איש חינוך: אם הבחור לא מחובר לנייעס החרדי, הוא בדרך להוריד את הכיפה

יוסף גרינבוים
|
י"ד סיון התשע"ז / 07.06.2017 22:53
איש החינוך הרב משה בלוי שטח בהשקת ‘יחדיו – פורום פעילי הנוער’ בבית שמש את משנתו החינוכית – כיצד יש לטפל בנוער מתנדנד • “כשמביאים לי בחור ואומרים: ‘תשמע, הוא הולך להיות חילוני’ – אני מדבר איתו לאיפה שהוא שייך. אם הוא בני ברקי אז ‘שוינאים-מחבלים’. אם הוא אוהב את זה – הוא לא יהיה חילוני. הוא יישאר” • אבל “אם הפוליטיקה החרדית המסריחה לא מעניינת אותו, זאת אומרת שהוא ‘נישט פון אונזערע’ – הוא מסוכן”

למעלה מ-120 אנשי חינוך ונציגי רבנים  השתתפו השבוע בהשקת ‘יחדיו – פורום פעילי הנוער’ שעל ידי מחלקת העצמת נוער בעיריית בית שמש.

במהלך האירוע שטח איש החינוך הרב משה בלוי את משנתו, כיצד יש לטפל בנוער מתנדנד.

חרדים10 מביא את דבריו:

“הרבה פעמים כשמביאים לי בחור ואומרים: ‘תשמע, הוא הולך להיות חילוני. הוא לא מתפלל, לא מניח תפילין’. עקבו אחריו וכבר שבוע עשו לו סימן ולא מניח תפילין. הוא יושב בישיבה טובה.

“ואני יושב אותו ומדבר על הפוליטיקה הפנים-חרדית, לאיפה שהוא שייך. אם הוא בני ברקי אז ‘שוינאים-מחבלים’, כל הדברים ששייכים; אם זה ישיבה שבתוכו יש פוליטיקה, החתן של הראש ישיבה מול הבן, בכל מקום יש, ככה גודלים הרי – אם אני רואה שזה מעניין אותו, שם הוא חי, אתה מדבר איתו והוא מרגיש בעניינים – והוא אוהב את זה, ומקלל את זה, והוא חלק מהעניין, הוא לא יפסיק להניח תפילין, הוא לא יהיה חילוני, הוא יישאר בפנים… צריך לעשות פעולות כדי להחיות לו מחדש את המצפון שהוא המית לו.

“אבל כשאני יושב עם בחור שמניח תפילין כל יום ומתפלל כל יום, אבל כשאני שואל למה אתה לא נמצא בישיבה מחמישי עד ראשון… הוא אומר: ‘לא מעניין אותי מה אמר המשגיח, מה אמר הראש ישיבה’.

“מה מעניין אותך? כדורגל, קלסיקו, הכושי ההוא. ואני מנסה להתחקות איך הוא לא מבין את ההתעניינות בפרטים האלו של ‘הראש ישיבה היה אצלו’ או ‘אצלו’.

במקרה כזה “אני תמיד אומר למי שהביא אותו: ‘ תשמע, הוא מסוכן. הוא בדרך להוריד את הכיפה’. כי אם הוא לא מרגיש מחובר לנייעס החרדי, והפוליטיקה המסריחה החרדית לא מעניינת אותו, זאת אומרת שהוא ‘נישט פון אונזערע’ (-הוא לא משלנו), הוא לא מרגיש שייך לפה, הוא שייך למקום אחר”.

לדברי הרב בלוי, “כל זמן שהוא מחובר לפה, שלא יניח תפילין – חס וחלילה, אני לא מזלזל –  אבל להחיות מצפון על בחור שמחובר הרבה יותר קל.

“להביא הרצאה טובה, ליצור תחושת חסר, כל אחד בשפה שלו – אחד מיסטי, אחד שכל, אחד רגש – אבל לחיות חזרה מצפון, זה דברים שהם קלים, זה דברים שאפשר לעשות את זה.

“אבל לחבר מנותק – זו עבודה קשה. וכשכל מקום ששם לעצמו מטרה איך אני עושה, מה אני עושה, שהבחורים ירגישו חלק, שהבחורים ירגישו מחובר, זה השמירה הכי טובה”.