הנשיא נגד הרבנים: “מתווה הכותל סוכל על ידי מי שנהגו כבית שמאי”

אריה ריבקינד
|
י' תמוז התשע"ז / 03.07.2017 21:43
נשיא המדינה פתח את הערב הראשון של ועידת ‘מקור ראשון’: “בנושא הגיור קשה להעלות על הדעת כיצד אפשר יהיה להגיע להבנות” • על מתווה הכותל: “היה זה תהליך אמיץ שהשכילה הממשלה להוביל שיכול היה לחזק את העם היהודי”

נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם הערב (שני) בפתיחת ועידת ‘מקור ראשון’ בתל אביב, והתייחס למתווה הכותל וסוגיית הגיור.

“אני מצר על כך שתהליך שנוהל בדרכם של בית הלל, סוכל על ידי גרעין שנהג בדרך בית שמאי”, אמר הנשיא על מתווה הכותל, שסוכל על ידי גדולי ישראל והרבנים הראשיים. “היה זה תהליך אמיץ שהשכילה הממשלה להוביל שיכול היה לחזק את העם היהודי אם היה מיושם. לאורך זמן לא נוכל להימלט מלחזור לשולחן ולהגיע באחריות ובשום שכל להבנות בנושא הכותל”.

ריבלין הוסיף: “כרכנו יחד שני נושאים, סוגיית הכותל וסוגיית הגיור, שלכל אחד בפני עצמו יש את הפוטנציאל להביא לקרע עמוק. מוכרחים להפריד בין שני הנושאים הללו, בנושא הגיור קשה להעלות על הדעת כיצד אפשר יהיה להגיע להבנות בנושא.

“מנגד, בנושא הכותל הוחמץ כאן מתווה שגובש בהיוועצות ובאחריות של גדולי ישראל”.

לדבריו, “רבים מאיתנו עוד לא רואים בחיזוק היחסים בין ישראל לתפוצות, עניין שהוא בשורש קיומו של העם היהודי. משימה שהיא חלק מהמחויבות של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. אם נודה על האמת, הישראלי היהודי רואה ביהודי מהתפוצות, עתודה לעליה, או אם להיות בוטה, כיס עמוק.

“האתגר הזה הוא לא רק האתגר של אחינו בתפוצות. הוא אתגר של הציונות החילונית, הוא אתגר של הציבור החרדי והוא אתגר של הציונות הדתית לאומית, ובתוכה הציבור החרדי לאומי ומנהיגיו”.