מבקר המדינה בודק: האם מפלים חרדים בקייטנות החינם בקיץ

ח"כ אמנון כהן: "פירון מקדם אפליה" • "השלטון המקומי בגד במסייעים לו, נתחשבן אתו על שתיקתו נוכח האפליה" • ח"כ אזולאי: "היועץ המשפטי שותף-עבירה של פירון" • גפני: "פירון איים שאם החוק יחייב לתקצב בשווה - הוא ישנה את החוק"
יוני גרין
כ"ו סיון התשע"ד / 24.06.2014 14:14

נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, בודקת בימים אלו את אפליית החינוך החרדי והערבי מתכנית ‘בית ספר של החופש הגדול. זאת, לאור תלונתו של ח”כ דוד אזולאי.

כך התברר היום (שלישי) בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת.

יו”ר הוועדה, ח”כ אמנון כהן ציין כי בדיון בשבוע שעבר, סירב השר שי פירון להרחיב את תכנית הקייטנות-בחינם גם לילדים חרדים וערבים, ובכך הוא יוצר אפליה מובנית על גב ילדי ישראל. “אלוף בהרחבת פערים חברתיים”, אמר.

כהן נזף בנציגי מרכז השלטון המקומי, שלא התנגדו לאפלייה, ואמר כי ציפה שראשי הרשויות יתקוממו על אפליית חלק מתושביהם, משלמי הארנונה והבוחרים שלהם. “מחר השלטון המקומי ירצה את עזרתנו כחברי-כנסת במענקי איזון וכדמה – ואז הוא יקבל את התשובה, נתחשבן אתו על שתיקתו-זאת”, ציין.

כהן דרש לקבל לידיו את ההסכם שנחתם בין המשרד לבין קרן הידידות שמממנת קייטנות אלו, ואת כל תהליך האישור הממשלתי למענק כספי זה.

ליאורה שמעוני, נציגת המבקר, הוסיפה כי נציבות תלונות הציבור החלה לטפל במהירות לטפל בתלונת ח”כ אזולאי, ותבדוק האם ההחלטה סבירה והאם התקבלה בהליך תקין. “ביקשנו תשובות דחופות ממשרד החינוך, כדי להתערב עוד לפני תחילת הקייטנות בשבוע הבא”, הבטיחה.

ח”כ דוד אזולאי: “פנינו בנימוס ובכבוד לשר, והוא לא טרח אפילו להחזיר תשובה, כנראה שזה החינוך שלו. פירון התפאר ברפורמות למען שוויון, אך כל-כולן אפליה בוטה ומכוערת. ילד בחינוך הממלכתי יזכה לקייטנה חינם, ושכנו שבחר בחינוך החרדי – לא יזכה לכך. פניתי ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי התייחסותו לכך, אך כנראה שילדים חרדים אינם חשובים בעיניו, ובכך הוא שותף-עבירה של השר פירון”.

חברו לסיעה, משולם נהרי, אמר: “החינוך הציבורי אכן זקוק לחיזוק – אך לא במחיר פגיעה במערכות חינוך אחרות מפוארות. לא-לחינם במשך השנים אנשים שלחו ילדיהם לחינוך הפרטי, כי החינוך הציבורי לא היה מספק. השר פירון מוציא את ילדינו מכלל ילדי ישראל, ואפילו בימי שולמית אלוני כשרת חינוך, לא הייתה התנהלות כזאת”.

ח”כ משה גפני : “אפילו קולו של הייעוץ המשפטי במשרד החינוך שפעם נלחם על דעתו המקצועית – נדם. בחוק יסודות-התקציב נקבע כי את החינוך העצמאי יש לתקצב בשווה, אך השר פירון איים עלי שאם אומר זאת בוועדה – הוא ישנה את החוק. על הייעוץ המשפטי במשרד לומר לשר כי כל עוד זה החוק – עליו לתקצב בשווה גם את החינוך החרדי”.

עו”ד משה אלמליח, לשעבר מנכ”ל רשת החינוך המעין התורני, גילה כי במשך שנים מתרחש קיצוץ עמוק ומתמשך בתקציבי החינוך החרדי להצטיידות, הסעות ובינוי.

גם ח”כ חנין זועבי  קבלה על אפליית מוסדות חינוך ערביים רבים מהתכנית, בגלל שאינם בחינוך הרשמי, ואמרה: “מדובר במעשה נקמנות. לא פותרים בכפיה, בירוקרטיה או בשרירות, עקרונות של זהות”.

עאוני בטחיש, מנהל בי”ס אלמוח’לס בנצרת הוסיף כי כ56% מתלמידי נצרת וכ-70% מתלמידי חיפה הערביים, לומדים במוסדות החינוך מוכר-שאינו-רשמי, כי המדינה פשוט לא הציעה להם מוסדות מתאימים. “על פי החוק, במקום שהמדינה איננה יכולה להציע חינוך חינם, עליה לסבסד את החינוך הפרטי. בניגוד לטענות השר המוכר שאינו רשמי איננו מקשה אחד, יש בו חינוך כנסייתי, חינוך חרדי, ואפילו בי”ס הריאלי בחיפה”, הדגיש.

נציג מרכז השלטון המקומי, פיני קבלו, השיב לדברים הקשים שהוטחו בו ואמר: “ראשי הרשויות מיישמים מדיניות המחליטים. העליתי את הבעייתיות של המהלך, והצגתי זאת בפני השר – אך הוא התעקש. לדעתי אפשר עדיין לתקן זאת”.

יהודית קדש, מנהלת אגף החינוך היסודי במשרד החינוך השיבה כי בתכנית החדשה כלולים 250 רשויות בהם בי”ס ממלכתיים, ממלכתיים-דתיים, 16 בתי-ספר בחינוך חרדי, וכן מוסדות חינוך ערבי דרוזי וצ’רקסי. “אין מדובר באפליה, כי יש פה נציגות לכל המגזרים. המוכר-שאינו-רשמי אינו יכול להצטרף כי מראש הוגדר שהתכנית מיועדת לחינוך הציבורי, אך כל בי”ס מוזמן בכל עת להצטרף לחינוך הציבורי”.

דורית מורג, היועצת המשפטית של משרד החינוך טענה כי מאז ומעולם הועדף החינוך הציבורי, כולל בגיבוי פסקי בית המשפט העליון. לדבריה, חלק מפסקי-דין אלו אפילו חייבו את המדינה להעדיף את החינוך הרשמי. “לשר יש סמכות לתת עדיפות לחינוך הציבורי מכוח סעיף 11 בחוק חינוך ממלכתי, בה נקבע כי השר מוסמך לקבוע תקציבים ונהלים, ומכוח זאת ניתן להחליט גם על אפס תיקצוב. בכל מקרה, מדובר על תכנית תוספת בלתי-פורמלית, ולכן חוק יסודות-התקציב לא חל עליה”, טענה.

לדברים אלו הצטרפה גם אורית קורן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאמרה כי התכנית איננה חלק מתכנית הלימודים הפורמלית, והעדפת החינוך הציבורי לגיטימית הן בחוק והן בפסיקות בתי המשפט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות