נגמרו הימים שחרדים שומעים עלבון ושותקים
התרגול האחרון שהעברתי באוניברסיטה היה מפרך. ההכנה, הריכוז והמענה על שאלות הסטודנטים המוכשרים דרשו לא מעט ממשאבי הקוגניטיביים.
זו הסיבה שעם עלייתי על האוטובוס הבין-עירוני לכיוון תל-אביב, חשתי ששעה של מנוחה ורוגע לפני.
בזווית עיני, קלטתי, את גדי, ידיד, דוקטורנט לעבודה סוציאלית, חרדי גם כן, המתיישב בטור הכיסאות שלצידי. הוא היה בעיצומה של שיחה ואני הנהנתי לו בראשי לשלום ותכננתי לשקוע בסוג של תנומה. אלא שאז נשמע קולו של הנהג: “הבחור עם הטלפון, השיחה שלך תימשך בטח עד תל-אביב, אני מבקש ממך להתחשב ולא להפריע ליושבים סביבך”.
גדי הרים את ראשו, פגוע בעליל, המשיך לשוחח וכעבור דקות ספורות סיים את השיחה.
ראיתי אותו קם ממקומו ופוסע לכיוון הנהג.
סליחה, דיברת אלי? הוא שאל בנימוס.
כן, אמר הנהג בתקיפות, אתה מפריע לנוסעים שלי.
מדוע שאל גדי, עדיין בתמימות כנה, אני לא רשאי לשוחח בטלפון באוטובוס? ובכלל מדוע אתה סבור שאני אקיים שיחה עד תל-אביב?
“זה לא האוטובוס לבני ברק פה”, ענה הנהג בכעס.
בשלב זה התרוממתי ממקום מושבי כשדמי מציף את פני: “מדוע אסור לו לשוחח בטלפון, איך זה קשור לאוטובוס לבני ברק?”
הנהג הרים את ראשו – ואמר: “האם שכחת לקחת את הכדורים שלך הבוקר?”
חרף הטיעון העמוק והאינטלגנטי החלטנו להתאמץ ולא להרפות. שאלנו אותו שוב, באיזו זכות הוא מבקש מנוסע שמשוחח בשקט – אגב, הייתה זו שיחה מקצועית בתחום עיסוקו של העו”ס – נוכח כולם ‘להתחשב בנוסעים’, ושוב, איך זה קשור ל’אוטובוס לבני ברק’?
הנהג טען כי הוא ‘מגן על הנוסעים שלו’, וכי הוא תמיד מבקש מהנוסעים לא לדבר [מה שנכון], אך אנו לא יכולנו שלא לחוש כי הפנייה הישירה לנוסע בעל החזות החרדית, כמו גם האיזכור המוזר של האוטובוס לעיר החרדית הגדולה, לא הגיע משום מקום.
בשלב זה הרים הנהג את ראשו ואמר: “לא מעוניין לדבר על זה, תעזבו אותי, תרפו ממני”.
“מדוע שנרפה ממך”, שאלתי, “אתה פתחת בתגרה המילולית המיותרת הזו”. או במילים פשוטות יותר: אתה התחלת.
“אבל אתה התחלת, אבל אתה התחלת”, צעקתי שוב כילד.
“תתלוננו עלי”, אמר הנהג.
לא התלוננו.
זה לא שווה את הזמן ואת המאמץ. אבל הפולמוס הלא נעים הזה שארע באוטובוס הבין-עירוני לימד אותי שני דברים חשובים:
א. אין זה משנה שרמת השכלתו של גדי – כפי הנראה – עולה עשרת מונים, אם לא למעלה מכך, על זה של נהג האוטובוס [ואינני מתכוון חלילה לזלזל בקהל הנהגים, כמובן], הלה סבור כי אם לפניו חרדי רשאי הוא לעלוב ולפגוע בו.
ב. נגמרו הימים שחרדים שומעים עלבונות ושיח של התנשאות והם – ממשיכים לשתוק.
-
“בשלב זה התרוממתי ממקום מושבי כשדמי מציף את פני:” – מה אתה מתערב? טיפוס חם ועצבני!
“אבל אתה התחלת, אבל אתה התחלת”, צעקתי שוב כילד. – אה ילד -
נזכרתי בבדיחה.. אחד שאשתו שלטה בו.. מדי פעם כשהיתה כועסת עליו.. היה בורח ומסתתר מתחת לשולחן עד יעבור זעם.. דפוס קבוע.. יום אחד היא הגיעה לאחר הצעקות עליו ולאחר שהסתתר מתחת לשולחן.. הרימה את המפה ודרשה ממנו לצאת.. הוא השיב לה מכוווץ מתחת לשולחן אך בתקיפות: עד כאן.. לא אצא.. פה אני בעל הבית.. אליעזר היקר אתה מספר גבוה גבוה שיותר לא מבליגים לפגיעה בחרדים
אבל ברחת מתחת לשולחן העזת לענות לו.. ממש מדהים.. אמיץ ביותר.. ונשארת מתחת לשולחן בלי אומץ להגיש תלונה.. למה? ואיזה ערך יש למה שענית לנהג.. ללא שתגיש תלונה נגדו.. הוא בסך הכל יידע.. שאפשר להמשיך ולדרוך על חרדים.. עדיף היה שלא היית עונה לו כלל.. יצרת יותר נזק מתועלת.. לא מצליח להבין מה רצית במאמר שאתה כותב.. -
באמת כשאלו המכנים את עצמם חרדים ימשיכו לענות לנהג כמו שהכותב תיאר זאת “צעקתי שוב כילד”
וזה שיש לו תואר ביד לא מעלה את רמתו האישית שנשמעת נמוכה משל הנהג,
הכותרת מבזה כל חרדי באשר הוא ואני ממליצה לאתר להוריד את הכתבה המבישה הזאת -
לשמוע ולשתוק
ודווקא כן להתלונן!
אבל כלפי הנהג כן לשתוק, מה יעזרו וויכוחים? -
כאשה חרדית שנוסעת באוטבוסים אני מסכימה עם הנהג לא יתכן שהנוסעים צריכים לסבול במשך נסיעות ארוכות שיחות של נוסעים ולפעמים זה נמשך יותר משעה נסיעה ותחשבו לרגע שכמה נוסעים משוחחים בטלפון באותו זמן איך זה נשמע? מקהלה של דיבורים יש נוסעים שרוצים שקט ואי אפשר לאלץ אותם להקשיב לשיחות בעל כורחם וגם לנהג זה מפריע
-
אם הציבור החרדי היה מראה כח לא היו כ”כ משפילים אותנו בכל מקום. צריך להתלונן על כל נהג שעושה שטויות וכך הנהגים ילמדו בבית הספר לחיים. תודה על הכתבה שאולי תעלה את הביטחון עצמי לנוסעים שנפגעו או לנוסעים שרואים שפוגעים בחברים שלהם החרדים. תודה רבה.!
-
שני קונילמל עומדים על זכותם לדבר בטלפון פששששששש…