אילו היה עולה לטרמפ גודלבסקי מפוניבז’

כולם כואבים את צער המשפחות. כולם מתפללים • אבל לכמה מתוכינו באמת אכפת מגורלם של הנערים? • איך זה שרובינו עדיין לא זוכרים מי הוא 'בן תשורה' ומי הוא בן 'בת גלים'?
מנחם מן
י"ט סיון התשע"ד / 17.06.2014 17:33

במעגל השנה ובמרוצת החיים, ישנם רגעים אותם כדאי לשמר ולהנציח. כזה הוא למשל, הרגע או הרגעים בהם מתאחדים כל עמך בית ישראל, בתפילה ובתחנון, מול צרה או צוקה. שלושה נערי חמד; אייל, נפתלי וגלעד נחטפו ונכלאו על ידי בני עוולה, ומיד מתגייסת היהדות הכללית יחד כאיש אחד מבלי הבדלי מגזר וסוג כיפה, להתפלל ולהתחנן מול בורא עולמים כי יתיר האסורים ויפדה השבויים במהרה.

הייתי שם, בעצרת הגדולה במוצאי השבת שהתקיימה בכותל המערבי. הייתי והתרגשתי. אלפי בני אדם בהרמוניה מושלמת, של נער ובוגר, של גרטל ועניבה, כיפה סרוגה והמבורג שהתחברו יחד לקול אחד, קולם של בני ישראל המעתירים כנגד שלושה אחים, כי דמינו ובשרינו הם. כותרות העיתונים בארץ ובעולם, התייחסו כמעט ברובם, לעצרות התפילה וההזדהות וציינו בפן של הערכה את אחדותו של העם היהודי בעת צרה.

אך דווקא מתוך נקודת האור החיובית, דווקא מתוך האחדות הגדולה ששוררת בימים אלו במחננו, אני מרשה לעצמי להעלות נקודה כואבת ומדממת, הפוצעת את הרובד הפנימי של “הציבוריות היהודית”.  בימים האחרונים שוחחתי עם לא מעט אנשים המשתייכים דווקא לציבור החרדי, בני התורה שבהם. בסופה של כל שיחה וגם בתחילתה נשמעו כמעט תמיד, כאילו בתיאום מוחלט, האמירות הקבועות בנוסח: “נו שוין, מוכרחים להתחזק” או “אין כוחינו אלא בפה, צריך להתפלל”. מרגש.

ואם הם היו מפוניבז’ וחברון?

ואכן, הציבור החרדי מגויס רובו ככולו בתפילה ובתחנון, וכמעט שאין לך מנין שלא מסתיים בפרק תהילים או שניים הנאמרים בכוונה על ידי הציבור, בתפילה לשחרורם המידי של החטופים. אשרינו.

אבל מה היה קורה, אילו בסיטואציה האיומה הזאת, היו מתחלפים להם הדמויות ובמקום אייל היה עולה לטרמפ “ישראל מאיר קצבורג” מישיבת חברון, ואת מקומו של נפתלי פרנקל היה תופס “אברהם ישעיהו גודלבסקי” מישיבת פוניבז’ ואליהם היה מצטרף בריצה “יוסף חיים אבוטבול” מחזון עובדיה. איפה היינו אז? האם גם במקרה כזה רחמנא ליצלן היינו מצקצקים בלשון ומקווים לטוב?? האם גם אז היינו אומרים “אחינו כל בית ישראל” אחרי תפילת ערבית וממהרים כל איש לדרכו?

הרשו לי להניח שלא.

יהודה משי זה”ב היה מארגן לנו את עצרת המיליון האמתית. ראשי ישיבות היו קוראים בדמעות לכלל הציבור לבקוע שערי שמים ולקרוע רקיעים. והחשוב מכל, היינו יודעים בעל פה, ממש בעל פה את שמותם המלאים של שלושת החטופים.

בושה, חרפה, וכלימה לנו, שרובינו דרובינו לא באמת זוכרים מי הוא בן “תשורה” ומי זה השני בן “בת גלים”.

איך אפשר לשכוח את השמות?

כמה מבין הקוראים יכולים להניח יד על הלב ולומר בוודאות כי שמותם של בני הישיבה חקוקים על לשונם ערב בוקר וצהריים? מי באמת מאמין שהטענה כי “אי אפשר לזכור שמות של שלושה בחורים”- היא טענה אמתית ומתקבלת? את שמותם של שני ילדי משפחת גרוס אגב, זכרנו כולנו בעל פה.

אז נכון, אנחנו מתעניינים, אנחנו שואלים, אנחנו מתפללים. אך האם אין כאן יותר מאשר “דרמה” מעניינת. האם ההתעניינות הגוברת שלנו אינה בגלל המתח והחרדה שבכל פרשיה חדשה? ואולי זה בכלל האדרנלין שנשאר בדמינו עוד מהמרוץ לנשיאות המדינה?

יעקב נפתלי בן רחל, גיל-עד מיכאל בן בת גלים ואייל בן איריס תשורה. הם אחים! בדיוק, אבל בדיוק כמו ישראל מאיר, אבריימי ויוסף חיים בני הישיבות.

צו 8 כבר ממתין לכם. על הסטנדר

בימים אלו מתקבלים דיווחים על צווי 8 שנשלחים לחיילי המילואים. לנו, לכאורה, אין חלק בזה. אנחנו הרי “קבענו את מושבינו פה בבית המדרש”.

אבל זו טעות.

שכן, צו 8 אישי לכל בן ישיבה ואברך מחכה כעת בתיבת הדואר האישית. צו המורה בפקודה להסתער על הגמרא ביתר שאת, לכבוש עוד ‘שעה’ שרופה ולהקדיש עוד ‘עבודת המידות’ לטובת המערכה. אם באמת אנחנו מאמינים שאין העולם מתקיים אלא בזכותה של תורה, הרי בהשתמטות אחת ממנה, גרועים אנו מחיית השדה.

בשעה שכזאת, זכותינו, אך גם חובתינו, לצחצח את כלי הנשק שברשותנו, לבדוק מחסניות ולהילחם. שכן, בעת צרה, בראש ובראשונה על העורף להיות מוגן.

הדפס כתבה

12 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אהבתי. נקודה למחשבה
    17/06/2014 19:26
    אצל
  1. דברים כואבים ונכונים

  2. צודק
    17/06/2014 19:28
    שמעון
  3. יעקב נפתלי בן רחל, גיל-עד מיכאל בן בת גלים, ואייל בן איריס תשורה:

  4. קשקוש בגרוש
    17/06/2014 20:58
    גצי
  5. אני סופר דוס וגר בשכונה שכזו ובחמישה ימים אחרונים גואים רגשות לאומיים פטריוטיים בכל פינה כאילו אין צעירים גוססים בהוסטלים וכאילו מחלות נפש זה רק בספרות הרפואית,
    פתאום נחטפו 3 מזרוחניקעס (שהחזו”א אסר את יינם) ולפתע הכל גועש ורועש וזה מגעיל להחריד,

  6. מעולם לא
    17/06/2014 23:01
    אחד
  7. כנראה שהסביבה בה אתה חי היא סביבה חילונית!!!!!!!!!!!
    בסביבה החרדית שבה אני חי – אין מישהו שלא מכיר את השמות על בורים!!!!

  8. מיסטר מנחם
    17/06/2014 23:03
    חרדי כמו כולם
  9. הציבור החרדי אכן התגייס בהמוניו ורואה בחטופים אחים אמיתיים ללא הבדל בצבע הכיפה או בסוגה.

    אתה מהכפיש ציבור שלם!!

  10. פוער פיך
    17/06/2014 23:05
    דב
  11. כתבה מסיתה ומדיחה

  12. תושב אלעד
    18/06/2014 09:48
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  13. אני חרדי אך יצא לי לדבר עם כמה מחבריו הטובים של אייל יפרח. בשיחה איתם שמעתיי כי הם לא מסוגלים לחזור לישיבה (הדתית לאומית) כי כולם שם עברו לסדר היום והם עדיין בתוך האבל הכבד. לצערי מי שלא באמת קרוב לא מסוגל לחוש את הקושי וגם אם זה היה תלמיד ישיבת פוניבז’ רק חברי השיעור שלו היו מרגישים את החיסרון ובישיבת קול תורה לא היה מורגש כל כך. כדאי לדון את הציבור לכף זכות מכיוון שלכל אחד דרכי ההתמודדות שלו.

  14. מאמר מפחיד!
    18/06/2014 14:17
    ניצן הורביץ
  15. הגעתי הנה בעקבות הפניה של חבר.
    כחילוני הייתי רוצה לחלוק על הכותב הנכבד ולהסביר לו כי כאן בתל אביב הערבות ההדדית שנשקפת דווקא מהציבור הדתי (כובעים וחליפות) הוא לשם ולתהילה.

  16. אתה מבלבל את המוח
    19/06/2014 14:14
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. זה שאתה לא זוכר, זאת בעיה שלך.
    אני לא מכיר מישהו שלא זוכר את השמות.

  18. ?????????
    19/06/2014 21:28
    מתי
  19. אדון מן. בכל הישיבות ובבתי הכנסת נישאות כל יום שלוש פעמים ביום תפילות ופרקי תהילים למציאת הנערים החטופים ולהבאתם בשלום.

  20. מנחם, מדוע ?
    19/06/2014 21:37
    געצ'ל
  21. מתפללים עליהם כעל כל אח.

  22. מנחם אתה טועה
    22/06/2014 01:04
    יוני
  23. יש לך טעות גדולה הציבור צועק ומתחנן למען החטופים באשר הם,
    ואם כבר דיברת!! מה היה קורה אם החטופים היו חרדים? האם גם אז כל המדינה
    הייתה גועשת ורוגשת?? חומר למחשבה!!!