פרצה: חרדים מקבלים ‘פטור’ נפשי מצה”ל פי 3 יותר מיתר האוכלוסייה

חיים טוויל
|
כ' אייר התשע"ז / 16.05.2017 16:56
דו”ח המבקר קובע: גורמי בריאות הנפש של צה”ל מתקשים לחשוף צעירים חרדים שמתחזים לסובלים מבעיות נפשיות הביקורת • תגובת צה”ל: “בוחנים מספר חלופות”

הפרצה קוראת: דו”ח מבקר המדינה חשף היום (שלישי) כי המועמדים לשירות ביטחון (-מלש”בים) מהאוכלוסייה החרדית מנצלים את מגבלות הבדיקה אצל גורמי בריאות הנפש בצה”ל, המאפשרות לקבל פטור לא מוצדק רפואית.

לפי הדוח, החרדים שהוזמנו לשירות צבאי שקיבלו פטור משירות על רקע נפשי, גבוה פי שניים וחצי עד פי שלושה משיעור המועמדים לשירות ביטחון בכלל האוכלוסייה, שקיבלו פטור מסיבות דומות.

לפי המבקר, כבר ב-2012 זוהה חוסר יכולת של גורמי בריאות הנפש לגלות צעירים שפועלים במטרה לקבל פטור משירות צבאי ומתחזים לסובלים מבעיות נפשיות.

על פי דו”ח המבקר, בצבא לא נקטו צעדים משמעותיים כדי להתמודד עם התופעה, ולמעשה צעירים חרדים מצליחים להשיג פטור משירות צבאי, בלא סיבה מוצדקת משירות צבאי.

כך עולה מהדו”ח, כי בין חודש מרץ ליולי בשנת 2014 נבדקו 1,094 מלש”בים חרדים בלשכות הגיוס, ול-607 (כ-55%) מהם הומלץ על ‘פטור’ מסיבות נפשיות.

בתקופה שבין חודש ינואר לאוקטובר 2015 נבדקו 1,170 מלש”בים חרדים בלשכות הגיוס, ול-899 (כ-77%) מהם הומלץ על ‘פטור’ מסיבות נפשיות.

מדובר צה”ל נמסר: “באשר לטענה כי שחרור מלש”בים מהאוכלוסייה החרדית מסיבות אישיות גבוה ביחס לממוצע, נציין כי סוגיית גיוס החרדים הינה אתגר משמעותי לא רק בהיבט הברה”ני ולכן הנושא קשור לסוגיית גיוס החרדים בכללותה.

“צה”ל בוחן מספר חלופות לשם טיוב תהליך המיון של החרדים ובכלל זאת בהיבט הברה”ני”.