מכה לשר כץ: הפתיחה של קו ת”א ירושלים תידחה בשישה חודשים

שייע קליין
|
ו' אדר התשע"ח / 21.02.2018 11:10
שר התחבורה לחץ שקו הרכבת החדש מת”א לירושלים ייפתח לקראת פסח, אבל פגישה בין המפכ”ל למנכ”ל הרכבת העלתה: בעיות בטיחות יגרמו שהקו יחל לפעול רק בספטמבר • הרכבת: “להערכתנו, ההפעלה צפויה להידחות בכ-6 חודשים”

מכה לשר ישראל כץ: קו הרכבת המהיר לירושלים, שהיה אמור לצאת לדרך בערב פסח – יתעכב בכחצי שנה.

שר התחבורה, ישראל כ”ץ, התחייב בעבר כי הרכבת תיפתח לתנועת הנוסעים בערב החג אולם הבוקר דיווחה הנהלת הרכבת לבורסה: “נכון למועד זה, טרם התקבלו כל האישורים הרגולטורים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים… לפיכך, להערכת החברה, הפעלה כאמור צפויה להידחות בכ-6 חודשים וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים”.

בפגישה שהתקיימה אמש (שלישי) בין מפכ”ל המשטרה, רוני אלשיך, לבין מנכ”ל הרכבת, שחר איילון, העלו כוחות החילוץ וההצלה דרישות בטיחות בפני רכבת ישראל.

לפי דיווח בדר מרקר, בכירי המשטרה, מד”א ומכבי אש שנכחו בפגישה הביעו עמדה שלפיה לא ניתן לאפשר נסיעה בצורה סדירה בקו החדש לירושלים מבחינה בטיחותית, בשל צורך לבחון תרחישים שונים של סכנות אפשריות בקו החשמלי הראשון של רכבת ישראל, וכן בשל הצורך לבצע אימונים כמו חילוץ נוסעים מרכבת תקולה.

בדיקות אלה לא נערכו עד כה, למרות שהתהליך בין הרכבת לבין גורמי ההצלה החל לפני יותר משנתיים, וחלק מהתנאים שהציבו במשטרה היו ידועים לרכבת עוד קודם.

עם זאת, לפי דה מרקר, במשטרה מאשרים לרכבת לבצע נסיעות הרצה ‘מיוחדות’, בכפוף למגבלות שונות, כאשר כל נסיעה תצריך אישור פרטני ונוכחות של פקחי בטיחות במקום. הנסיעות יתואמו עבור קבוצות רשומות מראש.

לאור זאת,  ייתכן שיתאפשר לערוך ‘השקה’ לקראת החג, אבל הקו ייפתח לנסיעות סדירות רק בעוד חצי שנה.

ברכבת ישראלים אומרים כי העבודה על הקו נמשכת בתכליתיות ובנחישות, ובכלל זה השלמת הנחת המסילות, הקמת אמצעי החשמול והמוכנות לנסיעת רכבות. “נסיעות המבחן בקטעי הקו המחושמלים כבר החלו, הסמכת הנהגים נמצאת בעיצומה וצוותי תחנת ירושלים-נבון משלימים את ההכנות לפתיחת התחנה”, נמסר מהרכבת.

זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה בירושלים מתוכנן להיות על 28 דקות. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקל.