פרצה: חרדים מקבלים ‘פטור’ נפשי מצה”ל פי 3 יותר מיתר האוכלוסייה

דו"ח המבקר קובע: גורמי בריאות הנפש של צה"ל מתקשים לחשוף צעירים חרדים שמתחזים לסובלים מבעיות נפשיות הביקורת • תגובת צה"ל: "בוחנים מספר חלופות"
חיים טוויל
כ' אייר התשע"ז / 16.05.2017 16:56

הפרצה קוראת: דו”ח מבקר המדינה חשף היום (שלישי) כי המועמדים לשירות ביטחון (-מלש”בים) מהאוכלוסייה החרדית מנצלים את מגבלות הבדיקה אצל גורמי בריאות הנפש בצה”ל, המאפשרות לקבל פטור לא מוצדק רפואית.

לפי הדוח, החרדים שהוזמנו לשירות צבאי שקיבלו פטור משירות על רקע נפשי, גבוה פי שניים וחצי עד פי שלושה משיעור המועמדים לשירות ביטחון בכלל האוכלוסייה, שקיבלו פטור מסיבות דומות.

לפי המבקר, כבר ב-2012 זוהה חוסר יכולת של גורמי בריאות הנפש לגלות צעירים שפועלים במטרה לקבל פטור משירות צבאי ומתחזים לסובלים מבעיות נפשיות.

על פי דו”ח המבקר, בצבא לא נקטו צעדים משמעותיים כדי להתמודד עם התופעה, ולמעשה צעירים חרדים מצליחים להשיג פטור משירות צבאי, בלא סיבה מוצדקת משירות צבאי.

כך עולה מהדו”ח, כי בין חודש מרץ ליולי בשנת 2014 נבדקו 1,094 מלש”בים חרדים בלשכות הגיוס, ול-607 (כ-55%) מהם הומלץ על ‘פטור’ מסיבות נפשיות.

בתקופה שבין חודש ינואר לאוקטובר 2015 נבדקו 1,170 מלש”בים חרדים בלשכות הגיוס, ול-899 (כ-77%) מהם הומלץ על ‘פטור’ מסיבות נפשיות.

מדובר צה”ל נמסר: “באשר לטענה כי שחרור מלש”בים מהאוכלוסייה החרדית מסיבות אישיות גבוה ביחס לממוצע, נציין כי סוגיית גיוס החרדים הינה אתגר משמעותי לא רק בהיבט הברה”ני ולכן הנושא קשור לסוגיית גיוס החרדים בכללותה.

“צה”ל בוחן מספר חלופות לשם טיוב תהליך המיון של החרדים ובכלל זאת בהיבט הברה”ני”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נכון מאוד
    16/05/2017 19:38
    אין מה להוסיף
  1. אין ספק שחרדים סובלים פי שלש ממחלות נפש ומומים גנטיים ובעיות אחרות, עובדה שכל כך הרבה מהם מצליחים להוציא פטור על רקע נפשי ואין עשן בלי אש.
    בדומה למה שמופיע בסוף מסכת פיאה

  2. האדמו
    16/05/2017 21:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. האדמו”ר ר’ זלמן לייב מסאטמר שליט”א דיבר אמש על המסירות נפש הגדולה “באי ההתייצבות כלל בלשכת הגיוס”. בדרשתו הוא הבהיר, “הדרך היחידה שיכולים להישאר זה רק במסירות נפש, והמסירות נפש האמיתית זה אלו שלא מתייצבים כלל בלשכות הגיוס”.

    האדמור שב והבהיר “צריך לדעת שאלו שלא מתייצבים כלל חיים בכל יום בבחינת בבוקר אומר מי יתן ערב ובערב אומר מי יתן בוקר, הוא אף פעם לא יכול לדעת מתי ידפקו אצלו בבית ויקחו אותו למאסר על זה שלא התייצב בלשכות הגיוס. זה ממש מסירות נפש יום יומית שהם מקריבים.

    האדמור התייחס לנוהג הקודם ואמר, “כל השנים היה הסדר שאלו שלא רצו לקחת חלק מהמדינה, ורצו להביע מחאה שהוא לא משתתף במדינה אז מי שיכל היה לוקח פטור ומצא איזה בעיה בריאותית שהוא לא יכול לקחת חלק בצבא ואלו שלא יכלו להוכיח זאת היה אמור להתייצב עם אישור של בן ישיבה ולקבל דיחוי”.

    לגבי תעשיית הפטורים אמר האדמור, “המציאות היום שרק יחידים יכולים להשיג פטור וזה לא לרבים וממילא המצב היחיד באמת בכדי לעצור את הגזירה הוא לא להתייצב בכלל בלשכת הגיוס, אם רוב הציבור החרדי לא היה מתייצב כלל בלשכות הגיוס הם היו רואים שאי אפשר לשבור את המערכה. אבל בינתיים שאחרים עשו שזה כאילו נהיה יותר טוב והם עשו שיהיה שקט ובינתיים מתקיים “נתן מזרעו למולך”.

    לסיום, האדמור שטח את ההתלבטות בסוגיית אי ההתייצבות ואמר: “באמת יש כאן שאלה רצינית, אם היינו צריכים להורות לכולם שאסור כלל להתייצב. אבל מה כן, כל השנים עשו פטור וממילא אולי אי אפשר לבוא ולהגיד לא לעשות כך, ושלא להתייצב כלל זה מסירות נפש אמיתי של כל יום שעומד בפחד שלא יודע מה יולד יום, משא”כ שלוקח פטור אז הוא יודע עכ”פ שהוא נפטר מהם”….

  4. ציונים = ערב רב = קיצם קרב ובא
    17/05/2017 06:00
    מוחמד אלשיך שפירא
  5. באבוד רשעים רינה

  6. ציונים = ערב רב = קיצם קרב ובא
    17/05/2017 06:15
    מוחמד אלשיך שפירא
  7. באבוד נאציונים רינה

  8. ומה עם הפצת תורת ישראל ואחדות השם בתינוקות שנשבו
    24/10/2017 09:48
    פלוני אלמוני
  9. הרי פדיון שבויים דוחה לימוד תורה ובימים אלה שהתינוקות שנשבו צמאים לשמוע וללמוד על שורשה ופועלה של היהדות ומהותה אין דרך טובה יותר להפגש עם הצעירים ולחיות איתם ולהראות להם את דרך האמת במעשים מקרוב. והיום לדאבוננו התינוקות שנשבו מקבלים מעטפת שקרית על שומרי המצוות והתורה.