האם הפניה של לפיד לבג”צ תציל את הח”כים מלילות משעממים?

שרי רוט
|
י' טבת התשע"ח / 28.12.2017 01:34
אחרי שמיצו את מריטת העצבים המכונה “הליך דמוקרטי”, מתכוונת האופוזיציה, או לפחות ‘יש עתיד’ שבתוכה, למצות גם את ההליך המשפטי • הזעם על הצעד מגיע מכיוון מפתיע: יו”ר הכנסת • “אני מודיע כאן ועכשיו”, הבהיר הערב שאם תיערך פניה לבג”צ, הוא לא מתערב יותר בנושאי פיליבסטר (סעיף 98)

אחרי שעות וימים רצופים של דיוני מליאה סביב חוק ההמלצות, רק משום הרצון לכבד את ההליך הדמוקרטי ולמצות אותו, אך מפתיע הוא לקבל הודעה לפיה מתכוונת ‘יש עתיד’ להגיש, מחר בבוקר, עתירה לבג”צ נגד החוק.

בהודעה נאמר כי “מפלגת ‘יש עתיד’ באמצעות ח”כ קארין אלהרר תגיש מחר בבוקר בג”ץ כנגד חוק ההמלצות”.

לדברי ח”כ אלהרר “החוק הבזוי שעבר אתמול בערב משחית את ספר החוקים של מדינת ישראל. חוק פרסונאלי שנועד להגן על אדם אחד בלבד, שמתרוצץ בין חקירות. אנחנו לא נאפשר לדבר הזה להלך אימים על משטרת ישראל”.

בעתירה נכתב כי  “החוק פוגע פגיעה – קשה ומהותית – בעיקרון השוויון בפני החוק, שעה שהוא קובע דין אחד להליכי חקירה המתבצעים ללא פרקליט מלווה, ודין אחר להליכי חקירה המתבצעים עם פרקליט מלווה”.

“האיסור הגורף על פרסום ההמלצות פוגע פגיעה – אנושה ממש – בזכות הציבור לדעת, בחופש העיתונות, ובחופש הביטוי הפוליטי. כאמור, פרקליט מלווה חקירה משטרתית בתיקים משמעותיים ומורכבים, כאשר תיקים אלה הם בעיקר חקירות של אנשי ציבור”.

הערב, מעל דוכן הכנסת, הודיע יו”ר המפלגה יאיר לפיד את ההודעה. 

“מחר בבוקר, ב-8:00, אם החוק הזה יעבור, יש עתיד תהיה בבית המשפט העליון ותגיש בג”ץ נגד החוק הזה, הוא כתוב, הוא מוכן והוא יוגש”

במהלך דבריו פנה לפיד לחברי הקואליציה ואמר: “חברי בקואליציה, נניח שאתם תומכים בחוק, ונניח ששכנעתם את עצמכם שהחוק הזה הוא טוב, ששווה לכם לעצור את כל עבודת הכנסת העיקר שיהיה חוק כזה. איך אתם תומכים בכל היתר, בכך שהדיון הלך לוועדת הפנים ולא לחוקה למרות שאתם יודעים שזה לא נכון, איך אתם תומכים בכך שיהדות התורה, בהזדמנות חגיגית זו כבר מעבירה על הראש שלכם את חוק השבת את חוק המרכולים, כל הסחטנות הרגילה. כי הם יודעים שאתם בני ערובה, כי הם יודעים שראש הממשלה מבוהל ומבועת וייתן להם כל מה שהם רוצים. איך אתם חיים עם נאום החמוצים ונאום הגבות ועם זה שהדלקת נרות חנוכה זו הזדמנות להסתה”.

“לא מעניין אתכם הציבור, הציבור לא מופיע בחוק הזה. מי שקרא אותו יודע שאין שום קשר בין הציבור לבין החוק. נשאר נסיון הפחדה עברייני על משטרת ישראל, על רשויות החוק והאכיפה בישראל וגם על כנסת ישראל. עבריינים עושים תמיד אותו הדבר ,קודם אומרים אין כלום, אחר כך מאיימים על החוקרים ובסוף מנסים לשנות את חוקי המשחק. זה מה שאנחנו רואים פה היום”.

 מי שזעם על הפניה לבג”צ היה יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, שעבר לדבריו “ויכוחים לא קלים על ‘למה לא אפשרתי להפעיל את סעיף 98 ולמה אפשרתי לנהל דיון של 45 שעות'”…רק כדי לגלות שבסופו של הליך ‘דמוקרטי’ יוזמי הפיליבסטר שעצבן ח”כים לא מעטים מתכננים לנקוט באפיק המשפטי. בבחינת, גם מזה וגם מזה אל תרפה…

“אני מודיע כאן ועכשיו אם אחרי ההצבעה תהיה פניה של מי מחברי הכנסת לבג”צ אני מודיע כאן שאני לא מתערב יותר בעניין סעיף 98”.

שרת המשפטים אילת שקד שנאמה הערב במליאה הטיחה בלפיד “כשאתה עומד פה ואומר שתפנה לבג”ץ, אתה משפיל את הכנסת הזו. אתה הורס את הרשות המחוקקת.

”בתור חברת כנסת, אני מתביישת. אחרי אינספור דיונים, אתה רץ לבג”ץ. בושה וחרפה”, אמרה השרה שקד.

אז אולי, אחרי הכול, הקואליציה צריכה לשמוח על הפניה מחר לבג”צ. זה יציל אותה מלילות משעממים ומורטי עצבים בשבוע הבא, ובשאר שבועות המושב…