חרדים זועמים: מדוע הרב אליעזר ברלנד יקיים הדלקה בציון הרשב”י

למרות שהודה והורשע במעשים חמורים בנשים, מנהיג 'שובו בנים' יקיים מעמד הדלקה עליו אחראים גופים ממשלתיים • אחת המתלונות: "בושה שעבריין יופיע על במת הכבוד" • במשטרה ובמשרד לשירותי דת: "אין עילה לפסול את ההדלקה" • מתנגדיו משכו הבקשה לקיים הפגנה: "לאור אוזלת ידה של המשטרה"
חיים טוויל ואריה ריבקינד
י"ז אייר התשע"ח / 01.05.2018 22:14

מנהיג קהילת ‘שובו בנים’, שהודה והורשע בעבירות חמורות בנשים, ידליק מדורה רשמית בהילולת הרשב”י  בל”ג בעומר במירון.

במשטרה, במשרד לשירותי דת ובמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים – האחראים על ההילולא, שתחל מחר (רביעי) בערב, מתנערים מאחריות, כאשר כל גוף מגלגל את האחראיות אל משנהו.

לאורך כל היממה של ההילולא מדליקים רק 20 אדמו”רים ורבנים מדורות על הר מירון, כאשר ברשימה מופיעים האדמו”רים מבאיאן, קרלין, תולדות אברהם יצחק, תולדות אהרון, מתמידים, הרב הראשי לירושלים הראשל”צ הגרש”מ עמאר ועוד.

הרב אליעזר ברלנד, אחד המנהיגים שניהל בשנים האחרונות הדלקה משל עצמו, לא השתתף במעמד הילולת ל”ג בעומר במירון כבר שש שנים, זאת בעקבות בריחתו מהארץ בשל החשדות נגדו, ולאחר מכן בעקבות משפטו ותקופת מאסרו.

השנה, הביקורת הציבורית וההדלקה שיוביל, מעוררת ביקורת קשה.

אדל, אחת המתלוננות נגד הרב ברלנד, אומרת בשיחה עם יקי אדמקר מאתר ‘וואלה’: “זו בושה וחרפה שעבריין מורשע ורודף נשים אובססיבי מעז להופיע על במת כבוד במתחם קברו של מי שיותר מכל מסמל במסורת היהודית דווקא את הקדושה בנושא הצניעות. האם באמת אין גבול לאבסורד?”

אדל הוסיפה: “אני דורשת ממשטרת ישראל והמשרד לשירותי דת שיפעלו כדי לבטל את ההדלקה הזו בהקדם, ויפה שעה אחת קודם”.

במשטרת ישראל אמרו בתגובה כי היא “איננה קובעת את זהות משתתפי האירוע והמדליקים בו, מה גם שאין באמור כל עבירה על חוקי מדינת ישראל ולכן הטענה בהקשר זה אינה במקומה ואינה ברורה כלל”. במשטרה הוסיפו: “משטרת ישראל אמונה על שלומו וביטחונו של הציבור ומשכך מציבה תנאי בטיחות בלבד לחסידויות השונות לקיום ההדלקות הצפויות בהילולה במירון”.

לחרדים 10 נודע, כי מתנגדיו של מנהיג ‘שובו בנים’, שביקשו רישיון לקיים תהלוכת מחאה בשעת ההדלקה, משכו היום את הבקשה.  “לא היינו מוכנים לקחת אחריות”, הם אומרים. “לאור אוזלת ידה של המשטרה בעבר וקוצר ידה של המשטרה להגן על המוחים – הוחלט למשוך את הרישיון”.

המשרד לשירותי דת מתקצב את ההילולה במיליוני שקלים, אבל גם הוא מתנער מהאחריות על ההדלקות.

היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת, עו”ד ישראל פת צוטט מתבטא בחריפות נגד ההדלקה של הרב ברלנד: “היינו מעוניינים לזרוק אותו מכל המדרגות, אבל אנחנו לא הגורם שמחליט מי יהיו אלה שידליקו מדורות במירון. הנושא הזה מטופל על ידי משטרת ישראל”.

הדלקות במירון תשע"ח

במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, חברה ממשלתית הפועלת תחת המשרד לשירותי דת ואחראית על ניהול האירוע, אמרו בתגובה: “הנושא נבדק משפטית, אין עילה לפסול את ההדלקה של הרב ברלנד”.

בני מחלב, ממקורביו של מנהיג ‘שובו בנים’, אמר  בשיחה עם וואלה: “למי זה מפריע? אני מנסה להבין מה הבעיה שהרב ידליק?”

ח”כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה למנוע את מעמד ההדלקה של הרב ברלנד בהילולא. “כיצד ייתכן שאדם מורשע, הנושא את התואר רב והטומן בו אחריות כלפי הציבור ייקח חלק באירוע רב משתתפים, אשר בחלקו ממומן על ידי מדינת ישראל. עצם השתתפותו מעידה על טעם לפגם ופגיעה חמורה בערכים המסמלים את רוח החג, כל שכן את הנשים אשר נפגעו ממנו לאורך השנים. אני קוראת לך לפעול לאלתר ולמנוע את הדלקת המדורה הרשמית המרכזית של הרב ברלנד”.

יו”ר ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשיווין מגדרי, ח”כ עאידה תומא סלימאן, התייחסה לנושא ואמרה: “פניתי גם לשר לשירותי דת, דוד אזולאי, וגם לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן. הדבר הזה מקומם. זו במה שמנוהלת על ידי רשויות המדינה וממומנת על ידי כספי ציבור. עד כמה שאני יודעת המשרד לשירותי דת והמרכז לפיתוח מקומות קדושים אחראים על מניעת הדבר הזה. אבל אני ראיתי בתמונות שנציגים של המשטרה ונציגים של המרכז לפיתוח מקומות קדושים הגיעו לביתו של ברלנד”.

לדבריה, “פנו אליי בנושא נשים וגברים, ובמיוחד מתוך המגזר החרדי, שאמרו כי זה מבזה אותם”.

חשוב לציין, כי אנשי ‘שובו בנים’ היו מעורבים בחודשים האחרונים באירועים של עימותים והתפרעויות במוקדים שונים, בהם קיימו כינוסים ואף הוגשה תלונה בנושא למשטרה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות