יותר ומלאת פעילויות מעשירות.

על מנת לאפשר לתלמידים נוספים להנות מפעילויות ערכיות ומשמעותיות נקבע כי משרד החינוך והרשויות המקומיות יממנו יחד את כל פעילות “בתי הספר של החופש הגדול”, בכיתות א’ וב’ לרבות הפיילוט ל- 30 אלף תלמידי כיתות  ג’-ה’ המתגוררים ביישובי הפריפריה. בנוסף, הקרן לידידות תייעד את התקציב שתכננה תחילה להקצות ל”בתי הספר של החופש הגדול” לטובת הקמת “כפר הידידות”. מדובר במתחם חוויתי מיוחד אשר יפעל בנפרד מהתכנית של משרד החינוך ואשר ייועד לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ילדים החולים במחלות קשות, ילדי פריפריה ועוד. התוכנית “בתי הספר של החופש הגדול” תמשיך כרגיל בלא כל שינוי”.

אז הקרן תממן, או שלא? – ניסיתי להבין.

“את הקיטנות – לא, אבל היא תשקיע בקייטנות לילדים שלא כלולים בתוכנית, ובעצם התוכנית תורחב”.

ואם, שאלתי, באופן היפוטתי יחייב בג”צ את משרד החינוך לממן קיטנות גם עבור הציבור החרדי – הקרן תממן או שלא?

תשובה – עדיין אין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות