מכירים את התופעה לפיה אתם מבקשים להעביר סכום כסף באתר אינטרנט של בנק, המערכת מבקשת מספר טלפון, משגרת הודעת SMS ובה קוד, ורק לאחר הקשת הקוד אתם יכולים לבצע את הפעולה?
אז זהו, שאברכים שברשותם טלפון כשר אינם יכולים לבצע פעולה פשוטה זו. שכן, למרות שיש במחשב המסונן שברשותם את אתר הבנק – הם ‘נתקעים’ לפני כל ביצוע פעולה.
כמה מהם פנו לחרדים 10 בתלונה על כך. חלקם מנהלים אתר עסקי, המאפשר להם ביצוע העברה של סכומי כסף הגדולים מ-6000 ש”ח (-המגבלה להעברה בחשבון רגיל), אולם טכנית הם אינם יכולים לבצע את הפעולה, והם בעצם נענשים על שיש ברשותם טלפון כשר.
מהיכרות עם הח”כים החרדים, הנחתי כי ח”כ אורי מקלב הוא המתאים ביותר לטיפול בבעיה – ופניתי למשרדו. אלא שאפילו אני לא ציפיתי להפתעה: הוא כבר היה מעודכן, ואף טיפל בבעיה בעבר.
במכתב ששיגר כבר בסוף חודש ניסן אל המפקחת על הבנקים, ד”ר חדווה בר – כתב: “לאחרונה החלו בנקים רבים לאפשר ביצוע פעולות בנקאיות דרך הטלפון כגון העברות בנקאיות ועוד, רק על ידי אישור הלקוח בהודעות SMS”.
מקלב הסביר: “מציאות זו מדירה מביצוע הפעולות הללו ציבור גדול ונכבד אשר משתמש במכשירי טלפון ‘כשרים’ בלבד, אשר אין בהם אופציה של SMS. על מנת למנוע אפליה זו ולאפשר ללקוחות הבנקים על כל רובדיהם לבצע פעולות בנקאיות טלפוניות, אבקשך להורות לבנקים להשאיר את המצב כמקודם ולאפשר את ביצוע הפעולות הללו בטלפון כפי שהיה”.
ח”כ מקלב הוסיף, כי הוא “מבין כי הוראה זו נובעת מרצון לבטח יותר את הפעולה הבנקאית, אולם בטוחני כי עם רצון טוב וחשיבה נוספת ניתן יהיה לבטח זאת אף בטלפון באמצעות קוד זיהוי או אמצעי בטיחות אחר”.
לא חלפו אלא ימים אחדים ותשובת משרדה של המפקחת נחתה בלשכתו של ח”כ מקלב.
ראשית, היא הודתה לו על שהסב את תשומת ליבה לבעיה. היא ציינה כי אכן, מטרת השימוש במסרוני SMS הינה “לחזק את האבטחה לטובת הלקוחות וזאת לנוכח הרחבת מגוון הפעילויות הבנקאיות שניתן לבצע כיום בערוצי התקשורת”.
לדברי דודי בבלי, סגן המפקחת על הבנקים, “במסגרת בחינה שאנו עורכים בתקופה זו לזיהוי חסמים וקשיים ביישום ההוראות החדשות שלנו עלתה גם הסוגיה שבנדון לרבות בהקשר של טלפון ‘כשר’.
“לפיכך, בכוונתנו לעדכן בקרוב את הוראותינו באופן שיינתן מענה לסוגיה, למשל, בדרך של מתן האפשרות להשמעת הסיסמה באופן קולי כחלופה לסיסמה בהודעה כתובה. כמו כן, מן הראוי להדגיש כי חלק מהבנקים כבר החלו ביישום פתרונות כמענה לסוגיה שבנידון”.
עם התשובה הזו שבנו אל האברכים שהפנו את תשומת ליבנו לבעיה – והתברר כי בבנק הפועלים אין כל דרך לעקוף את קבלת ההודעה הכתובה (“שוחחנו עם נציגי הבנק, אין שום דרך”).
דווקא במזרחי-טפחות הייתה דרך קולית להיכנס לאתר לקבלת מידע אודות המשכנתא, אלא שמזה מספר חודשים האופציה אינה פועלת (“מקולקל”, טוענים בבנק).
מלשכתו של ח”כ אורי מקלב הבטיחו לפנות לשני הבנקים ולבדוק את הנושא.