הקרב בין העיתון ‘יתד נאמן’ ויריבו הצעיר ‘פלס’, שכבר נמשך כמעט שנתיים וקורע את הציבור הליטאי, היה עד לא מזמן נחלתו של הציבור החרדי בלבד. אולם, בשבועות האחרונים, ככל שמתקרבים לחג הפסח, הוא זולג ומדיר שינה – מילולית – מעיניהם של בכירי המשק הישראלים. הסיבה: המלחמה על תקציבי הענק של הפרסום לציבור החרדי לפני החג.
העיתון ‘גלובס’ מדווח, כי בשבועות האחרונים מוטרדים מנהלים בכירים בעשרות, ובמקרים מסוימים אף במאות, שיחות טלפון ופקסים שמגיעים ללשכותיהם ולעיתים אף לטלפונים האישיים שלהם. המתקשרים מציגים את עצמם כקוראי עיתון הפלס, ומאיימים כי אם לא יפרסמו בעיתון יפסיקו לצרוך את שירותיהם. לצד משרדי פרסום מגזריים, בין החברות שזכו למטר של הטרדות נמצאת גם חברת שטראוס ובכלל זה שדרת ההנהלה הבכירה והעומדים בראש הקבוצה – עופרה שטראוס והמנכ”ל ציון בלס – שקיבלו שיחות ללשכותיהם וגם לטלפונים האישיים.
מקרה דומה קרה גם לשדרה ההנהלה בבנק הפועלים ולמנכ”ל ציון קינן שזכה בהטרדות אישיות, וכך גם בחברת בזק, כולל הטרדות שהגיעו עד ללשכת המנכ”לית סטלה הנדלר וללשכתו של סמנכ”ל השיווק רן גוראון. כך גם ביונילוור, בקופת חולים כללית, ביפאורה ובעוד שורה ארוכה של חברות משמעותיות במשק. השיחות מגיעות בקצב של עשרות בדקה, ולעיתים הטלפונים האישיים מצלצלים בשעה 2 או 3 לפנות בוקר.
“השיחות מגיעות לכל אורך השרשרת – החל משירות הלקוחות, דרך מנהלי השיווק ומנהלי המותגים וכלה במנכ”לים ובבעלי החברה”, אומר גורם בכיר באחת החברות לעיתון. בכיר אחר מספר: “אופי השיחה משתנה ונע בין הבהרה כי אם לא נפרסם בהפלס הם יפסיקו לצרוך את שירותינו עד לאיומים גסים ומפורשים. אומרים לנו שאנחנו מסתכנים בחרם מכיוון הציבור החרדי כולו ופוגעים בגדולי ישראל”.
“הלחץ על בזק נושא פירות”
הפלס הוא עיתונם החדש יחסית של מי שמכונים אנשי הפלג הירושלמי – המונהג על ידי הגר”ש אוירבעך. העיתון הוקם לאחר שעורכו הוותיק של העיתון יתד נאמן, נתן גרוסמן, הודח מתפקידו, לאור סירובו לקבל את המרות הרבנית של הגראי”ל שטיינמן. בתגובה, הקים את הפלס יחד עם המנכ”ל הוותיק של יתד נאמן, יעקב לבין.
המאבק על המפרסמים מדמם ואגרסיבי מאז קם העיתון והוא מלא בהאשמות הדדיות וחרמות. שיטות הפעולה של יוזמי מטר האיומים הגיעו לידי ‘גלובס’. בכל שבוע נבחרת קבוצה של חברות ודף הוראות מועבר ל”חיילים” שמגויסים למשימות ההטרדה, אך מספרם אינו ידוע. בכל אחד מהדפים מצורפים מספרי הטלפון של כל חברה – משירות הלקוחות ועד ללשכת המנכ”ל ולעיתים גם מספרו האישי – והנחיות כיצד לנהוג. כך למשל, במקרה של בזק, אשר משרדיהם הותקפו בגל איומים לפני כשבועיים, מסביר דף ההנחיות כך: “הלחץ על בזק נושא פירות. הם חוזרים לאלו אשר פנו והשאירו בקשה לבטל את הקו, ומבטיחים פרסום בקרוב. אסור להאמין להם, אבל זה מראה שהם בלחץ כבד ועל כן יש להגביר את הלחץ”.
שטראוס, בנק הפועלים, ובזק סירבו להגיב. מיוניליוור, יפאורה ומהכללית לא נמסרה תגובה.
הפלס: אנחנו אלה שסובלים
מעיתון הפלס נמסר ל’גלובס’: “עיתון הפלס אינו נוקט בכל פעולה בלתי חוקית או בלתי ראויה כלפי מפרסמים וגופים כלכליים. אדרבה, הפלס הוא זה שסובל מאז הקמתו ביולי 2012, ממסע יזום ומאורגן של איומים והטרדות כלפי מפרסמים שבחרו משיקולים עסקיים לפנות אל קוראי העיתון. הדברים ידועים היטב, והדבר נחשב כ’סוד גלוי’ בעולם הפרסום החרדי. בכמה מקרים חמורים בהם אוימו מפרסמים כי באם לא יפסיקו מלפרסם בהפלס ייסבלו מפגיעה פיזית ומעשי אלימות – הוגשו תלונות במשטרה. ידוע לנו גם על חוזי פרסום הכוללים התחייבות למחיר נמוך תמורת החרמת הפלס.
“מדובר בהתנהלות חסרת תקדים שמשמעותה הוצאת חוזה חיסול על עיתון משיקולים של תחרות מסחרית וחילוקי דעות פוליטיים. יש להדגיש, כי הדבר לא נעשה בצורה מחתרתית וביוזמה אישית של גורמים אנונימיים. העיתון יתד נאמן החליט לפרסם הנחיה גלויה ורשמית לביצוע חרם של מניעת פרסומים בהפלס. הפלס אינו נוקט בכל שימוש באמצעים בלתי ראויים כלפי מפרסמים פוטנציאליים. בירור קצר שערכנו העלה כי הפניות אל מפרסמים אינן קשורות למחלקת השיווק של העיתון, אלא נעשות ביוזמה פרטית ועצמאית של קוראים החשים נפגעים לנוכח החרמתו של ציבור ומניעת מידע מתוך ניסיון לפגוע בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת. למיטב ידיעתנו, גם יוזמות פרטיות אלו נעשות אך ורק בצורה חוקית, הוגנת וראויה, ובאם נעשו דברים בלתי ראויים ע”י מאן דהוא, אנו מתנערים מכך ומגנים זאת באופן חד משמעי”.
מיתד נאמן נמסר ל’גלובס’: “יתד נאמן הוא העיתון המוביל והמקובל על רוב מוחלט של החברה החרדית, ומכך עוצמתו והשפעתו. אנו מצרים על חילול השם שנוצר ועל הפגיעה המיותרת בתדמיתו של הציבור הדתי והחרדי בישראל בעקבות תופעות של בריונות הראויות להיחקר על ידי הגורמים המוסמכים על אכיפת החוק”.