צבא ארצות-הברית מציג: בן אדם מטפס כמו שממית

פיתוח חדש של הצבא האמריקני מציג רפידות נדבקות לכף היד המאפשרות לטפס על קירות ועצמים אנכיים • מנהל התכנית: את ההשראה לרעיון לקחנו מהשממית המצויה
אליעזר היון
כ"א סיון התשע"ד / 19.06.2014 14:53

ספיידרמן הופך למציאות: צבא ארצות-הברית פיתח רפידות כף יד, המאפשרות לבני אדם לטפס על קירות אנכיים בדיוק כמו שממיות וזיקיות. כך מדווח האתר סקיי-ניוז.

הרפידות פותחו על ידי הפרוייקט למחקרי הגנה מתקדמת של סוכנות דארפה [DARPA] וההשראה שעמדה בבסיס הרעיון היתה אכן השממית המצויה. הפרוייקט כונה בשם Z-Man.

בניסוי הראשון שנערך הצליח חייל לטפס על קיר זכוכית אנכי מתנשא לגובה של 7.5 מטר. החייל שקל 99 ק”ג, והא נעזר בכפות ידיו העטויות ברפידות בלבד. בשלב השני טיפס החייל שוב, כשהפעם הוא נושא על גבו משקל של 22 ק”ג.

צבא ארצות הברית מאמין שההמצאה החדשה עשויה לסייע לכוחות הלחימה להגיע אל מקומות שבעבר לא היו נגישים, דובר פרוייקט דארפה אמר: “מבחינה היסטורית, פערי הגובה וטיפוס למקומות גבוהים תמיד היוו  מכשול במהלך הקרב, הומצאו חבלים וסולמות וציוד טיפוס, אך אם נתבונן על אלף השנים האחרונות עולה כי לא התקדמנו הרבה בשדה הזה”.

על אופי הפיתוח סיפר ד”ר מאט גודמן מנהל מיזם רפידות היד: “שממית היא אחת המטפסים המעולים בעולם החי, כך שהיה זה אך טבעי לנסות ולחקות את דרך פעולתה כדי לסייע ללוחמים להתמודד בסביבה עירונית”.

השממית עשויה לטפס על משטחים חלקים המתנאים לגובה רב בזכות כריות הדבקה המכסים את אצבעותיה, אורכה מגיע עד 14 ס”מ והיא עשויה להיפרד מזנבה מבלי שיאונה לה כל רע. לפי הנמסר מדארפה, אלמנטים מטכניקת רפידות כף היד נלקחו מדפוס הפעילות של השממית.

A green Gecko is seen on a palm at Valle שממית על עץ אנכי. צילום: אתר סקיי- ניוז

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות