היום מוגשת הצעת חוק חדשה: תחבורה ציבורית בשבת

הקלה על המבקשים להתגרש או כרסום במעמד בתי הדין הרבניים? על פי הצעת חוק חדשה שתעלה בוועדת שרים לחקיקה יחויבו בני זוג להגיש בקשה לגישור בטרם הגשת תביעת גירושין • ליבני: "החוק יבטל חשש הנשים מפגיעה בבית הדין" • על הצעת חוק תחבורה ציבורית בשבת נכתב: "משרד התחבורה חייב להשתחרר מהכפייה הדתית"
שרי רוט
א' תמוז התשע"ד / 28.06.2014 23:59

מתקפת הצעות חוק אנטי דתיות: היום (ראשון) תעלה בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק הקובעת, כי תופעל תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע.

הצעת חוק זו תעלה לצד שורת הצעות חוק שמקדמת שרת המשפטים ציפי לבני, שלדברי גורמים בכירים במשרד לשירותי דת מנתקות מכל סמכות את בתי הדין הרבניים ומחלישים את כוחם.

בהצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת של ח”כ ניצן הורוביץ מוסבר: “משרד התחבורה חייב להשתחרר מהכפייה הדתית ולאפשר תחבורה ציבורית מסודרת גם בסופי שבוע. זה שירות חיוני בעל חשיבות חברתית וסביבתית גדולה: אפשרות תנועה לכל מי שאין לו מכונית או לא יכול לנהוג, וצימצום תאונות הדרכים. ההתלהבות בשטח מאוטובוס השבת של מרצ מוכיחה עד כמה השירות הזה נחוץ”.

לדבריו, ביוזמת נציגי מרצ כבר התקבלו במועצות הערים של תל אביב, הרצליה, רעננה וכפר סבא, החלטות לקידום תחבורה ציבורית בסופי שבוע – אך משרד התחבורה מתנגד.

בתוך כך, מפלגת מרצ הפעילה בשבת שירות חינם באוטובוסים המסיעים תושבים מאזור השרון לחוף הים בתל-אביב. ההסעות נערכות במסגרת המאבק לקידום החוק לתחבורה ציבורית בשבת.

במקביל צוות מיוחד בראשותה של שרת המשפטים ציפי ליבני, גיבש הצעת חוק שיבטל את ‘מירוץ הסמכויות’ בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה. הצעת החוק תתן למעשה עדיפות אוטומטית לבתי הדין לענייני משפחה על פני הרבניים.

על פי המצב הנוכחי בני זוג המעוניינים להתגרש ממהרים להגיש תביעות משפטיות באחת משתי הערכאות האפשריות: בית הדין או בית המשפט. בן הזוג המגיש ראשון את התביעה בערכאה השיפוטית הנוחה מבחינתו מקנה לה את הסמכות לטיפול בתביעה.

לפי טענות יוזמי החוק החדש, מציאות זאת מסלימה את הסכסוך בין בני הזוג, מייצרת דיונים רבים סביב שאלת הסמכות, ופוגעת בילדים החשופים למאבק ארוך ולעתים גם מכוער. על פי ההצעה החדשה, בני זוג המבקשים להתגרש יחויבו תחילה להגיש בקשה ליישוב הסכסוך, ובתום פגישת גישור יוכלו להחליט האם להגיש כתב תביעה והיכן.

סעיף נוסף בחוק החדש מקנה לכל צד נגדו הוגשה תביעת גירושין לבית-הדין הרבני – את האפשרות להגיש תביעה בעניינים הנלווים לבית-המשפט לענייני משפחה תוך 30 יום, ובכך להקנות לבית-המשפט את סמכות הדיון בנושאים הללו.

השרה ליבני אמרה על ההצעה שתוגש היום לוועדת השרים לענייני חקיקה: “גישור לפני שמגיעים לבית המשפט יאפשר הזדמנות לבני הזוג למצות את האפשרות להתגרש ברוח טובה והסכמות ככל הניתן. גירושין הינם אירוע קשה בכל מצב וסיבה להפוך אותם לקשים אף יותר באמצעות התדיינות מתוחה בבית המשפט.

“החוק החדש מציע פתרונות שיאפשרו לשני הצדדים לממש את זכויותיהם באופן הטוב והפשוט ביותר, יבטל את חששן של הנשים מפגיעה אפשרית בבית-הדין ויאפשר דיון שקול ומעמיק בין בני הזוג ובכך יקל על התהליך הקשה רגשית גם כך”.

גם חברת הכנסת ד”ר עליזה לביא התייחסה לחוק החדש ואמרה: “זו הזדמנות היסטורית לביטול המרתון שמביא להרס משפחות, ולפגיעה מיותרת בילדים. הגיע הזמן לשים סוף למצוקת המירוץ לגט ולשלב תהליכי גישור בבתי הדין”.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, הודיע ביום חמישי בשיחה עם ערוץ 7, כי מפלגתו תטיל ערר על כל הצעות החוק שמטרתם – פגיעה בבתי הדין הרבניים או שינוי סטטוס קוו בענייני דת ומדינה.

“כמה מהחוקים שעולים לדיון מנסים לשנות את האיזון שקיים היום בין בתי המשפט לענייני משפחה לבתי הדין הרבניים, באופן שיחליש באופן משמעותי את הרבניים. כך גם חוק התחבורה הציבורית בשבת שהוא בניגוד מוחלט לסטטוס קוו”, אמר בן דהן.

יצוין, כי בהסכם הקואליציוני שנחתם בין ‘הבית היהודי ל’ליכוד ביתנו’ נקבע כי כל חוק הנוגע לדת ומדינה חייב להתבצע בתיאום עם ‘הבית היהודי’. כן נקבע כי המפלגה תוכל להטיל וטו על הצעות החוק כאלה – מה שימנע קידום שלהן בכנסת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות