ממחקר רחב היקף שנערך במכון גוטמן, בקרב 1,010 משתתפים שהיוו מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית – עולה כי 83% מהחרדים לא מתייחסים ליום העצמאות כאל יום חג, לעומת 64% שלא רואים ביום השואה יום אבל.
פרופסור תמר הרמן ואור ענברי ממרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות, עיבדו לקראת יום העצמאות את הנתונים, שפורסמו בחדשות 2 – מתוך מחקר רחב היקף שעוסק באוכלוסייה החרדית, במסגרת התכנית לחרדים בישראל במכון.
לפי הנתונים, רק 8% מהחרדים שהשתתפו במחקר “הסכימו מאוד” עם הקביעה שיום העצמאות הוא יום חג, ועוד 9% השיבו כי הם “די מסכימים” לקביעה זו. 16% אמרו כי הם “לא כל כך מסכימים” ו-47% השיבו כי אינם מסכימים עם האמירה הזו כלל.
עם זאת, החוקרים מצאו הבדלים ביחס לשני הימים לפי חתך גילאים: במסגרת המחקר הנשאלים חולקו לארבע קבוצות גיל – 24-18, 44-25, 54-45 ו-55 ומעלה. החוקרים גילו, כי קיימים הבדלים משמעותיים בתפיסות בין שתי הקבוצות הצעירות יותר (עד גיל 44) לבין הציבור החרדי המבוגר יותר.
רק כ-17-15% מבין החרדים מגיל 44-18 מציינים את יום העצמאות באופן חגיגי. אצל המבוגרים תמונת המצב מעט שונה: 27-23% מזדהים עם יום העצמאות.
קיימים הבדלים נוספים בין קבוצות חרדים שונות גם על רקע עדתי: בעוד שעבור 12% מהחרדים האשכנזים יום העצמאות הוא יום חג, יותר מ-30% מהחרדים הספרדים תופסים מגדירים את יום העצמאות כיום חג.
המחקר בדק גם את היחס ליום הזיכרון לשואה: 21% מהחרדים מסכימים מאוד עם הקביעה כי מדובר ביום אבל, 15% “די מסכימים”, 24% השיבו כי הם “לא כל כך מסכימים” ו-40% לא רואים ביום הזיכרון לשואה כיום אבל עבורם.
גם בשאלה זו יש הבדל בין הגילאים: בקרב הדור המבוגר, בני 55 ומעלה, למעלה ממחצית מהחרדים רואים את יום השואה כיום אבל, בעוד שבקרב הדור הצעיר ביותר שנבדק, בני 24-18, רק שליש רואים את יום הזיכרון לשואה כיום אבל.
במפתיע, ההבדלים לפי המוצא והעדה קיימים גם כלפי מידת ההזדהות עם יום השואה: בעוד שרק 26% מהאשכנזים שרואיינו לטובת המחקר ציינו כי יום השואה הוא יום אבל עבורם, דווקא כמחצית מהספרדים רואים את יום השואה כיום אבל.