שבוע האבל הוכיח: הציבור החרדי מחרים את מנהיג ‘שובו בנים’

יוסף גרינבוים
|
ל' ניסן התשע"ח / 14.04.2018 23:56
הרב אליעזר ברלנד ישב ‘שבעה’ בביתו בירושלים, אחר פטירת אחיו • למרות שאנשי ‘שובו בנים’ ניסו לשכנע אדמו”רים, רבנים ואישי ציבור להגיע – הם נחלו כישלון מביש • עסקן חרדי: “הפעילו עלי לחצים עם טלפונים ללשכה, שאבוא לנחם והם ציבור מאוד גדול. בקיצור ‘אישית לוחצת’. השארתי אותו לא מנוחם” • מתנגדיו: “הוא נוכח בפעם הראשונה, עד כמה הוא אכן דחוי ומוקצה” • חסידי ברסלב שיגרו מכתבי מחאה ל’המודיע’ בגלל כתבה

שבוע ה’אבל’, במהלכו ישב מנהיג ‘שובו בנים’ ‘שבעה’ בביתו ברחוב החומה השלישית בירושלים, אחר פטירת אחיו הרב יחזקאל ברלנד ז”ל, רבם של היישובים נהורה ויד נתן, סיפק הוכחה ברורה כי מנהיגי הציבור החרדי מחרימים את הרב אליעזר ברלנד – שהודה, הורשע וישב בכלא בגין ביצוע מעשים חמורים בנשים.

ימי האבל אחר האח שנפטר בחול המועד פסח, החלו מיד במוצאי שבת, אולם למרות בקשות של אנשי קהילת ‘שובו בנים’, מאדמו”רים, רבנים וראשי ישיבות להגיע לניחום האבל – ההחרמה הייתה כוללת.

מלבד שני אדמו”רים – תולדות אברהם יצחק וספינקא-בני ברק – כמו גם כחמשה רבנים בלתי מוכרים, לא הגיעה אף אישיות חרדית לנחם. גם נציגי ועסקני הציבור החרדי הדירו רגליהם מבית מנהיג ‘שובו בנים’, ולא הביעו תנחומים.

כך, למשל, סיפר בסופהשבוע עסקן חרדי ידוע: “אתמול הפעילו עלי לחצים עם טלפונים ללשכה ולכל מיני תמימים אצלנו, שאני אבוא לנחם והם ציבור מאוד גדול וכו’, וסיפרו שכל האדמו”רים באים וכדאי לי לבוא. בקיצור ‘אישית לוחצת’. כמובן השארתי אותו לא מנוחם…”

מתנגדיו של הרב אליעזר ברלנד אומרים לחרדים 10: “הוא נוכח, אולי בפעם הראשונה, עד כמה הוא אכן דחוי ומוקצה בציבור החרדי. אף רב, אף אדמו”ר, אף איש ציבור חשוב – לא הגיע! לא מחוגי חסידי ברסלב, גם לא מאלו שחתימתם אינה מתנוססת על מכתב המחאה וההוקעה, ולא מחוץ לה. אף אחד”.

הם מדגישים: “לא מדובר ב’עצרת תמיכה והזדהות’, לא מדובר ב’טקס קבלת פני רבו ברגל’, בסך הכל מצוות ניחום אבלים, מצווה שהיא אפילו אנושית. רבנים גדולים ונכבדים באים לפעמים לנחם גם פורקי-עול, בניחום אבלים אין שום מידה של הזדהות או הסכמה עם מעשיו ודרכו של האבל שאותו באים לנחם – ובכל זאת: אף אחד לא בא. וזה קרה למרות מסע לחצים אדיר ומסיבי כמעט על כל מי ששמו מופיע ברשימת הרבנים והאדמו”רים”.

הרב ברלנד

כישלון מביש. הרב ברלנד. צילום: Yonatan Sindel/ Flash90

לדבריהם, “האדמו”ר מתולדות אברהם יצחק, שמעולם לא חקר את הפרשיה לעומק ואין הוא מסוגל להעלות על דעתו עד היכן הדברים מגיעים – זוהי ה’הצלחה’ היחידה שלהם בשבוע ניחום האבלים, שהיה עבורם ששה ימים מלאים, דחוסים ומתישים, של דאגה אחת ויחידה: כיצד הופכים את האבל הזה למופע יחצ”ני”.

הם מוסיפים: “איפה ולו רב אחד מכל הרדיוס העצום של מרחק מספר דקות הליכה משכונת החומה השלישית, רדיוס שמלא וגדוש בעשרות, אולי מאות, של רבנים, אדמו”רים, מורי הוראה, ראשי ישיבות – לאן הם נעלמו? לאן? לא יום אחד, יומיים, או שלושה, אלא למשך שבוע שלם”.

מכתבי מחאה ל’המודיע’

עיתון ‘המודיע’  היה היומון החרדי היחידי שפרסם כתבה על פטירת האח, תוך איזכורו של הרב ברלנד, לצד מודעה.

פרסום הכתבה והמודעה ב’המודיע’ גררו מכתבי מחאה.

“לכבוד הרה”ח אליעזר קנאפף, נכד קדוש ישראל הרה”ק רבי נחמן מברסלב זיע”א”, כתבו שניים מחסידי ברסלב. “מאד תמהתי על הכתבה המוזרה היום בהמודיע על הרה”ג ר’ יחזקאל ברלנד, שהבאתם שם מאחיו אליעזר… ומאוד תמוה על עיתון מכובד כהמודיע, שמחנך על ערכי קדושה וטהרה – גם בענייני קדש עצמך במותר לך – לפרוץ גדר ולהראות דוגמא לצעירי הצאן בזלזול בערכי הקדושה, להביא אדם כזה.. ובפרט שקילקל את כל המסורה של ברסלב והבאיש את ריחה של סבך הגדול מוהר”ן זיע”א.

“וגם מאד תמוה על מערכת הביקורת שכידוע קיימת בעיתונכם, איך שיצא תקלה כזאת תחת ידכם, דבר שגורם חילול שם שמים ברבים, לאחר שבית דין גבה עדויות ופרסמו פסק דין בגיבוי כל רבני ברסלב”.

המודיע, ברלנד

 המודעה שפורסמה ב’המודיע’

חסיד נוסף – נין של חסיד שנולד למשפחה גוראית בפולין והיה מקורב כל ימיו לאדמו”רים לבית גור – כתב: “כחסיד ברסלב וכמי שיש לו כבוד לגור ולערכיה כמו גם לעיתון המודיע, תמהתי לראות שהזכירו את אותו ברלנד עם תארי כבוד, כאילו מוכשר הוא לבוא בקהל. הרי ידוע בשער בת רבים כי כל רבני ברסלב יצאו נגדו בריש גלי…

“אין אני בא לשפוך זעם ולשבור כלים, או חס ושלום להתלהם ולאיים כהנה וכהנה על ביטולי מנויים וכדומה, כי אם להביע את כאבי על כך שהעיתון היחיד שמייצג ערכים תורניים, ערכי קדושה וצניעות, בשונה ממתחריו, נפל קרבן למניפולציות – כאב על כך שהעיתון היחיד אותו חשבתי לעיתון כשר ללא עוררין מוכתם על ידי כתבה” זו.

מקהילת ‘שובו בנים’ לא התקבלה תגובה. לכשתתקבל – נפרסמה.