דובר צה”ל: תפסיקו להפיץ שמועות • דרעי: ראיתי בעיני את השקר

במשטרה יבחנו את ההודעות הכוזבות כדי לקבוע: הפצת מידע שקרי בלבד או שמא התחזות לגורמים רשמיים • הערכות: גורמי חמאס הפיצו ההודעות הכוזבות כדי לפגוע במורל או חרדים • דרעי היה בבית משפחתו של אייל יפרח כאשר הופצה הודעה כוזבת: "להפסיק עם ההפצות הלא אחראיות" • דובר הישוב טלמון: "בעולם יש גם אנשים מרושעים"
יוני גרין
י"ח סיון התשע"ד / 16.06.2014 15:49

המשטרה תפתח בבדיקה בניסיון לגלות מי עומד מאחורי השמועות שהופצו באפליקציית וואטס-אפ בימים האחרונים, מאז נחטפו שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח. כך דווח באתר וואלה.

לפי האתר, במשטרה אישרו היום (שני) כי תיפתח תחילה בדיקה, ובהמשך יוחלט באם לפתוח בחקירה פלילית בנושא.

לפי וואלה, במשטרה יבחנו את ההודעות השונות, על מנת לקבוע האם מדובר בהפצת הודעות הכוללות מידע שקרי בלבד – מה שמקשה על פתיחת חקירה פלילית, או שמא בהתחזות לגורמים רשמיים, כפי שנראה היה בהודעה שנשלחה ביום שישי, בה נטען כי השולח הוא דובר צה”ל תת-אלוף מוטי אלמוז. במקרה זה, יש אפשרות להעמיד לדין את השולח.

מהמשטרה נמסר: “בהמשך לפרסומים ופניות בנוגע לבדיקה המתקיימת לכאורה על רקע הודעות כוזבות המופצות ברשת, נבקש להבהיר כי הפרסום אינו מבוסס וכי ככלל, משטרת ישראל שוקלת פתיחה בחקירה פלילית במקרים בהם קיימת תשתית המבססת חשד לקיומה של עבירה פלילית”.

אחת ההערכות היא שגורמי חמאס הפיצו את ההודעות כדי לפגוע במורל המשפחות ושל הציבור בישראל. אפשרות נוספת היא שחרדים, שבקבוצות ווטסאפ שלהם נפוצו ההודעות הללו, הם המקור לשמועות הכוזבות.

גם יו”ר סיעת ש”ס אריה דרעי התייחס בישיבת סיעה ויצא נגד ה”הפצות הבלתי אחראיות”. דרעי סיבר לחברי הסיעה כי בעת שהיה בבית משפחת יפרח באלעד נפוצה הודעה כוזבת על החטופים. “לפי ההודעה שהפיצו הגיעו לבשר רעות, ואני ראיתי בעיני שזה שקר”, אמר דרעי.

דובר צה”ל מכחיש

השמועות החלו ביום שישי, שעות לפני שהותרה לפרסום הפרשה, אז הופצו הודעות כוזבות על גורלם של השלושה, ובהן נטען כי הם חולצו בשלום. את ההודעה שהייתה חתומה על ידי דובר צה”ל, כביכול, קיבלו כלי התקשורת וגורמים במערכת הביטחון. חלק מכלי התקשורת אף החליטו לפרסם את ההודעה, במחשבה שמדובר בהודעה אמיתית מדובר צה”ל. אנשי דובר צה”ל מיהרו לפרסם הודעת הכחשה.

אולם עוד לפני שהספיקו בצה”ל להכחיש, הגיעה ההודעה גם למכשירי הטלפון של משפחות החטופים. “ההודעה הגיעה לבית המשפחה”, סיפר גורם ביישוב טלמון. “אנשים החלו לצעוק משמחה ולפרוץ בבכי. למי שהפיץ את השמועה הזו בשביל להפיג מעט שיעמום אין מושג כמה הוא פגע במשפחה”.

גם היום בשעות הבוקר נפוצה הודעה בקבוצות עם פרטים שיקריים.

בהודעה נכתב: “בצער רב, התקבלה כעת הידיעה המרה מפי כתבים, כשעדיין חל צו איסור פרסום חלקי, על מותם של שלושת החטופים בידי 2 המחבלים שחטפו אותם מיד לאחר חטיפתם, מפי הגורם, 3 החטופים נלחמו עם הערבים מיד לאחר החטיפה ולפיכך נורו באופן מיידי מתת מקלע שהיה ברשותם, במכונית השרופה התגלו שרידי קליעים וכיפות שרופות.

“אתמול בלילה בפשיטות שערכו צה”ל לתוך בתי הערבים בחברון נתפסו 2 המחבלים שרצחו ומבחינת צה”ל הפרשייה הגיעה כמעט לסיומה רק מנסים כעת למצוא את גופות הנערים”.

הכותב האלמוני גם ניסה לבסס את שקריו על העובדה כי יו”ר עזר מציון, הרב חנניה צ’ולק, הגיע לבית משפחת יפרח באלעד, וטען כי הגיע לבשר למשפחה את הבשורה המרה.

דובר צה”ל שוב מכחיש

כמובן, שכל ההודעה הזאת בשקר יסודה, ואין בידי הצבא מידע על הרצחם חלילה של שלושת החטופים.

הרב צ’ולק אכן הגיע הבוקר לבית משפחת יפרח באלעד, וזאת בשליחותו של הגר”ח קנייבסקי, שביקש להעביר מסר מחזק למשפחה.

בשל העובדה כי ההודעה נפוצה במהירות ואף הגיעה אל בני משפחותיהם של החטופים, וגרמה ללחץ רב, נאלץ דובר צה”ל להוציא שוב הכחשה רשמית:

“דובר צה”ל מבקש להבהיר כי גל השמועות שפורסם בשעות האחרונות בהקשר לגורל הנערים החטופים אינו מבוסס ואינו אחראי. המידע המהימן והמבוסס היחיד הוא זה שיוצא מדובר צה”ל ובקולו. דובר צה”ל קורא לציבור לנהוג באחריות ולא לקחת חלק בקידום שמועות בלתי מבוססות”.

דובר הישוב טלמון בו מתגוררת משפחת שער רביד שרון אמר: “עם ישראל כולו כואב ומתחשב, אך בעולם יש גם אנשים מרושעים והמעשים האלה נמשכים בחרושת שמועות נוראות בדומה לאלה שהיו בשישי”.

אין זו ההודעה השקרית הראשונה שהופצה בקבוצות הוואטסאפ בימים האחרונים. לכן אל תסמכו על הודעות שאינן מאומתות. כל עדכון והתפתחות מתפרסמים מיידית בכלי התקשורת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות