ההתקפלות של לפיד: חוק 0% מע”מ לחרדים אושר בוועדת שרים

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק לאפס אחוז מע"מ על דירה ראשונה • למרות הצהרותיו של שר האוצר הוכנסו שינויים בחוק לטובת המגזר החרדי עליהם אחראי היועץ המשפטי לממשלה • מומחים: חסר בדירות במחירים סבירים בשוק
דורון דוד
י"ח סיון התשע"ד / 16.06.2014 15:13

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (שני) את הצעת החוק להענקת הטבה במע”מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה במעמד הקניה. ההצעה שעליה נטען כי היא פוגעת בחרדים ובערבים עברה שינויים בעקבות התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין.

על פי ההצעה, רוכש דירה ראשונה אשר יעמוד בקריטריונים המפורטים בהצעת החוק, יהיה זכאי להטבה משמעותית בדמות ביטול המע”מ על תשלום הדירה. ההטבה תחול על עסקאות שיעשו על פי הקריטריונים החל מה-1 לספטמבר 2014.

בהצעת החוק המקורית נוסחו קריטריונים שאחד מסעיפיהם הגביל את קבלת ההטבה ליוצאי צבא ושירות אזרחי מה שמנע את יישומה אצל רוב רוכשי הדירות במגזר הערבי והחרדי. שר האוצר לפיד הכריז כי החוק לא פוגע ברוכשי הדירות החרדים שכן כל מה שצעירים חרדים צריכים לעשות כדי להיות זכאים “זה להתגייס לצה”ל או לשירות האזרחי”.

אלא שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין הבהיר ללפיד כי הצעת החוק לא תעבור את מבחן בג”ץ וכי הוא לא יוכל לתת גיבוי להצעה. למרות הצהרותיו של שר האוצר כי הוא לא מתכוון לשנות את הצעתו, התקבלו התיקונים החדשים שהציע ויינשטיין וההצעה כאמור אושרה היום.

השינויים המרכזיים קובעים כי מי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי אזרחי, יזכה בהטבה ברכישה דירה בשווי של עד 950 אלף שקל ולא 600 אלף שקל, כמצויין בתזכיר החוק המקורי. מי ששירת בצבא, וכן נכים, יוכלו ליהנות מההטבה ברכישת דירה עד למחיר ארצי מקסימלי של 1.6 מיליון שקל. שינוי נוסף בחוק קובע כי גם חיילים ששירתו 12 חודשים, ולא שנתיים כפי שדרשה ההצעה המקורית, יזכו בהטבה מלאה. שינוי זה רלוונטי ללא מעט חיילים חרדים ששירתו ביחידות השונות של צה”ל  16 חודשים בלבד.

על אף האישור, מומחי נדל”ן קובעים כי מספר הזכאים להטבה גדול בהרבה ממספר הדירות החדשות הקיימות בשוק, אותם ניתן לקנות במחירים סבירים וליהנות מן ההטבה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הטבת 0% מע
    16/06/2014 17:06
    יש עתיד לעשירים
  1. יאיר לפיד הורה לתגמל את חילי הסדיר, כאשר יקנו דירה, ב 114 אלף שקל = 17.5% כפול (1,600,000-950,000).
    תגמול זה מוענק רק למי שיכול לקנות דירה ב 1.6 מיליון שקל. לעומתו, מי שהוריו לא יכולים לעזור לו, ואינו יכול לקנות דירה מקבלן, וגר בשכירות או בדירת יד שניה, “יקבל” בתמורה לשרותו בצה”ל את הגדלת הפער לרעתו בשוויון ההזדמנויות בינו לבין בני העשירים בעוד 114 אלף שקל, זאת בנוסף לפער לרעתו, שאיננו תלוי בשרות, בסך 166 אלף שקל = 17.5% כפול 950,000, ובסה”כ פער עצום של 280 אלף שקל לרעתו.

    אינני מבין מדוע שבני העניים (חלוניים וחרדים) ירצו לשרת בצבאה של מדינה שגומלת להם בהפליה מדאיבה, הפליה שמוחמרת עקב שרותם הצבאי.

    צריך לתגמל את הסדירים בדרך אחרת: הפליה לטובתם בשעור מס הכנסה, לכל חייהם.