אתה ‘פלג’ אמיתי או ‘עצניק’ בכורסה?
יציאתם של אנשי ‘הפלג הירושלמי’ ה’עצניקים’, אל רחובות ישראל ואל הפומביות הישראלית מעלה את אחת משאלות הזהות המרתקות שמתרוצצת, וכאילו מתעוררת מחדש מעת לעת בקרב קבוצות ופלגים ברחוב החרדי.
שכן’ מלבד התמונות הססגוניות של נערים רטובים ורוקדים על כבישי ישראל ניצבת השאלה המרכזית: מיהו ‘עצניק’?
עשרה ימים קודם ההפגנות, שח לי אברך ברכפלדי ספרדי במתק לשון, כי הגיע למסקנה – ‘עצניק’ הוא.
“לא רק אני”, אמר לי בירכתי בית הכנסת, “חלק ניכר מבני התורה הבינו בעת האחרונה כי זו הדרך הנכונה, אנחנו נלחמים על התורה” [התיירה, בלשונו]. הוא גם הוסיף בלחש, כי הוא לא חושש לגלות את דעתו בפני כל, ואין הוא חת מפני איש.
יישר כח, אמרתי והתעניינתי, האם בנך מתייצב בלישכת הגיוס?
-“כן”, הוא השיב. “בכל זאת רבי חיים אמר שצריך להתייצב. אבל הדרך [בשלב זה הוא החווה בידו כלפי מעלה], של בני התורה היא הדרך של הפלג הירושלמי”.
האם אתה משתתף בהפגנות למען בני העלייה שנעצרו למען כבוד התורה?
– “לא, זה לא הסגנון שלי, אני גם לא בטוח שזו הדרך הנכונה, אבל אני מעריך את המפגינים”.
איפה לומדים הילדים שלך?
– “ב’רגיל’. זה לא בגללי, אשתי פשוט אומרת שהיא לא רוצה שהם ירגישו שונים, יש אחר כך את עניין השידוך, אתה יודע, זה בלגן”.
חבר נוסף, שהכריז על עצמו כ’עצניק’ כבר בתחילת הדרך, פירט באזני כיצד מוביל הפלג המרכזי את הרחוב החרדי אל עברי פי פחת בשאלות קרדינליות כמו היחס לחב”ד, מתווה הכותל, הישיבות התיכוניות החרדיות והאקדמיה – ובעיקר גזירת שמד הגיוס.
גם אותו שאלתי לא פעם: האם בנך לא מתייצב בלשכת הגיוס?
– “לא, אבל לא בגלל ההכרה בצבא חס ושלום. אנחנו פשוט יוצאים לחו”ל מידי שנה, ואי התייצבות עלולה לעכב אותו בשדה התעופה”.
אבל אתה בטח יוצא להפגנות?
– “לא, אני לא בגיל המתאים. אתה רואה אותי נשכב על הכביש ומקבל זרנוק מים של מכתזית, בגיל שלי? אתה נורמלי”?
אתה מנוי להפלס?
– “לא, אבל בחייך, אני קורא עיתונים חרדים אני? גם את ‘יתד’ אף פעם לא קניתי. מה סתם לעשות מנוי ולא לקרוא, מה העניין”?
– האם אתה מוכן להכריז כי לבנך תבקש רק נערה ממשפחה עצניקית?
– “עזוב אותך מהשטויות האלו, אשתי תהרוג אותי. שיתחתן עם מי שמתאים לו, בחורה חרדית טובה, אני לא נכנס למקומות כאלו”.
אז במה אתה עצניק?
– “יהודי צריך לדעת את ההשקפה הנכונה. הוא לא חייב להתנהג על פיה, אבל הוא חייב להכיר מה הוא השביל הנכון, איפה נמצאת היהדות האמיתית. אני יכול להיות פראסטער, אבל אני יודע שבני התורה האמיתיים נמצאים בצד שלנו”.
אבל אם אתה שולח את בנך ללישכת הגיוס, הילדים שלך לומדים במוסדות ‘הרגילים’, אינך מוכן להשתתף אפילו כצופה מן הצד בהפגנות, את הסכום הבלתי גבוה למינוי חודשי עבור העיתון שנאבק על חייו אתה לא מוכן להוציא מכיסך, ולבנך אינך מתעקש להמציא כלה האמונה על ההשקפה העצניקית הטהורה – מה שווה הזהות העצניקית שלך?
במילים אחרות, העיקרון חייב להיות חריף בפשטותו: אין כל משמעות להזדהות עם קבוצה או רעיון אם אינך מוכן לשלם מחיר, מחיר אישי עבור ההשתתפות בה.
אין כל הערכה מינימלית לאדם שאינו מסוגל לתת מעצמו, לנגוס מאזור הנוחות שלו, למען העקרונות בהם הוא מאמין.
וסוגיה זו רלוונטית גם ביחס לקבוצות אידיאולוגיות אחרות בקבוצה.
“אני מעריך את הפעילות שלכם”, אומרים לי אנשים ביחס לאירועים שונים ברחוב החרדי בהם הייתי מעורב, “אבל זה לא בשבילי, אני לא רוצה להיחשף”.
מה שיואב ללום עושה זו מלאכת קודש, טוען כמעט כל ספרדי שחווה על בשרו את עוצמתה הפרימיטיבית של הגזענות האשכנזית – אבל כשהוא נשאל: האם אתה מוכן לדבר על כך? להתראיין? לשתף פעולה ולהתלונן לרשויות? להפגין מול ביתם של עברייני החינוך? הוא עונה בבהלה: ‘לא, זה יכול לסבך אותי, אני לא כזה, אשתי אומרת שזה יפגע לנו בסיכויים”.
ובכן, זה כבר פגע בכם. הזהות שלכם סדוקה.
• אליעזר היון, חרדים 10
-
צודק, ולכן הספרדים ישארו עבדים נרצעים ללא כבוד עצמי.
-
הגרעין הקשה מנוי לעיתון ושולח למוסדות החדשים אבל יש גם גרעין רך של אלפים ורבבות שמתחברים לדרך של עץ ואוהדים את הרב אוירבך
-
מאמר שלם שמדבר על “עצניקים” שלא מוכנים לשלם מחיר על אמונתם (נקודה נכונה בסה”כ), ומשם – בקפיצה ישירה למתועב הזה – יואב ללום??? איך אפשר לטעון שיש רבים בציבור החרדי המזדהים עם “עץ” (גם אם לא מוכנים לשלם מחיר על כך) ומיד אחר כך – לומר שבעצם כל ספרדי היה רוצה שמשטרה תכפה על מנהל החיידר שבו הוא רוצה שילדו ילמד – לקבל או לא לקבל, או להתערב בתכנים ובתקנונים??? לא ברור..
-
אתה בסך הכל חושף את הדיקטטורה המחשבתית החרדית בה כל אחד שסוטה מהקו כחוט השערה משלם מחירים כבדים.
-
0 יראת שמים